نقش مؤثر معلم در افزایش روحیه خودباوری، خلّاقیت و استعداد دانشآموزان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست تبیینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با مدیران و معلمان مدارس سمای استان البرز به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها با حضور حسین کلانتری خلیلآباد رئیس این دانشگاه، معاونان دانشگاه، مدیران و معلمان مدارس سما در سالن اجتماعات شهید چمران واحد کرج برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در این نشست اظهار کرد: آموزگاران، مدیران، خانواده گروههای همسالان و دوستان، جامعه، آییننامهها، رسانه و فضای مجازی هریک به نوبه خود تأثیر عمیقی بر نسل دانشآموز و قلب تپندهی جامعه دارند، اما شخص معلم دارای بیشترین و نافذترین تأثیر در افزایش روحیه خودباوری، شکوفایی خلّاقیتها و استعدادهای دانشآموز است.
کلانتری خلیلآباد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در این بیانیه سه کلیدواژه اساسی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده که خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را شامل میشود و معلمان در پیشبرد این اهداف نقش مهمتر و مؤثرتری در راستای تعلیم و تربیت سازنده، علمی و اسلامی در جامعه ایفا میکنند، بنابراین بایسته است این فرآیند از مهد کودک و مدارس تا مقاطع عالی دانشگاهی آموزش داده شود.
{$sepehr_key_2333}
وی متذکر شد: خودسازی هریک از آحاد جامعه آموزشی به جامعهپردازی و تقویت ریشههای دولت اسلامی منتهی میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز افزود: تربیت تخصصی، هویتی، مهارتی و اجتماعی از ارکان جامع در تعلیم و تربیت به شمار رفته و معلمان و آموزگاران نقش تعیینکنندهای در پیشبرد اهداف عالی آموزشی و پژوهشی و رشد استعدادهای دانش آموزان دارند.
کلانتری خلیلآباد تشریح کرد: نخستین روز مدرسه و نخستین برخورد و تعامل معلم با دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است، آنان با توجه به ویژگیهای ظاهری، سخنان، نگرشها، ارتباط معلم با آنها و همچنین نوع درس یک قضاوت کلی در مورد معلمشان خواهند داشت و حتی آن را به خانواده منتقل میکنند، دانشآموز مسافر یادگیری است و شایسته است این سفر به نحوی برای او دلپذیر و خوشایند باشد که همواره رویای همسفر شدن با شما را در یاد و خاطرش نگاه دارد.
وی به بیان توصیههایی به مدیران و معلمان مدارس سما پرداخت و ادامه داد: باید در جلسه و هفته اول کلاس معلمان به معرفی خود پرداخته و حس اطمینان خاطر لازم را در دانشآموز به وجود آورند، باید از دانشآموزان بخواهیم خود را معرفی کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز توضیح داد: دانشآموزان در صورت تمایل میتوانند از علایق و توانمندیهایشان آگاه شوند، از پرسیدن شغل پدر و مادر و ورود به حریم خصوصی خانواده خودداری کنند، درس خود را معرفی کرده و از اهمیت و ضرورت و نقش آن در زندگی بگویند، حدود انتظارات خود را در طول سال تحصیلی برای دانشآموزان بیان و روش کار خود را توضیح داده و روشنسازی کنند، لوازمالتحریر موردنیاز برای درس خود را اعلام و از معرفی و توصیه به تهیه کتاب کمک درسی، بدون هماهنگی مدرسه خودداری کنند، روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط به درس خود را به روشنی بیان کرده و به نودانشآموزان و کسانی که تغییر دوره تحصیلی داشتهاند توجه لازم را داشته باشند.
{$sepehr_key_2335}
کلانتری خلیلآباد مطرح کرد: مدیران و معلمان مدارس سما باید تلاش کنند نگاه مثبت، هیجان و انرژی لازم برای درس و مدرسه را در دانش آموزان به وجود آورند و از بیان سخنان و مطالب منفی، ناامیدکننده و دلسردکننده پرهیز کنند و تحسین و تشویق عامل تعیینکنندهای در ایجاد ارتباط است و این نکته باید مورد توجه باشد و نباید هرگز دانشآموزان را باهم مقایسه و رفتار ورودی دانشآموزان را اندازهگیری کرد و با خواست، اراده و تکیه بر دانش، تجربیات و هنر معلمی، میتوان در سال تحصیلی جدید، شروعی دلانگیز و پایانی خاطرهآمیز داشت.
وی تشریح کرد: روزآمدی دانش و مهارت معلم به طور پیوسته و رویکرد فعال وی نسبت به یادگیری دانشهای جدید و تخصصی، الفبای آموزش در قرن حاضر است و ایجاد فضای یادگیری مشارکتی از ملزومات کار مدیران و معلمان مدارس سماست تا دانشآموزان را به کار گروهی تشویق کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تشریح کرد: مدیران و معلمان مدارس سما باید انگیزه لازم در رهگذار خلق و مدیریت تفکر انتقادی با رویکرد سازندگی در فضای آموزش را فراهم آورند و درباره آموزش مستقیم و غیرمستقیم مسائل اخلاقی و رفتار صحیح اجتماعی متناسب با الگوهای تمدنی و اسلامی، همواره دانشآموزان را به رعایت اخلاق در فضای مجازی ترغیب کرده و توجه به یادگیری تجربی اعم از بازدید علمی، انجام آزمایش و کار عملی را در دستور کار داشته باشند.
در پایان مراسم از تلاشهای حمید بذرپاچ در طول دوران تصدی معاونت امور مدارس سما و فعالان قرآنی با اهدای لوح تجلیل شد.
انتهای پیام/