صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۴۳؛

برج ایفل تابستان‌ها پانزده سانتی‌متر بلندتر می‌شود!

برج ایفل پاریس که به عنوان جاذبه گردشگری اصلی و نماد مهندسی فرانسه شناخته می‌شود، در طول فصل‌های تابستان به دلیل گرمای هوا و انبساط حرارتی می‌تواند تا 15 سانتی‌متر بلندتر شود.  
کد خبر : 933720

به گزارش آنا، برج ایفل یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی فرانسه است. این برج بلند هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند. جالب اینجاست که برج ایفل در طول تابستان حدود 15 سانتی‌متر بلندتر می‌شود. هیچ شعبده‌بازی در کار نیست! این تغییر به دلیل گرما اتفاق می‌افتد.

هنگامی که دما افزایش می‌یابد، مواد منبسط می‌شوند. این اصل در مورد فلزاتی مانند آهن که برای ساخت برج ایفل استفاده شده‌اند نیز صدق می‌کند. برج ایفل از بیش از 18 هزار قطعه آهن ساخته شده است. آهن‌های مزبور با گرم شدن منبسط و کشیده می‌شوند و به تبع آن اندازه فلز نیز افزایش می‌یابد. با این حال این فرآیند طبیعی است و به ساختار برج آسیب خاصی نمی‌رساند.

دمای پاریس در تابستان‌ها بالاست و مخصوصاً در روزهای گرم، تا 30 درجه سانتیگراد یا بالاتر می‌رسد. وقتی این اتفاق می‌افتد، اجزای آهنی برج ایفل گرم می‌شوند. گرما باعث می‌شود مولکول‌های آهن پخش شوند و در نتیجه سازه برج به طور کلی قد بکشد!

{$sepehr_key_2272}

این ارتفاع اضافی در هوای گرم بر پایداری برج تأثیر منفی نمی‌گذارد. مهندسان برج ایفل را طوری طراحی کرده‌اند که در برابر تغییرات دما مقاوم است. به عبارت دیگر آنها هنگام ساخت ایفل فاکتور انبساط حرارتی را در نظر گرفته‌اند. طراحی انعطاف‌پذیر برج کمک می‌کند این سازه حتی بعد از تغییر اندازه ناشی از دما محکم بماند.

ایفل البته در تمام تابستان بلندتر نیست زیرا در طول شب‌ با کاهش دما، آهن جمع می‌شود. این بدان معناست که برج ایفل به ارتفاع اولیه خود باز می‌گردد. این چرخه انبساط و انقباض هر سال با تغییر فصول اتفاق می‌افتد یک بخش از رفتار عادی برج طی بیش از یک قرن اخیر بوده است.

بسیاری از بازدیدکنندگان ایفل ممکن است متوجه این پدیده نشوند. با این حال، این مسئله علمی یکی از جنبه جذاب در مهندسی برج ایفل است و البته نشان می‌دهد که چگونه طبیعت و مهندسی می‌توانند با هم کار کنند!

 

انتهای پیام/

ارسال نظر