صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
پروفسور بالتازار 34؛

چرا شب‌ها از در و دیوار و برخی از وسایل خانه سروصدا می‌آید؟

گهگاه در طول شب وقتی همه جا آرام است و خود را برای خوابی آسوده آماده می‌کنید صداهای عجیب و غریبی از در و دیوار و وسایل خانه می‌شنوید! ریشه این صداها از چیست؟
کد خبر : 933153

خبرگزاری آنا، مریم ملی؛ احتمالا برای شما هم پیش آمد که شب وقتی همه جا ساکت است و خودتان را برای خواب آماده می‌کنید صداهای عجیب و غریبی از در و دیوار و وسایل خانه می‌شنوید.

به خصوص وقتی تنها هستید انگار این صداها بیشتر است و یخچال و تلویزیون و دیوار و سقف و ... همگی در حال قلنج شکستن هستند اما چرا فقط شب‎ها و در سکوت محض خانه، آن‎ها را می‎شنویم؟

{$sepehr_key_2176}

قطعات الکترونیکی یخچال و تلویزیون و وسایل برقی در اثر خاموش و روشن شدن در طی روز دچار انقباض و انبساط می‌شوند. این قطعات از جنس‌های مختلفی هستند که در دماهای متفاوت منبسط می‌شوند و بعد از خاموش شدن دوباره به اندازه واقعی خود باز می‌گردند.

از طرفی در سطح این وسایل الکتریسیته ساکن وجود دارد و هر چه قدر این الکتریسیته  بیشتر شود، تمایل آن برای تخلیه‌های کوچک الکتریکی (جرقه‌های ریز و صدای جلز ولز) بیشتر می‌شود و ممکن است این صداها شما را بترساند.

 یخچال‌های بدون برفک امروزی به سیستمی هوشمند مجهز هستند تا بتواند برفک را از بدنه یخچال فریزر پاک کند، این فرآیند به علت گرم شدن المنت در میان حجمی از برفک ممکن است کمی صدای ترق تروق ایجاد کند.

علاوه بر این، گازهایی که داخل لوله‌‏های یخچال در حال گردش هستند هم رسوبات داخل لوله را هم به همراه خود به گردش در می‏آورند و این ماجرا صدایی شبیه زوزه‎ ایجاد می‏کند. درباره صداهای دیوارها و سقف هم دوباره پای تغییرات دما در میان است از آن‎جایی که مصالح تشکیل‎دهنده ساختمان جنس‏های مختلفی دارند هرکدام در اثر تغییرات دما و تابش نور خورشید و گرم و سرد شدن انبساط و انقباض دارند.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر