صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از سرگیری کلاس‌ها در دانشگاه بنگلادش پس از اعتراضات خونین

کشور بنگلادش که سابقه طولانی در اعتراضات دانشجویی دارد، چندی پیش با موج جدیدی از خشونت‌ها روبه‌رو شد و دانشجویان آن علیه قوانینی که شیخ حسینه نخست وزیر سابق بنگلادش در بخش سهمیه بندی دانشگاه‌ها اعمال کرده بود تظاهرات کردند و پس از آن به دلیل شلوغی کشور دانشگاه‌ها تعطیل شد.
کد خبر : 932794

به گزارش خبرگزاری آنا، به تازگی سایت‌های خبری از بازگشایی مجدد دانشگاه‌های این کشور پس از آن اتفاقات که به تعطیلی دانشگاه‌ها منجر شده بود، خبر دادند. به گفته الجزیره دانشگاه داکا پس از هفته‌ها تعطیلی به دلیل اعتراضات مرگبار ضد دولتی، دوباره مملو از دانشجو شده است.

دانشجویان پس از تعطیلی چند هفته‌ای که به دلیل قیام دانشجویی که منجر به سرنگونی نخست‌وزیر سابق، شیخ حسینه، شد، اکنون به کلاس‌های درس در دانشگاه داکا، بنگلادش بازگشته‌اند.

چندی پیش ده‌ها هزار نفر در دانشگاه و محله اطراف شاه‌باغ تظاهرات کردند. این اعتراضات که ابتدا علیه سهمیه‌های شغلی بود، به تدریج به جنبشی ملی برای پایان دادن به ۱۵ سال حکومت سخت‌گیرانه حسینه تبدیل شد. با گسترش اعتراضات در ماه ژوئیه، مقامات به عنوان بخشی از سرکوب اعتراضات که صد‌ها کشته بر جای گذاشت، دانشگاه را تعطیل کردند.

{$sepehr_key_2119}

چندین نفر از رهبران اصلی دانشجویی که در دانشگاه ثبت‌نام کرده بودند، توسط پلیس‌های لباس‌شخصی ربوده شده و برای چندین روز در بازداشت نگه داشته شدند. با این حال روز گذشته (یکشنبه)، سالن‌های درس این کشور مجددا پر از دانشجو شده بود و دانشجویان در گروه‌های مختلف در دانشگاه با یکدیگر صحبت می‌کردند و در بوفه‌ها نوشیدنی و تنقلات می‌خریدند.

{$sepehr_key_2120}

کلاس‌ها در همه دانشکده‌ها به جز چهار یا پنج دپارتمان شروع شده است. «محمد محبوب قیصر»، معاون جدید دانشگاه داکا که پس از استعفای مدیران قبلی وفادار به حسینه، منصوب شده بود، به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: دانشجویان با شادی در کلاس‌ها حضور دارند.

دولت حسینه متهم به نقض‌های گسترده حقوق بشر از جمله بازداشت‌های دسته‌جمعی و کشتار‌های فراقانونی رقبای سیاسی شده بود. طبق گزارش اولیه سازمان ملل متحد، بیش از ۶۰۰ نفر در هفته‌های منتهی به سرنگونی حسینه در اوایل ماه اوت کشته شدند، که این آمار به گفته سازمان ملل احتمالا کمتر از تعداد واقعی است.

{$sepehr_key_2121}

از زمان خروج حسینه و تبعید در کشور همسایه، هند، وزرای کابینه و دیگر اعضای ارشد حزب حسینه بازداشت شده‌اند و منصوبان دولتش از دادگاه‌ها و بانک مرکزی پاکسازی شده‌اند.

«کالیم‌الله ال‌کافی»، دانشجوی ۲۵ ساله مقطع کارشناسی ارشد، درباره سرکوبی که به دستور حسینه انجام شده بود گفت: انگار در دوره‌ای سرکوبگرانه زندگی می‌کردیم که نمی‌توانستیم هیچ چیزی بگوییم. امروز احساس می‌کنم با آزادی در کلاس‌ها شرکت می‌کنم. ما می‌توانیم نظر خودمان را آزادانه بیان کنیم.

{$sepehr_key_2122}

انتهای پیام/

پرستو توکلی
برچسب ها: دانشگاه بنگلادش
ارسال نظر