صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۹ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۹؛

دی‌ان‌ای بدن انسان و موز تا 60 درصد شبیه است!

دی‌ان‌ای در گونه‌های زیستی مختلف به هم شباهت دارد. برای مثال هم انسان و هم موز دارای ژن‌هایی هستند که به فرآیندهای سلولی مانند ترمیم دی‌ان‌ای و مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند.
کد خبر : 931855

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دی‌ان‌ای(DNA) یا دئوکسی ریبونوکلئوتید عنصر سازنده حیات است. دی‌ان‌ای حاوی دستورالعمل‌های مورد نیاز برای رشد، نمو و عملکرد موجودات زنده است. دی‌ان‌ای در تمام اشکال حیات، از واحدهای کوچکتری به نام نوکلئوتید تشکیل شده است که در توالی‌های مختلف و متفاوتی با هم ترکیب می‌شوند. این ترکیب‌های مختلف باعث ایجاد ژن‌هایی می‌شود که صفات گوناگون را در موجود زنده تعیین می‌کنند.

{$sepehr_key_1976}

نظر شما در مورد موز چیست؟ یک میوه تجملاتی که در مهمانی‌ها می‌خوریم. آیا تا به حال به شباهت خود با موز فکر کرده اید؟ موز و انسان ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسند، اما در سطح مولکولی، چیزهایی مشترک داریم. بخش قابل توجهی از دی‌ان‌ای ما مشابه است. به عنوان مثال، هر دوی ما نیاز به تولید انرژی، رشد و تولید مثل داریم.

شباهت دی‌ان‌ای موجودات مختلف گاهی افراد را شگفت زده می‌کند. حیات سلول‌های ساده تکامل یافته است و در طی میلیون‌ها سال، با محیط‌های مختلف سازگار شده است. میوه موز و انسان بیش از 60 درصد در  دی‌ان‌ای خود شباهت ژنتیکی دارند.

طبیعتاً شباهت 60 درصدی به این معنا نیست که ما از نظر ظاهر یا رفتار مانند موز هستیم. این موضوع به دستورالعمل‌های ژنتیکی اساسی اشاره دارد که عملکردهای بیولوژیکی مشابه را در پی دارد. برای مثال هم انسان و هم موز دارای ژن‌هایی هستند که به فرآیندهای سلولی مانند ترمیم دی‌ان‌ای و مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند.

نکته جالب دیگر ایت است که مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها از هر زبان و فرهنگ و تمدنی بیش از 99.9 درصد از شباهت ژنتیکی دارند. این تفاوت کوچک باعث ایجاد ویژگی‌های فردی مانند رنگ چشم، قد و شخصیت می‌شود.  

انتهای پیام/

ارسال نظر