صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری فعالان فضای مجازی مطرح شد؛

ضرورت ارتقای سواد فضای مجازی/ ورود هوش مصنوعی از حوزه نظامی به عرصه رسانه

نشست خبری و برنامه رونمایی از پوستر چهارمین نشست ملی فعالان فضای مجازی برگزار شد.
کد خبر : 931757

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری و برنامه رونمایی از پوستر چهارمین نشست ملی فعالان فضای مجازی، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۵ شهریور در سالن جلسات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

نشست هوش مصنوعی و فناوری برگزار می‌شود

سعید پور ابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در ابتدای این نشست گفت: ارتقای سواد فضای مجازی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همایش سواد رسانه‌ای هم در ۲۲ـ۲۳ آبان برگزار می‌شود. نشست فعالان در دهه اخیر مهمترین رویداد در حوزه سواد فضای مجازی بوده و برای ما مهم است روی این حوزه تاکید بیشتری داشته باشیم. امسال این کار در سه محور و سه نشست پوشش داده می‌شود. موضوع‌های خلاقیت، کودک و هوش مصنوعی موضوعات این نشست‌ها هستند. هوش مصنوعی امروز در همه خانه‌ها رسوخ کرده و نیاز داریم که به آن توجه کنیم.

وی افزود:‌ نشست کودک - خانواده در فضای مجازی با سخنرانی خانم دکتر نصیری و خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی با حضور سید محسن بنی هاشمی دبیر علمی این رویداد برپاخواهد شد. موضوع آخر هم نشست هوش مصنوعی و فناوری است که دکتر خجیر به عنوان سخنران در آن حضور دارند. این رویداد برای ما خیلی مهم است، چون همه حوزه‌های جامعه را در بر می‌گیرد و می‌توانیم آن را مقدمه‌ای برای شروع همایش در نظر بگیریم.

ما می‌خواهیم سواد رسانه‌ای را به یک جریان جاری دائمی تبدیل کنیم

سواد رسانه‌ای موضوعی است که رسانه‌ها باید در ایجاد و تحول و توسعه و رشد آن فعال باشند

بنی هاشمی دبیر علمی همایش سواد رسانه‌ای در بخش بعدی این نشست اظهار کرد: هیچ چیزی برای ما واضح‌تر از این نیست که بخش عمده مسئولیت سواد رسانه‌ای برعهده رسانه‌هاست. این بار رسانه‌های حاضر در این نشست خود میزبان هستند. سواد رسانه‌ای موضوعی است که رسانه‌ها باید در ایجاد و تحول و توسعه و رشد آن فعال باشند. ما می‌خواهیم سواد رسانه‌ای را به یک جریان جاری دائمی تبدیل کنیم چون رسانه‌ها در جهان توسعه پیدا می‌کنند و به صاحبان اندیشه تبدیل شدند.

وی افزود: سواد رسانه‌ای به این معنی است که هر کشوری باید سواد رسانه‌ای مبتنی بر فرهنگ خود داشته باشد. ما نمی‌توانیم این سواد را از روی دست کشور دیگری کپی کنیم. سواد رسانه‌ای یک وظیفه ملی است که باید اتفاق بیافتد. ما در نشست فعالان فضای مجازی هدفمان این است از افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند دعوت کنیم تا اتصال مفهومی کارهایشان به علم و تخصص در این حوزه نزدیک‌تر کنند. همایش اصلی هم در ۲۲ـ۲۳ آبان برگزار می‌شود.

مردم ما باید به سواد رسانه‌ای ایرانی مسلح شوند

در ادامه بنی هاشمی اضافه کرد: سواد رسانه‌ای باید به یک نهضت و فرهنگ تبدیل شود. هر کاری که در رسانه‌ها می‌بینیم نباید در خانه و جامعه انجام دهیم. مردم ما باید به سواد رسانه‌ای ایرانی مسلح شوند. داشتن این سواد بسیار مهم است. ما وقتی تولید محتوای رسانه‌ای می‌کنیم باید سواد آن را داشته باشیم.

وی گفت: معمولا وقتی در مورد سواد رسانه‌ای صحبت می‌شود گروه‌های مختلفی با آن درگیر هستند، دسته اول اساتید دانشگاه هستند که ما دانش آن‌ها را می‌گیریم. گروه دیگر اهالی تکنولوژی‌اند که درگیر سواد رسانه‌ای هستند. گروه سوم افراد معمولی و مخاطبان رسانه‌ها هستند و گروه چهارم خود اهالی رسانه‌اند. ما از سواد رسانه‌ای خود اهالی رسانه غافلیم. در برخی مطالعات متوجه شدیم اصحاب رسانه‌هایی داریم که گا‌ها سواد رسانه‌ای آنها از مردم عادی هم پایین‌تر است. پس ما باید در این حوزه فعالیت دائمی داشته باشیم.

هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده و از مسائل نظامی به بحث‌های مربوط به آموزش، علوم و رسانه وارد شده است. رشد هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون و ورود آن به خانه‌های ما این اهمیت را ایجاد کرد که یکی از پنل‌های این رویداد ملی به هوش مصنوعی اختصاص پیدا کند.

هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده است

یوسف خجیر دبیر نشست علمی هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین این رویداد هم گفت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده و از مسائل نظامی به بحث‌های مربوط به آموزش، علوم و رسانه وارد شده است. رشد هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون و ورود آن به خانه‌های ما این اهمیت را ایجاد کرد که یکی از پنل‌های این رویداد ملی به هوش مصنوعی اختصاص پیدا کند.

خجیر افزود: در این مراسم چیستی هوش مصنوعی و نحوه ورودش به زندگی اجتماعی ما، بحث رفتار حکمرانی هوش مصنوعی نیز مورد توجه است. حوزه سوم هوش مصنوعی در دو دهه اخیر با تلفیق وب۲ است که اثرات فرهنگی و اجتماعی را به جای گذاشته است. موضوع دیگر برای این بخش، بحث مربوط به اثرات اجتماعی فرهنگی هوش مصنوعی است. نکته آخر نیز صنایع خلاقی هستند که امروزه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و باعث خلاقیت در حوزه کاری خود شدند. در این نشست صنعت انیمیشن و صنایع حوزه نشر کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

والدگری رسانه‌ای به عنوان یک کلیدواژه مورد توجه است

در ادامه مراسم نصیری سخنران بخش اول این رویداد گفت: بحث رسانه و خانواده به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد نظر ماست. بحث والدگری رسانه‌ای به عنوان یک کلیدواژه مورد توجه است و از اهمیت سبک زندگی در دوران دیجیتال است. زندگی رسانه‌ای سبک خاص خود را می‌طلبد و والدگری رسانه‌ای شیوه‌های مختلفی دارد. والدین باتوجه به شناخت فرزندان باید یک نظام رفتاری مناسب را در قبال رسانه در نظر بگیرند. در این بین سواد رسانه و به طور خاص سواد فضای مجازی یک اولویت است نه یک انتخاب. من معتقدم سواد رسانه‌ای باید از منازل ما آغاز شود، چون پدر و مادر به عنوان بازیگران اصلی و پیش برنده‌های فرزندان در فضای مجازی به ویژه تا ۱۲ سالگی هستند.

ما نیاز به پدران و مادران آگاه داریم و باید بستری برای ارتقای سطح سواد و آگاهی خانواده‌ها از رسانه و فضای مجازی باشیم

وی افزود: در اصل و زمانه ما حکمرانی در خانواده‌ها دو فضایی شده و تکنولوژی را به عنوان یک شیوه زیست اجتماعی در نظر بگیریم نه ابزار و وسیله. ما نیاز به پدران و مادران آگاه داریم و باید بستری برای ارتقای سطح سواد و آگاهی خانواده‌ها از رسانه و فضای مجازی باشیم. به طوری که بدانیم ما و فرزندان مان در فضای مجازی به چه خوراکی نیاز داریم و باید چطور رفتار کنیم.

نصیری توضیح داد: در این نشست معرفی سکو‌های اختصاصی کودکان یکی از موارد مورد بحث است. در بخش دوم از مجموعه‌هایی دعوت شده که می‌توانند محتوا‌هایی تولید کنند که مناسب خانواده‌ها هستند و گام به گام آموزش می‌دهند که خانواده‌ها چطور از سایت‌های مختلف برای انتخاب محتوای مورد نیاز فرزندان خود استفاده کنند. در بخش سوم باید‌ها و نباید‌های مورد نیاز والدین درخصوص شبکه‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش آخر ابزار‌های نظارتی که می‌توانند فرزندان زیر ۱۲ سال را هدایت کنند معرفی می‌شود.

وی افزود: فراموش نکنیم که فضای مجازی ادامه فضای حقیقی زندگی ماست و شاید شکل متفاوتی از بودن و فهم جهان را ایجاد می‌کند. ما به عنوان والدین و آموزگاران مسئولیت داریم که در گام‌های اول به عنوان میانجی بین فرزندان مان و ابزار‌های رسانه‌ای قرار بگیریم.

در پایان این مراسم از پوستر این رویداد رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر