صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
در یک پژوهش مطرح شد؛

شاهرگ حیات دانشگاه توسعه دانش کارآفرینی است

امروزه دانشگاه‌های مختلف جهان، در حال انتقال از نسل دوم به مثابه دانشگاه‌های پژوهش محور به نسل سوم به مثابه دانشگاه‌های کارآفرین هستند.
کد خبر : 931360

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مباحثی که ضرورت توجه به آن در نظام آموزش عالی احساس می‌شود کارآفرینی آموزشی است، دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند به عنوان یک عنصر کلیدی در راستای توسعه همه جانبه کشور گام بردارند نیازمند توسعه کارآفرینی آموزشی و شناسایی عوامل موثر بر آن هستند.

دانشگاه کارآفرین پدیده‌ای است که از آماده‌سازی «منطق درونی» دانشگاه‌ها برای توسعه دانشگاهی ناشی می‌شود که از کارآفرینی دانشگاهی محافظه‌کار به کارآفرینی دانش‌آفرین گسترش می‌یابد.

امروزه همزمان با افزایش ارتباطات در سطوح ملی و بین‌المللی و نیز همزمان با تغییر و تحولات پرشتاب و فزاینده، شاهد رقابت‌های روز افزون در سطح جهانی هستیم. در این بین با نگاهی به روند رشد و توسعه جهانی در می‌یابیم که با افرایش و گسترش فنآوری‌های پیشرفته، نقش و جایگاه کارآفرینان به طور فزاینده بیشتر می‌شود.

{$sepehr_key_1898}

در همین راستا امروزه دانشگاه‌های مختلف جهان، در حال انتقال از نسل دوم به مثابه دانشگاه‌های پژوهش محور به نسل سوم به مثابه دانشگاه‌های کارآفرین هستند. نظریه پردازان این عرصه معتقدند که شاهرگ حیات دانشگاه در قرن حاضر توسعه دانش کارآفرینی و تبدیل شدن با دانشگاه کارآفرین است. 

وحید سلطان‌زاده (دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان) و همکارانش در پژوهشی با عنوان «شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی آموزشی در دانشگاه‌های دولتی کشور» به شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی آموزشی در دانشگاه‌های دولتی کشور پرداخته‌اند. از نظر آنان به طور کلی در سطح بین‌الملل سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها رو به سوی توسعه کارآفرینی و افزایش اطلاع در مورد آن دارد.

در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته (کیفی – کمی) استفاده شده است، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد.

نمونه آماری در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی، مدیریت آموزشی، برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی و مدیریت آموزش عالی در کشور بود و جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی کشور بوده است. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی خوشه‌ای به صورت چند مرحله‌ای بود که تعداد ۲۲۵ نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بوده است.

{$sepehr_key_1900}

در نهایت اینکه بر اساس نتایج پژوهش شش عامل ساختار اقتصادی (۳ عامل فرعی)، ساختار فرهنگی (۳ عامل فرعی)، ساختار اجتماعی (۲ عامل فرعی)، ساختار آموزشی (۴ عامل فرعی)، ساختار محیط بیرونی (۲ عامل فرعی) و ویژگی‌های فردی (۲ عامل فرعی) موثر بر توسعه کارآفرینی آموزشی در دانشگاه‌های دولتی شناسایی شد.

 نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که کارآفرینی آموزشی تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند این عوامل در شش حوزه کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، محیط بیرونی و فردی گسترده شده است.

گفتنی است نتایج این پژوهش به صورت مقاله در مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر