صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۷ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
در نشست خبری مطرح شد؛

تحولات دیجیتال تعریف مشاغل را تغییر می‌دهد/ وصول بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر به جشنواره ملی اتقان

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار گفت: تحولات دیجیتال در آینده مشاغل، تعریف شغل را تغییر می‌دهد، لذا ما فقر  نظری داریم و نیاز به کارهای علمی بیشتر محسوس است.
کد خبر : 930851

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی اتقان صبح امروز هجده شهریور با حضور مصطفی ساجدی مدیرروابط عمومی جشنواره، محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا باقری مدیرعامل موسسه سوره هنر و دبیر جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

چکشیان در ابتدای نشست با طرح مسئله توجه به فرهنگ کار و تلاش گفت: ما برای اینکه نسبت فرهنگ کار و تلاش را بدانیم، یک مطالعه میدانی، کتابخانه‌ای و گفت‌وگوی نخبگانی دانشگاهی کردیم تا چرایی و چیستی آن را دریابیم. لذا در اولین مرحله و پس از مطالعات و پژوهش، ۲۴مولفه مثل وجدان کاری، تعاون و کار گروهی و یادگیرندگی و … را استخراج کردیم.

وی در ادامه افزود: سپس عوامل موثر بر فرهنگ کار را با نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها بررسی کرده و پیامد‌های آن را استخراج کردیم. رهبری فرمودند یک مسئله مهم کشور ما اقتصاد و تولید و مشارکت مردم است و یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن بدان فرهنگ کار و تلاش است، کار باعث کاهش آسیب‌ها و تربیت و رشد فرد می‌شود؛ لذا مدل اولیه براساس سند فرهنگ کار توسط شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد و برای این سند ستادی شکل دادیم تا نقش مدیریت، راهبری و اجرای فرهنگ کار را مشخص کنیم که آنجا چهار راهبرد مشخص شد. امروز آمار‌ها می‌گوید هفت درصد نرخ بیکاری داریم، اما این مسئله اشتغال را حل نمی‌کند.

چکشیان با اشاره به چالش فرصت شغلی و نیروی کار گفت: چالش‌هایی در این راستا وجود دارد که نشان می‌دهد اشتغال پذیری امروز مسئله مهمی است، در بحث سند فرهنگ کار که شورا به کل سازمان‌ها ابلاغ شد چهار راهبرد مطرح شد که یکی تقویت پشتوانه‌های فرهنگی و نظری کار است، دوم ظرفیت سازی، نهادسازی و شبکه سازی برای مجموعه‌های فرهنگی است، سوم جریان سازی فرهنگی و هنری و رسانه‌ای و چهارم الگوسازی نمونه‌های موفق فرهنگ کار است. ذیل راهبرد سوم یکی از برنامه‌های ویژه ما جشنواره هنری اتقان شد.

وی افزود: بیستم مرداد آخرین مهلت ارسال آثار این جشنواره بود که دوستان در حال حاضر در مرحله داوری و بررسی آثار هستند.

سپس محمدرضا باقری دبیر جشنواره نیز در صحبت‌هایی گفت: فراخوان ما اسفند ماه صادر شد، آخرین مهلت ارسال آثار با قدری جابه‌جایی به‌خاطر شهادت رئیس جمهور بیستم مرداد اعلام شد، آیین اختتامیه هم بیست‌وششم شهریور ساعت ۱۵/۳۰در تالار سوره حوزه هنری خواهد بود.

وی درباره برنامه‌ها گفت: در حلقه رندان برای اهالی ادبیات شب شعر طنز با موضوع فرهنگ کار و افتتاح نمایشگاه تجسمی در گالری عالی خانه عکاسان حوزه و نشست تخصصی داستان نویسی بیست‌وپنجم شهریور در سالن صفارزاده و عصر شعر اتقان در سالن هراتی و نمایش‌ها هم خیابانی و صحنه‌ای در تماشاخانه مهر و ماه و محوطه حوزه برپا می‌شود.

باقری اظهار داشت: در مجموع ۲۵۴۵اثر دریافت کردیم و ۱۷۸پوستر، ۲۸۵ اثر کارتن، ۹۴۶ تک عکس، ۹۶مجموعه عکس، ۹۶شعر طنز، ۱۷۰شعر، ۱۰۱نثر طنز، ۲۰۵داستانک، ۲۵استنداپ کمدی و ۴۷تیاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰تیاتر خیابانی است. بیشترین شرکت کننده‌ها از تهران، خراسان رضوی و کرمان و‌کمترین کردستان بودند.

وی با معرفی اساتید و داوران گفت: تعداد آثار راه یافته پوستر ۳۷، کارتن ۶۲، عکاسی ۶۰تک عکس و ۷ مجموعه عکس در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته میشود، داستان کوتاه و داستانک هرکدام ۱۵ اثر و استنداپ ۵ اثر به مرحله نهایی رسیدند، شعر ۳اثر و تئاتر خیابانی ۱۲اثر که در برخی کارخانه‌ها هم اجرا خواهد شد و تیاتر کوتاه هم ۱۲نمایش در سالن‌های مهر و ماه حوزه هنری اجرا می‌شوند.

تحولات دیجیتال تعریف مشاغل را تغییر می‌دهد

در بخش پرسش و پاسخ  چکشیان درباره تعریف از اشتغال گفت: خود اتفاقات و تحولات دیجیتال در آینده مشاغل تعریف شغل را تغییر میدهد اینکه تحولات دیجیتال جنس کار را چطور تغییر میدهد و مسائل دیگر لذا ما فقر  نظری داریم و نیاز به کارهای علمی بیشتر داریم. 

وی در ادامه افزود: در این سه سال ۱۲۲هزار کارگر نخبه شناسایی کردیم و این کار نظامند شد و بستری برای شناسایی نخبگان شد. 

چکشیان اظهار داشت: ما خانه‌های فرهنگ کار را داشتیم اما دستورالعمل درست با مولفه‌های علمی نداشتیم تا کار موازی نشود و محصولات این جشنواره جریانی ایجاد کند که استعدادیابی شود و اکران محصولات در کارخانجات استعدادها را شناسایی کردیم  .

انتهای پیام/

ارسال نظر