صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۴۴)

کشورهایی با حجم اقتصادی مشابه ایران چگونه از ظرفیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند؟

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران با بیان اینکه کشورهایی با حجم اقتصادی مشابه ایران از ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان خود به‌عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشورشان استفاده کرده‌اند، گفت: در این اقتصادها که مبتنی‌بر دانش توسعه یافته‌اند، بر بخش‌های با ارزش‌افزوده بالای زنجیره ارزش تمرکز کرده و از خام‌فروشی و تمرکز صرف بر توسعه فعالیت‌های بالادستی صنایع و بخش‌های مختلف فاصله گرفته‌اند.
کد خبر : 930813

محسن میرصدری در گفت‌وگو باخبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه کشور‌هایی با حجم اقتصادی مشابه ایران از ظرفیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان خود به‌عنوان موتور محرک رشد اقتصادی کشورشان استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در این اقتصاد‌ها که مبتنی‌بر دانش توسعه یافته‌اند، بر بخش‌های با ارزش افزوده بالای زنجیره ارزش تمرکز کرده و از خام‌فروشی و تمرکز صرف بر توسعه فعالیت‌های بالادستی صنایع و بخش‌های مختلف فاصله گرفته‌اند. آنها همچنین با ایجاد تنوع صادراتی در کالا‌های دانش‌محور در راستای ارتقای توان رقابتی خود در بازار‌های جهانی گام برداشته‌اند.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: این کشور‌ها با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در مواردی مانند تحقیق و توسعه (R&D)، ایجاد زیرساخت‌های قوی فناوری و نوآوری و همچنین توسعه نظام‌های آموزشی و پژوهشی خود، موفق به تقویت صنایع نوآور و دانش‌بنیان شده‌اند. ایران نیز دارای پتانسیل‌های قابل توجهی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، اما به دلایلی مانند تحریم‌های اقتصادی موجود، محدودیت‌های مالی و ضعف در زیرساخت‌های فناوری و غیره، موفق به استفاده کامل از ظرفیت‌های خود مانند این کشور‌ها نشده است.

{$sepehr_key_1768}

وی در ادامه تاکید کرد: اتخاذ انواع سیاست‌های حمایتی و تاثیرگذار از سوی نهاد‌های مرتبط با اکوسیستم نوآوری و فناوری نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچون تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن از جمله تاثیرگذارترین گام‌های برداشته شده در سال‌های گذشته در این جهت است. بی‌اغراق مواردی همچون ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری ذیل ماده ۱۱ این قانون از مترقی‌ترین راه‌کار‌های رفع مشکلات شرکت‌ها اعم از دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان در حوزه مالیات و جذب سرمایه به حوزه نوآوری و فناوری محسوب می‌شود.

ضرورت راهبری، آگاهی‌بخشی و حمایت صحیح از دانش‌بنیان‌ها

رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران اظهار کرد: بدیهی است با وجود تلاش‌های مستمر و چندین ساله نهاد‌های متولی و مطالبه‌گری و پیگیری‌های فعالان بخش خصوصی نظیر کمیسیون کسب‌و‌کار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، هنوز بخش‌هایی از زیست‌بوم نوآوری از نقصان سیاست‌های حمایتی و تعارض‌ها و تناقض‌هایی در قوانین و مقررات جاری کشور و همچنین کمبود آگاهی در خصوص ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود در این زیست‌بوم رنج می‌برد که پیش از این به این چالش‌ها اشاره شده است.

{$sepehr_key_1769}

میرصدری گفت: با راهبری، آگاهی‌بخشی و حمایت صحیح می‌توان کمبود سیاست‌ها و قوانین در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی، جلوگیری از واردات و به‌کارگیری محصولات و خدمات خارجی دارای نمونه مشابه داخلی، کمبود قوانین در جهت حمایت از مالکیت فکری و دارایی‌های نامشهود را برطرف کرد. همچنین معاونت علمی به‌عنوان بخشی از بدنه دولت و به‌دلیل ارتباط مستقیم با جامعه نخبگان و کسب‌و‌کار‌های دانش‌بنیان و نوآور می‌تواند در آگاهی بخشی در خصوص اهمیت به‌کارگیری نخبگان و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در نهاد‌های دولتی، صنایع بزرگ و متوسط، در حفظ این سرمایه‌های انسانی ارزشمند در کشور عزیزمان و همچنین افزایش بهره‌وری این بنگاه‌ها تاثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که تمام موارد فوق‌الذکر اعم از چالش‌ها و راهکار‌های ارائه شده همچون حلقه‌های زنجیره‌ای به هم پیوسته بوده که رسیدگی و تمرکز در جهت رفع و بهبود مستمر آن باعث دلگرمی بازیگران حوزه دانش‌بنیان شده و شکوفایی هر چه بیشتر علم و فناوری در کشور و تولید ثروت را منتج خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر