صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۹ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

کاظمی: یکی از مشکلات اساسی در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری در ساماندهی است/ معیشت معلمان را باید اولویت قرار دهیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید معیشت معلمان را جدی بگیریم، گفت: یکی از مشکلات ما در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری در ساماندهی، کیفیت‌بخشی، حل معضلات و مشکلات است که نیاز به هم‌اندیشی فراوان دارد.
کد خبر : 930806

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در همایش آموزشی‌توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی کشور که امروز پیش از ظهر در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: اولویت اول ما بازگشایی مدارس محسوب می‌شود و تا آغاز سال تحصیلی مطلوب روی مسئله دیگری تمرکز نمی‌کنیم راه انداختن قطار آموزش و پرورش از جمله اقدامات مهمی است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری در ساماندهی، کیفیت‌بخشی، حل معضلات و مشکلات است که نیاز به هم‌اندیشی فراوان دارد. چهل و چهار سال است آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، سلیقه‌گرایی و ساده‌انگاری رنج می‌برد.

وی ادامه داد: همان حساسیتی که در بازگشایی مدارس و ساماندهی نیروی انسانی داریم، در مدارس غیردولتی نیز داریم. اول مهر همزمان با بازگشایی مدارس هیچ کلاسی خالی از معلم نباید باشد و هیچ دانش‌آموزی نباید بدون کتاب باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی از موضوعاتی است که هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود، عنوان کرد: فرصت است از این منظر که اگر در چارچوب سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم حرکت کند بار بزرگی از دوش نظام تعلیم و تربیت برمی‌دارد. تهدید است اگر نظارت و مراقبت از فرآیندهای آموزشی و تربیتی این مدارس نداشته باشیم، در شکاف آموزشی و طبقاتی در انحراف برنامه‌های آموزشی کم گذاشتند و در حوزه‌های تربیتی آسیب‌های جدی خواهد داشت که توجه جدی را می‌طلبد. ماموریت رئیس مراکز غیردولتی در دو حوزه بسیار بزرگ است. یک بخش مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌داری و بخش دوم بقیه موضوعات است.

کاظمی با بیان اینکه تنزل ماموریتی در بخش‌های آموزش و پرورش از آسیب‌هایی است که با آن مواجه هستیم، عنوان کرد: سامان‌دهی به مدارس غیردولتی و به طور کلی مدارس به عنوان کانون تحول در تعیین مدیران و معلمان مدارس مطلوب می‌گنجد.

وی با بیان اینکه اگر معیشت معلمان را درست نبینیم آسیب می‌بینیم، افزود: نیروی انسانی از جمله مدیران و معلمان راهبران اصلی در نظام تعلیم و تربیت هستند و سایر افراد تنها حمایت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه صلاحیت‌های حرفه‌ای و گزینش مدیران با معلمان تفاوت دارد، عنوان کرد: نمی‌پذیریم که کسی در آموزش و پرورش نگاه تفکیکی داشته باشد. ثبات مدیریت در مدارس غیردولتی مهم است از جمله مباحثی است که باید به آن توجه شود. تغییر مدیر مدرسه افتخار نیست.

کاظمی با اشاره به اینکه باید ثبت نام و شهریه را سامان دهیم، ابراز کرد: اگر این موضوع حل نشود، همچنان نگاه دوقطبی وجود خواهد داشت. فضایی را ایجاد می‌کنید که عموم مردم نمی‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و خارج از روال قانون است؛ معلوم است که نگاه دوقطبی در این فضا شکل بگیرد و باید جلوی آن را بگیریم، چراکه بحث حیثیت نظام آموزش و پرورش در میان است.

وی با اشاره به اینکه اجرای مو به مو برنامه درسی در مدارس غیردولتی مهم است، عنوان کرد: نباید با نگاه دیگری به آن توجه شود. نظارت بر کیفیت برنامه‌های آموزش و پرورش و تحقق سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. مدارس تراز، سند تحول بنیادین را هدف گذاری کرده‌اند که رئیس مدارس غیردولتی نیز باید آن را دنبال کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام و امام حسین(ع)، تصریح کرد: این روایت عمق بسیار بالایی دارد و نقطه مشترک روایت نبی مکرم اسلام و امام حسین در واژه مکارم است. شهید مطهری نیز در کتاب تعلیم و تربیت به مکارم اخلاقی می‌پردازد و می‌گوید مکارم اخلاقی همانند بزرگ‌منشی است.

کاظمی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام، مکارم اخلاق را به صورت کامل توضیح دادند، ابراز کرد: در جوامع اسلامی یا غربی اخلاق اخلاق اجتماعی و اخلاق انسانی است، اما در نظام اسلامی چیزی فراتر از آن را داریم و آن مکارم اخلاق است. سه چیز نشانه مکارم اخلاق است که عموم مردم ندارند و لازمه آن کسب درجه ای از خودسازی است و فرد باید بتواند پا روی نفس خود بگذارد. انشالله از این نفس گذر کنیم و به مکارم اخلاق برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی اهمیت دارد، اظهار کرد: توسعه باید با رویکرد عدالت آموزشی و توسعه در مناطق محروم باشد و این موضوع نیازمند نگاه مسئولانه اجتماعی در مدارس غیردولتی است و باید جاری و ساری شود. تعلیم و تربیت جای سودجویی نیست؛ در حوزه توسعه دچار تنزل ماموریتی شده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی دچار تنزل یافتگی شده است، تصریح کرد: ما جلساتی در شورای استانداران نیز برگزار کردیم تا مشارکت‌های مردمی در تمام سطوح نهادینه شود. در مشارکت‌های مردمی در سطوح مختلف در رنج بسیار هستیم و می‌بینیم که دید، ما نیز تنزل یافته است و در این راستا به کمک مدرسه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای مشارکت خانواده‌ها برای مشارکت دستگاه‌ها و برای مشارکت خیرین باید با نگاه تحول گرا کار را ادامه دهیم، اظهار کرد: این جز کارهای روزمره ماست. حلقه ارتباطی ما با انجمن اولیا و مربیان بسیار تنگاتنگ است. به موضوعات مطرح‌شده باید فکر کنیم و ما را از پیشنهادات خود بهره‌مند کنید. باید با تمام توان به این بار مسئولیت و امانتی که بر دوشمان نهاده‌اند، خوب فکر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر