صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۴ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

کفاش: انتشار تصاویر دانش‌آموزان بدون اجازه والدین ممنوع است

معاون اسبق فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: ماده واحده‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه شده است که بر اساس آن هیچ فردی و نهادی حق انتشار تصاویر دانش‌آموزان بدون اجازه ولی آنها را ندارد.
کد خبر : 930535

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌حمیدرضا کفاش معاون اسبق فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو رادیویی در مورد معلم بلاگرها، اظهار کرد: در پی انتشار برخی تصاویر و فیلم‌های دانش‌آموزان توسط برخی از معلمان و اعتراض والدین و به ویژه در مواردی که منجر به آسیب روانی به دانش‌آموزان می‌شد، با دستور وزیر سابق آموزش و پرورش مقرر شد ماده واحده‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و پس از تصویب به عنوان مقرری در مجموعه مقررات به همه استان‌ها ابلاغ شود.

وی ادامه داد: این موضوع ۳ ماه قبل در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد و اصل آن ناظر بر صیانت از حریم خصوصی، حفظ کرامت، شخصیت و حیثیت دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی آنها بود.

کفاش افزود: بر اساس قوانین مصوب از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هیچ فرد و نهادی حق انتشار تصاویر دانش‌آموزان را بدون اجازه ولی آنها ندارد؛ اما اگر جنبه‌های آموزشی داشته باشد و کمکی به فرآیند یاددهی و یادگیری باشد و اعتراضی از خانواده‌ها نباشد مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره قوانین بالادستی در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به مجازات تعیین شده در قوانین بالادستی، دفتر حقوقی اعلام کرده ضرورتی بر تصویب قانون جدید وجود ندارد. در این ماده واحده حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی، جلوگیری از استفاده ابزاری از آنها، دریافت هر گونه اطلاعات شخصی از دانش‌آموزان و انتشار در فضای مجازی که حقوق آنها را تضییع و زمینه تحقیر و تخریب شخصیت را فراهم کند، طرح شده است.

در ادامه محمدرضا احمدی سنگر عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اتفاقاتی که در چند سال اخیر توسط معلم بلاگرها ایجاد شده گفت: برخی از تصاویری که منتشر می‌شود به محیط آموزش و افراد مرتبط با آن آسیب وارد می‌کند. در کمیسیون در این حوزه به کرات صحبت شده و در مجلس جدید نیز ادامه خواهد داشت. باید ساز و کاری در این حوزه صورت گیرد و هر محتوای آموزشی در فضای مجازی وارد نشود.

وی افزود: بسیاری از این ویدئوها جنبه تخریبی برای دانش‌آموز و خانواده او دارد. این قانون نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای معلمان نیز باید باشد تا معلم بلاگرها ساماندهی شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر