صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۶۴)

راهکار کاهش خاموشی‌ها در عصر فناوری و تکنولوژی

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: در عصر امروز و برای کاهش خاموشی‌های برق به جای افزایش تولید انرژی بایستی به سوی افزایش بهره‌روی وسایل مصرفی با تکیه بر ارتقاء و توسعه فناوری و تکنولوژی برویم.
کد خبر : 930305

به گزارش خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ معضل ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور این روزها رنگ جدیدی و به خود گرفته است و گویی در حال تبدیل شده به دغدغه ای اصلی است.بسیاری، راه حل این مشکل را در افزایش تولید حامل های انرژی می دانند و اعتقاد دارند باید با قدرت بیشتری وارد صنعت تولید انرژی شویم. نسخه های از این دست دیگری نیز برای حل مشکل ناترازی پیچیده شده است؛ از جمله ترغیب مردم به مدیریت مصرف که البته به جا است.

اما سوال اصلی اینجاست؛ آیا برای حل مشکل ناترازی انرژی و خاموشی های مکرر تنها راه موجود افزایش تولید گاز طبیعی و ساخت نیروگاه های برق جدید است؟

{$sepehr_key_1648}

در همین رابطه محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی به خبرنگار آنا گفت: افزایش تولید انرژی نیز محدودیت دارد و نمی‌توانیم همیشه با افزایش تولید خود را به مصرف برسانیم؛ به همین جهت چاره مشکل ناترازی تولید و مصرف را باید در جای دیگری جست.

به گفته صادقی؛ در عصر امروز و برای کاهش خاموشی‌های برق به جای افزایش تولید انرژی بایستی به سوی افزایش بهره‌روی وسایل مصرفی با تکیه بر ارتقاء فناوری و تکنولوژی برویم.

وی ادامه داد: غیر از معضلاتی که هم اکنون مسبب ناترازی در صنعت برق و خاموشی‌های مکرر در کشور است، غیر استاندارد بودن وسایل برقی است. بسیاری از لوازمی که با انرژی الکتریکی کار می‌کنند و در کشور مورد بهره بردار قرار گرفته اند، به هیچ وجه استاندارد نبوده و تکنولوژی آنها متعلق به دهه‌ها قبل است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: لازم است که مجری قانون با دقت و نظارت به وسیله سازمان استاندارد از بهره‌وری هر وسیله الکترونیکی که قرار است در کشور تولید و استفاده شود نظارت داشته باشد. سازمان استاندارد نیز موظف است که بر بالا بودن رده مصرف انرژی محصولات الکترونیکی نظارت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: خریدار معمولا به این نکات توجه چندانی ندارد و نفع اقتصادی در زمان خرید را ترجیح می‌دهد به همین جهت بهره‌وری محصولات الکترونیکی به نظارت سازمان استاندارد و اعمال قانون از سوی حاکمیت نیاز دارد. یعنی لازم است عرضه‌ای انجام شود که از مبدا استاندارد بوده و با سطح بالایی از تکنولوژی و بهره وری ساخته شده باشد.

ارتقا تکنولوژی در وسایل گرمایشی

صادقی تصریح کرد: در زمینه وسایل گازسوز نیز متاسفانه ضعف تکنولوژی و هدر رفت انرژی بسیار بالاست است در حالی که با یک طرح ابتکاری و ترغیب مصرف کنندگان و تعمیرکاران لوازمی که با گاز طبیعی کار می‌کنند، می‌توان تکنولوژی مشعل و یا سیستم سوخت رسانی را بهبود بخشید و از حجم زیادی اتلاف انرژی جلوگیری نمود.

{$sepehr_key_1649}

وی تاکید کرد: تکیه بر ارتقا بهره وری در محصولاتی که از انرژی برقی و یا گاز طبیعی استفاده می‌کنند علاوه بر صرفه اقتصادی برای دولتی بر روی حامل‌های انرژی یارانه می‌دهد و مصرف کننده‌ای که بهای انرژی مصرف شده را پرداخت می‌کند، موجب افزایش اشتغال زایی نیز می‌شود.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بر روی ارتقاء فناوری وسایل الکترونیکی و گاز سوز و افزایش بهره‌وری آنها علاوه بر آن که چرخه بسیار خوبی در زمینه اشتغال زایی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و حل مشکل ناترازی ایجد می‌کند؛ دردسر‌هایی مانند هزینه‌ها و ملاحظات افزایش تولید و ایجاد مشکل زیست محیطی ندارد.

شیوه‌هایی نوین در استخراج انرژی‌های تجدید پذیر

صادقی با تاکید بر اینکه برای افزایش تولید انرژی نیز با تکیه بر فناوری های نوین بایستی به سوی روش های ابتکاری و نوآورانه بریم ، گفت: حدود ۶۰۰ دریاچه و رودخانه و سد مناسب برای استحصال انرژی هیدروالکتریکی وجود دارد و اگر اراده‌ای برای این مورد باشد به کمک دانش بنیان‌ها به سرعت می‌توان طرح‌های آن را آماده و به مرحله اجرا برد. این موضوع فقط یکی از راه‌های تولید انرژی تجدید پذیر و ارزان در کشور است.

{$sepehr_key_1650}

وی ادامه داد: اما شیوه جدیدتری برای تولید انرژی خورشیدی در محل ذخایر آبی وجود دارد که به آن نیروگاه خورشیدی شناور گفته می‌شود. این نیروگاه‌ها که با استفاده از پنل‌های خورشیدی شناور بر روی آب انرژی تولید می‌کنند علاوه بر ارائه جریان الکتریکی پاک و بدون آلودگی، در جلوگیری از تبخیر شدن و هدر رفت منابع آبی نیز موثر هستند و هم اکنون در کشور‌هایی مانند چین نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

صادقی تاکید کرد: باید توجه داشت که برای تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر راه حل‌های بسیار خلاقانه‌ای وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان در نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها به جای شیشه از پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر