صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۴ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

چالش‌های احیای دریاچه ارومیه چیست؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: افت آب‌های زیرزمینی، کاهش جریانات سطحی و ناپایداری منابع آب شرب ازجمله چالش‌های احیای دریاچه ارومیه هستند.
کد خبر : 930154

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در اختتامیه همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: پروژه‌های بسیاری از سال ۹۲ برای احیای این دریاچه در استان انجام گرفته؛ اما فقط از مرگ آن جلوگیری شده و احیا انجام نگرفته است.

وی با اشاره به لایروبی ۲۵۰ کیلومتر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه و تجهیز چاه‌ها و کانال‌ها به ادوات اندازه‌گیری، افزود: تا امروز به تعداد هشت هزار چاه غیرمجاز در حاشیه این دریاچه ارومیه شناسایی و مسدود شده، سرانه آبی در حوضه آنا سالانه هزار مترمکعب کاهش یافته و متوسط بارش‌ها در ۳۰ سال اخیر کاهشی و دمای هوا و مصرف آب و در نهایت تبخیر از سطح دریاچه افزایشی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: میزان آب تجدیدپذیر حوضه دریاچه ارومیه پنج میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بوده که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن معادل ۸۰ درصد کل آب تجدیدپذیر حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که استاندارد جهانی ۴۰ درصد بوده، جمعیت حوضه این دریاچه از سال ۷۵ تا ۹۵ به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته و به دنبال آن نیز سطح زیر کشت محصولات آبی افزایش ۵۹ درصدی داشته است.

غفازراده درباره حجم آب دریاچه ارومیه، عنوان کرد: چهارم شهریورماه امسال به میزان یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر است؛ اما حجم نرمال این دریاچه باید بالای ۱۲ میلیارد مترمکعب باشد.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی، کمیت و کیفیت آب است، گفت: افت آب‌های زیرزمینی، کاهش جریانات سطحی و عدم پایداری منابع آب شرب ازجمله چالش‌های احیای دریاچه ارومیه است. توسعه صنعتی، جمعیتی و کشاورزی که در داخل حوضه دریاچه ارومیه شاهد هستیم با نگرانی‌ها نسبت به بحران این دریاچه همخوانی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم قطع وابستگی اشتغال منطقه به آب، بیان کرد: اگر شغل جایگزین مناسب برای کشاورزان منطقه ایجاد کنیم، سطح اراضی کشاورزی به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر