صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۹ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
در مراسم تودیع و معارفه وزرای علوم دولت سیزدهم و چهاردهم؛

سیمایی صراف: نوبت دانشگاه است که شعار وفاق ملی را اجرا کند/ لزوم گنجاندن ۲ واحد «فلسفه علم» در تمام رشته‌های دانشگاهی

وزیر علوم گفت: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال کنیم، نوبت دانشگاه است که ارتقا پیدا کند و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشد و مسئله محور باشد.
کد خبر : 929997

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم صبح امروز (پنج شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) در آیین تکریم و معارفه وزرای علوم که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و مسعود پزشکیان رئیس جمهور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه دولت آقای پزشکیان، دولت نفاق است و شخص ایشان برای دو قطبی‌های مرسوم هستند، اظهار کرد: سعی می‌کنم جزء اولین نفراتی باشم که گفتمان وفاق ملی (شعار رئیس جمهور دولت چهاردهم) را تبیین می‌کند. 

اگر کرامت انسان را بپذیریم با وجود همه تنگا‌ها و کمبود‌ها در شرایط سخت تحریم نشاط، شور و انسجام و پیوند دانشگاه با جامعه احیا و وسیع‌تر خواهد شد

سیمایی صراف افزود: دکتر پزشکیان در سه ساحت باور، گفتار و رفتار نشان داد که قالب‌های تصنعی را شکسته اند. عیب و اشکال دوقطبی این است که به شما تلقین می‌کند راه دیگری وجود ندارد، یا اصلاح طلب یا اصولگرا یا دین دار و یا دین ستیز باشید. آقای دکتر پزشکیان راه سومی باز کردند. البته به این معنا نیست که وفاق را برخلاف اختلاف نظر می‌دانیم، آنچه که مانع پیشرفت ما شده «نزاع» است.

آنچه که شر است «نزاع» است

وزیر علوم تصریح کرد: اختلاف نظر مقدمه گفت‌وگو، کمال و رشد است. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «با اختلاف نظر آن را یک فرصت قرار داده و با هم گفت‌وگو کنید تا راه درست‌تر پیدا شود». چرا رهبری بر کرسی‌های آزاداندیشی تاکید می‌کنند؟ و متاسفانه آنچنان که باید پا نگرفته است؟ ایشان به نظر من دنبال آموزه‌های علمی و دینی فرمودند که کرسی‌های آزاد اندیشی را جدی بگیرید، اما یکی از آسیب‌های این کرسی‌ها این بوده که تاکنون ادب گفت‌وگو و ادب اختلاف رعایت نشده و توهین و تهدید مانع شکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی شده است. در آستانه پنجاه سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم؛ بنابراین باید اظهار تاسف کنیم که هنوز به کمال نرسیده‌ایم که بتوانیم با وجود اختلاف نظر دوست باشیم و برای آینده مشترک و تعالی انسان قدم برداریم، آنچه که شر است «نزاع» است و اختلاف نظر «موهبت» است.

هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم

سیمایی صراف بیان کرد: هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم. زمانی که اقتصاد روانشناسی، جامعه شناسی و حقوق در دانشگاه‌ها تدریس و تحقیق می‌شوند، اما عملا از داده‌های علم و دانشگاه در حکمرانی استفاده نمی‌شود، یعنی حجیت علم را قبول نداریم، شیعه ده‌ها سال مبارزه کرد تا حجیت عقل را در برابر اخباریان ثابت کند.

وی افزود: پس از نزاع بر حجیت عقل حالا نزاع بر حجیت علم است، منتهی نزاع زیر پوستی و یک فاصله عمیق بین دانشگاه و جامعه، دانشگاه و صنعت، دانشگاه و حکمرانی کشور وجود دارد، معتقد هستم کشور هزینه می‌کند، اما هزینه‌ها برای یک حل معضل و مسئله است. اگر اقتصاد بخوانیم و فکر کنیم راه حل تورم تقویت تعزیرات حکومتی است، معلوم می‌شود که به اقتصاد تن نداده ایم. 

یکی از آسیب‌های شکل نگرفتن کرسی‌های آزاد اندیشی  این بوده که تاکنون ادب گفت‌وگو و ادب اختلاف رعایت نشده و توهین و تهدید اتفاق افتاده است

وزیر علوم با بیان اینکه کسانی که علمی فکر نمی‌کنند به راحتی تن به خرافه، خیالات و توهمات می‌دهند، تاکید کرد: مانع جدی مقابل علم «شبه علم» است، سروصدای شبه علم خیلی بلند است و سد راه ما شده است. ضمن عذرخواهی باید عرض کنم که برخی عالمان علمی نیستند. مثلا، عده‌ای در زمان کرونا می‌گفتند: «ما به کرونا اعتقاد نداریم، مگر کرونا امری عقیدتی است»؟ این موضوع نشان می‌دهد گاهی فرهیختگان ما تفکر علمی ندارند و فقط در رشته خودشان متخصص هستند. 

سیمایی صراف ادامه داد: باید به اجبار برای تمام رشته‌ها ۲ واحد فلسفه علمی بگنجانیم. 

لزوم اجرای شعار «وفاق ملی» در دانشگاه 

وزیر علوم اضافه کرد: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال و نفاق را در دانشگاه با اتحاد استاد و دانشجو و کارمند محقق کنیم، از جامعه دانشگاهی تقاضا دارم به این شعار اعتماد کنند، آقای پزشکیان تعارف ندارند و این هم یک شعار نیست، بلکه ماموریت دولت است و نوبت دانشگاه است که ارتقا پیدا کند و علاوه بر تحقیق و پژوهش، مسئولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نبوده و مسئله محور باشد و البته برای تحقق این آرزو‌ها علاوه بر تجهیز آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه در وهله اول باید کرامت استاد، دانشجو و کارمند را به رسمیت بشناسیم و آن را قبول کنیم، اگر کرامت انسان را بپذیریم با وجود همه تنگا‌ها و کمبود‌ها در شرایط سخت تحریم نشاط، شور و انسجام و پیوند دانشگاه با جامعه احیا و وسیع‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر