صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
علی بیگدلی در گفت‌وگو با آنا؛

استان تهران حال و هوای تئاتری می‌گیرد/پژوهش و آموزش ضامن اجراهای جشنواره تئاتر است

علی بیگدلی دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران با اعلام این‌که ۲۶۸ اثر برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: پژوهش و آموزش دورکن اساسی کارگاه‌های آموزشی جشنواره هستند که بدان‌ در قالب کارگاه‌های آموزشی توجه ویژه شده است.
کد خبر : 929763

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران با تکیه بر تجربه‌های ارزشمند پیشکسوتان، پویایی جوانان مستعد و استفاده از توان هنرمندان هنرهای نمایشی و نیز تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» در آبان ماه سال ۱۴۰۳، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را در پردیس تئاتر تهران و شهرستان‌های استان برگزار می‌کند.

موضوع ویژۀ جشنواره جوانی جمعیت و فرزندآوری و سایر اولویت‌های موضوعی: ۱. استحکام بنیان خانواده با تأکید بر جایگاه زن، ۲. عفاف و حجاب، ۳. تأکید بر هویت ملی ایرانی براساس سه عنصر اصلی مسلمان‌بودن، انقلابی‌بودن و عمق تاریخی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، ۴. تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، ۵. موضوعات شهر و شهروندی با تکیه بر اخلاق، ۶. معرفی و شرح زندگانی شخصیتهای مهم ملی، علمی و مذهبی، ۷. جهاد تبیین، ایثار و ارزش‌های جبهۀ انقلاب و مقاومت، ۸. آسیبهای اجتماعی، ۹. ضرورت وحدت و یکپارچگی ملی، مذهبی و قومی و ۱۰. جهش تولید با مشارکت مردم است.  بخش‌های مختلف این جشنواره شامل ۱. مسابقه تئاتر استان تهران، ۲. ایثار
۳. نهال (ویژۀ آموزشگاههای هنرهای نمایشی شهرستانهای استان تهران)،‌۴. تئاتر خیابانی، ۵. لبخند (آثار کمدی، طنز و نمایش‌های آئینی و سنتی)، ۶. تئاتر کودک و نوجوان
۷. نمایشنامه‌نویسی،‌۸. کارگاه‌های آموزشی است.

یکی از اتفاقات مهم این دوره جشنواره توجه ویژه به کیفیت آثار و پژوهشی بودن آنها است به همین دلیل هم در قالب کارگاه‌های آموزشی توجه ویژه‌ای به بعد آموزشی و پژوهشی صورت گرفته است.

علی بیگدلی دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد:‌ بازبینی آثار در بخش‌های مختلف از ۷ شهریور آغاز می‌شود و ۷ مهرماه به پایان می‌رسد و هیئت انتخاب هر بخش به‌طور جداگانه و از هنرمندان صاحب دانش و تجربه انتخاب‌ شده‌اند.

بیگدلی گفت: بخش ایثار ۷ تا ۱۰ شهریور و کودک و نوجوان نیز از ۱۸ تا ۲۱ شهریور در حوزه هنری؛ آثار بخش نهال از ۱۸ تا ۲۰ و مسابقه تئاتر تهران از ۲۲ تا ۳۰ شهریور در شهرستان‌های تولید اثر؛ بخش لبخند ۲۸ تا ۳۱ متمرکز در پردیس تئاتر تهران و آثار بخش خیابانی هم ۵ تا ۶ مهرماه در تالار محراب مورد بازبینی هیئت انتخاب آثار قرار می‌گیرند.

وی درباره ویژگی بازبینی‌های این رویداد توضیح داد: سعی شده هنرمندان متقاضی، فرصت کافی برای پیش‌تولید و تمرین و آماده شدن برای اجرا را داشته باشند و با اینکه تأکید بر بازبینی زنده آثار بود ولی برای گروه‌هایی که امکان ارائه اثر به‌ صورت حضوری را نداشتند این امکان فراهم‌شده که فیلم نمایش خود را برای بازبینی ارسال کنند بر این اساس حدود ۱۰ درصد از هنرمندان فیلم اثر خود را ارائه کرده‌اند و باقی به‌صورت حضوری بررسی می‌شوند و هیئت انتخاب ازلحاظ داوری و دقت نظر بین آثار حضوری و فیلم هیچ تفاوتی قائل نمی‌شوند.

وی ادامه داد: هیچ تأکیدی بر اینکه صحنه و گریم آثار کامل باشد وجود ندارد و گروه‌ها می‌توانند طرح اولیه خود را نمایش دهند و مهم این است که فرم اصلی کار به شکل درستی ارئه شود. هیئت انتخاب حتماً کل نمایش را تماشا خواهند کرد مگر اینکه خود گروه تمایل داشته باشد که بخشی از اثرش را برای بازبینی ارائه کند.

این هنرمند اضافه شدن چندین بخش تخصصی به این دوره از جشنواره را گامی مؤثر ارزیابی کرد و گفت: این اقدام موجب شده است که امسال این رویداد هنری طیف وسیعی از آثار و فعالین هنر‌های نمایشی شهرستان‌های استان تهران را در بر بگیرد و جشنواره دارد به مکانی برای تبادل نظرات گونه‌های مختلف تئاتری تبدیل می‌شود.

بیگدلی، کیفیت گرایی را در بیست و نهمین دوره جشنواره استان تهران بسیار بااهمیت دانست و افزود: هر اثری که دارای کیفیت باشد در این جشنواره جا دارد، آثار برگزیده بخش‌های مختلف به جشنواره بین‌المللی فجر و سایر جشنواره‌های تخصصی کشور معرفی می‌شوند و از آثار باکیفیت برای اجرای عموم حمایت و پشتیبانی می‌شود.

وی گفت: ازآنجایی‌ که به آثار متقاضی حضور در جشنواره توصیه‌ شده است قبل از جشنواره اجرای عمومی داشته باشند. بیش از ۲ ماه، حدود ۵۰ اثر در شهرستان‌های مختلف استان اجرا می‌شود و موجب می‌شود مردم با گونه‌های مختلف نمایشی آشتی کرده و سراسر استان تهران حال و هوای تئاتری به خود بگیرد.

بیگدلی درباره بخش کارگاه‌های آموزشی هم توضیح داد: این بخش نقطه قوت و روشن جشنواهر است، از اول شهریور کارگاه های آموزشی و پژوهشی آغاز شده و با استقبال بی نظیر علاقمندان مواجه شده است. در این کارگاه ها که به دبیری خشایار پیرعلمی برگزار می‌شود، در تمامی رشته‌ها هم از اساتید جوان و نسل نو تئاتر و هم از اساتید پیشکسوت برای انتقال تجربیات و آموزش به هنرمندان شهرستان‌های استان تهران دعوت به همکاری شده‌ است.
 
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر