صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

تصاویر نجومی ششم شهریور (۲۷ اوت)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 929674

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1532}

تصویر روز apod

تصویر توسط پائو مونتپلتز سانز (Pau Montplet Sanz) ثبت شده است. در تصویر ماه جلوی زحل را گرفته است. این اتفاق زمانی می‌افتد که ماه از مقابل آن عبور کند. این واقعه را اختفاء (occultation) می‌گویند. این پدیده اخیراً از پرو تا ایتالیا قابل مشاهده بود. تصاویر گوناگونی از این پدیده ثبت شده است. تصاویر برای رنگ بهتر و روشنایی دقیق‌تر تغییراتی کرده و تنظیم شده‌اند. زحل در مواقع دیگری از سال هم به دلیل زاویه ماه پنهان می‌شود. افراد برای دیدن این پدیده به آسمان صاف (و مکان مناسب) احتیاج دارند.

تصویر روز آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

خوشه نورما  که آبل 3627 نیز نامیده می‌شود، خوشه کهکشانی متراکم در نزدیکی ماست. این خوشه در نزدیکی لبه خوشه کهکشان 1610–60.5 قرار دارد. این کهکشان دارای دم دراز و پیچشی است. کوریبالسکی (Koribalski) و همکارانش از داده‌های ASKAP برای ایجاد تصاویر رادیویی عمیق در فرکانس 944 مگاهرتز و 1.4 گیگاهرتز استفاده کردند.

قسمت درخشان دم کهکشان 1610–60.5 باریک است. در مقابل، قسمت کم نورتر تغییرات بیشتری را نشان می‌دهد و به رشته‌هایی تبدیل شده است. کهکشان میزبان ESO 137-G007 احتمالاً به سرعت در محیط درون خوشه‌ای (ICM) حرکت می‌کند. فعل و انفعالات بین دم و ICM احتمالاً شکل دم و ساختار رشته‌ای آن را ایجاد کرده است.

تصویر روز Earthsky

این تصویر در 2024/08/26 ساعت 4:15 بعد از ظهر توسط ماریو رانا (Mario Rana) از همپتون، ویرجینیا ثبت شد. در این تصویر خط طیف نوری سرخ عمیق مرئی اتم هیدروژن موسوم به هیدروژن آلفا (Hydrogen-alpha) در خورشید را می‌بینید که برجستگی‌های زیبایی دارد. این تصویر با تلسکوپ LS50THa و دوربین QHY5III568M گرفته شده است. عکاس از AutoStakkert، IMPPG، PixInsight و GIMP برای پردازش استفاده کرده است.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط لوئیجی مورون(Luigi Morrone) در شیلی در تاریخ/زمان01/03/2023  با تجهیزات تلسکوپ،CHI-1 PlaneWave CDK24 ، دوربین  QHY 600M CMOS ثبت شده است. مکان ثبت تصویر در ریو هورتادو، منطقه کوکیمبو شیلی  است. فیلتر  SHOLRGB Astrodon به کار رفت و از پردازشPixInsight و PS  استفاده شد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر