صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

کنترل کیفی عملکرد دستگاه اتوکلاو با یک محصول دانش‌بنیان

رئیس سرای نوآوری «سلامت کار» دانشگاه آزاد اراک از تولید «اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو و فور» به عنوان تازه‌ترین فعالیت‌ این سرا خبر داد و گفت: محصول شناساگر زیستی اتوکلاو برای کنترل کیفی عملکرد دستگاه اتوکلاو کاربرد دارد.
کد خبر : 929667

وحید نجفی رئیس سرای نوآوری «سلامت کار» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نوع فعالیت‌، دستاوردها و برنامه‌های این سرا اظهار کرد: سرای نوآوری «سلامت کار» سال ۱۴۰۰ پس از طی مراحل مختلف به تصویب رسید و انتخاب واحد اراک برای فعالیت این سرا براساس مزیت‌های منطقه‌ای و استانی بود؛ چراکه بیش از 2 هزار واحد صنعتی در مقیاس‌های کوچک، متوسط و بزرگ در این استان فعال و مستقر هستند و فعالیت‌ها در زمینه تخصصی سلامت کار و در حوزه ایمنی و بهداشت صنعتی و مخاطرات شغلی کارگران و کارکنان در مشاغل مختلف انجام می‌گیرد.

{$sepehr_key_1533}

نجفی با بیان اینکه معیار‌ها و شاخص‌های مهمی در راه‌اندازی سرا‌های نوآوری مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد که با توجه به وجود زیرساخت‌های تخصصی مانند مرکز رشد سلامت و فناوری اطلاعات با مجوز قطعی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استقرار ده‌ها هسته واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان و حوزه تخصصی تأسیسات و امکانات مانند فضا‌های آزمایشگاهی و تجاری‌سازی، ساختمان‌های مستقل برای بخش‌های مختلف سرای نوآوری سلامت کار، وجود دانشکده‌ها، استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف و مرتبط با حوزه تخصصی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در منطقه، تفاهم‌نامه‌های منعقده با سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به منظور حمایت از تجاری‌سازی، ازجمله معیار‌ها و شاخص‌های فعالیت سرا بوده است.

وی تشریح کرد: مجموعه سرای نوآوری سلامت کار واحد اراک ازجمله نخستین سراهای نوآوری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی و دارای مجوز اولیه است که با هدف گسترش و تقویت اقتصاد منطقه‌ای در حوزه ایمنی و بهداشت صنعتی، تلاش پایدار به منظور رویارویی با نیاز‌های حال و آینده حوزه ایمنی و بهداشت صنعتی و بسترسازی برای فناوری‌های آینده در حال فعالیت تخصصی است.

 

به گفته رئیس سرای نوآوری «سلامت کار» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، این سرا دارای ۱۱۱ محصول فناورانه بوده که ۴۸ محصول آن با مجوز و ۶۳ محصول بدون مجوز است.

نجفی تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری سلامت کار را تشریح کرد و گفت: تولید «اندیکاتور بیولوژیک اتوکلاو و فور» ازجمله تازه‌ترین فعالیت‌های این سراست؛ محصول شناساگر زیستی (اندیکاتور بیولوژیک) اتوکلاو برای کنترل کیفی عملکرد دستگاه اتوکلاو کاربرد دارد که توسط شرکت «ساتراس زیست فناور» با کیفیت عملکرد ارتقایافته و سطح کیفی بالایی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و دارای مجوز غذا و دارو، استاندارد، ایزو، وزارت صمت، تجاری‌سازی و ثبت اختراع با سطح فناوری ۸ به صورت نیمه صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک تولید می‌شود.

وی تولید کیت لایزا برای تعیین مقدار برداشت هورمون‌های تیروئیدی انسانی را از دیگر تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری سلامت کار برشمرد و توضیح داد: این کیت برای تعیین کمّی میزان برداشت پروتئین سرم از هورمون‌های تیروئیدی در سرم انسانی طراحی شده است. هورمون‌های تیروکسین و تری یدوتیروئین عمدتاً به پروتئین‌های خاص در سرم متصل می‌شوند که به عنوان حامل این هورمون‌ها در جریان خون عمل می‌کنند و توسط شرکت دانش‌بنیان «زیست فناوران سانا آزما» با مجوز‌های غذا و دارو،  وزارت صمت با سطح فناوری ۷ و تولید انبوه در شهرستان زرندیه ساوه تولید می‌شود و دفتر، آزمایشگاه و تحقیق و توسعه آن در سرای نوآوری سلامت کار واحد اراک مستقر است.

رئیس سرای نوآوری «سلامت کار» درباره نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌ها با این سرا بیان کرد: به منظور افزایش تعامل و مشارکت جمعی و ایجاد شبکه تولید ثروت و خلق فرصت‌های کارآفرینی، خرداد ۱۴۰۳ با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان مرکزی از جمله آذرآب، ماشین‌سازی و یک شرکت خودروساز در شهرستان خمین، علاوه بر بازدید از این صنایع با حضور دکتر طهرانچی و محمدباقر توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، تفاهم‌نامه همکاری علمی، تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی با آنها امضا شد.

به گفته نجفی، سرای نوآوری سلامت کار شامل بخش‌های مختلفی بوده و یکی از آنها مرکز رشد تخصصی سلامت و فناوری اطلاعات است که سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی و مجوز قطعی آن سال ۱۴۰۲ از وزارت بهداشت اخذ شده و اکنون بیش از ۲۵ هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این مرکز رشد تخصصی مستقر هستند.

وی اضافه کرد: دو شتابدهنده تخصصی با برگزاری رویداد‌های متنوع در جذب مخاطبان بسیار مؤثر و بسترساز گردآوری استعداد‌ها و تفکرات خلاقانه در راستای پیشبرد اهداف مدنظر سرای نوآوری سلامت کار بوده‌اند.

رئیس سرای نوآوری «سلامت کار» دانشگاه آزاد اراک یادآور شد: اکنون بیش از ۲۵ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری سلامت کار واحد اراک مستقر هستند. با توجه به تولید بیش از ۱۱۰ محصول تجاری شده و تولید ۵۰ محصول با مجوز، گسترش فضای تولیدی و راه‌اندازی پارک و یا پردیس پارک علوم و فناوری در برنامه و دستور کار سرای نوآوری قرار گرفته است.

نجفی گریزی به استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری سلامت کار در اراک زد و تشریح کرد: استقبال بسیار خوبی از سمت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه صورت گرفته و تشکیل تیم‌های تخصصی به صورت هسته و شرکت فناور در برنامه‌ آنها قرار دارد. اکنون ۳۷ نفر از اعضای هیئت علمی در قالب مشاور و منتور(مربی) در راستای مأموریت تخصصی سرا با سرای نوآوری سلامت کار همکاری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سرای نوآوری سلامت کار واحد اراک باید پویا و فعال باشد؛ چراکه راه‌اندازی سرا کمک قابل توجهی به توسعه این موضوع کرده است، گفت: در صورت پیوند خوردن فعالیت‌های پژوهشی و به خصوص پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری به سرای نوآوری، قطعاً مسیر تحولی فعالیت‌های فناورانه و تولید محصولات دانش‌بنیان چرخش چشمگیری خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر