صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۶ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

جلالی: اصلی‌ترین مشکل تیم امید این است که متولی آن دو مدیریت است/ ترکمنستان در استان گلستان دنبال استعدادهای ماست!+ فیلم

مدیر کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: نزدیک ۱۲۰ نفر در تدوین برنامه مشارکت فعال داشتند و همچنان منتظر نظرات خبرگان هستیم.
کد خبر : 929575

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید جلالی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: مطابق قول‌هایی که از قبل برای ارائه برنامه جامع تا اوایل شهریور داده بودیم، برنامه را طراحی کردیم. این برنامه بیش از سه هزار صفحه است و برای ارائه کردن به مراجع بالاتر به ۱۵۰ صفحه تبدیل کرده‌ایم. امروز ۳۴ صفحه را در قالب سرفصل‌های طرح جامع ارائه می‌دهیم.

وی افزود: این برنامه به این دلیل طراحی شده که جز اساسی‌ترین نیاز‌های اولیه فوتبال کشور و باید یک برنامه راهبردی استراتژیک بلند مدت داشته باشیم تا تمام موارد، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در یک راستا قرار بگیرد. در این راه جلسات متعددی را با اساتید دانشگاه‌ها، بزرگان فوتبال، مدرسان و. داشتیم. خود من به تنهایی نمی‌توانستم به تنهایی چنین برنامه‌ای بنویسم، زیرا نه سوادش را داشتم و نه توانش. خواهید دید چه برنامه جامعی است. به همین دلیل باید سراغ افراد متبحر در حوزه برنامه‌نویسی می‌رفتم.

مدیر توسعه و پیشرفت فوتبال کشورمان اضافه کرد: از آنها خواهش کردم فعلا دستمزدی نخواهند و به خاطر فوتبال و مقداری به خاطر من پای کار آمدند. برنامه را به این شکل طراحی و تدوین کردیم. نزدیک ۱۲۰ نفر در تدوین برنامه مشارکت فعال داشتند. مسئول اصلی کار آقای شیعی بود که خیلی وقت گذاشت. همچنین باید از شاهین لطیفی و کامران امیری که شبانه‌روزی حتی در روز‌های تعطیل وقت گذاشتند تشکر کنم. وقتی این ۱۲۰ نفر کار‌های خود را حدود یک ماه و نیم قبل ارائه کردند، کارگروه ویژه‌ای را در نظر گرفتیم. تاکنون ۷ جلسه داشتیم و تمام برنامه‌هایی که ۱۲ کارگروه به ما ارائه دادند، جاگذاری کردیم.

جلالی تصریح کرد: این افراد بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی وقت گذاشتند. در درجه اول باید جایگاه فعلی فوتبال‌مان را پیدا می‌کردیم و سپس باید می‌دیدیم چه راهبردی برای رسیدن به یک جایگاه مشخص داریم. اینکه برنامه چگونه باید پیاده‌سازی شود، برایش نقشه راه داریم و در نهایت پس از عملی شدن برنامه در فاز‌های مختلف باید ببینیم چگونه می‌توان نظارت و ارزشیابی کرد. در مبحث نظارت و ارزشیابی مبحثی داریم که می‌گوید مسئول و جوابگو کیست. باید به چه افرادی جواب بدهیم و چه نفراتی باید طرف مشورت باشند. منابع تدوین طرح ما در درجه اول، کارگروه مذکور بودند و در ادامه برنامه توسعه چندین کشور را با دقت طراحی کردیم. همچنین باید الزامات فیفا و AFC و قواعد فدراسیون را هم در نظر می‌گرفتیم. این طرح باید بومی باشد و عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: در نهایت نظر خبرگان را هم می‌گیریم. ۲ شعار برای چشم‌انداز داریم که ساعت‌ها در کارگروه ویژه در موردش بحث کردیم. شعار اول ما "نگاهی نو، فوتبال جوان و ایرانی قوی" است. شعار دوم نیز "فوتبال فردا، ایران سربلند" است. این ۲ شعار را فعلا نهایی کردیم که یکی از آنها انتخاب می‌شود. همچنین آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات هستیم.

جلالی در خصوص نحوه برنامه‌ریزی زمانی برا رسیدن به افق ۱۴۱۴ خاطرنشان کرد: باور داریم چنین برنامه‌ای زمینه تاریخ سازی در کشور را دارد. زمان بندی چشم انداز ما ۱۴۱۴ است. در چهار سال اول دوره تغییر را که سخت‌ترین دوره کاری ما است پشت سر خواهیم گذاشت. بید چالش‌ها و موانع و کارشکنی‌ها را داریم می‌بینیم. اینها هم طبیعی است.چهارساله دوم را دوره پیشرفغته و چهارساله سوم را دوره موفقیت می‌دانیم. هر کدام از این چهار سال را نیز به چهار بازه زمانی یک‌ساله تغییر دادیم.هرم توسعه خود را از فوتبال زیر ۶ سال (فوتفان) می‌بینیم و سپس دوره فوتبال کودکان است. سپس وارد فوتبال خیابانی می‌شویم و در ادامه هم فوتبال خیابانی و دانش آموزی می‌شویم که به آکادمی‌ها و فوتبال آماتوری می‌رسد و در نهایت فوتبال حرفه‌ای را داریم.

جلالی گفت: در این سن وقتی استعداد یابی می‌شوند، در مرحله‌ای وارد پیشرفت و بعد از ۱۴ سالگی هم وارد دوره رقابت می‌شوند. نماد و طرح ما یک سیرمغ است. رنگ‌هایی که در این سیمرغ به کار رفته، تقریبا رنگ پیراهن تمام تیم‌های کشور ما است. به خاطر این سیرمغ را نماد گذاشتیم، چون آن را نماد اتحاد و یکپارچگی می‌دانیم که همه اجزای فوتبال در جهت اجرایی شدن باید کنار هم قرار بگیرند. 

وی افزود: نماد خرد ورزی، شروع دوباره و بالندگی درونی است که بتوانیم از استعداد‌ها و ظرفیت‌هایی که داریم به بهترین شکل در جهت پیشرفت فوتبال استفاده کنیم. همچنین نماد بلند پروازی است، چون در این برنامه در بخش‌های دوره موفقیت و ۴ سال سوم، اهداف بلندپروازانه‌ای داریم.

وی عنوان کرد: فلسفه فوتبال را در ۳ بخش طراحی کردیم. اولین مورد فلسفه کلی فوتبال کشور است که فوتبال پایه و سپس فوتبال حرفه‌ای را هم در برمی‌گیرد. در مسیر توسعه و پیشرفت باید تمام علاقه‌مندان و ذی‌نفعان فوتبال را مشارکت بدهیم. در کنار تربیت بازیکن از لحاظ فنی، باید از لحاظ فرهنگی هم بازیکن را تربیت کنیم. تمام بازیکنان تربیت شده هم قرار نیست تبدیل به بازیکنان بزرگی شوند بلکه باید برای آینده جامعه نیز انسان‌های بزرگی باشند.

رئیس کمیته فنی و توسعه تصریح کرد: قطعا در برنامه‌های خود تشویق را نسبت به تنبیه در اولویت اصلی قرار می‌دهیم. هر جوان ایرانی چه دختر و چه پسر باید شانس دیده شدن داشته باشند. اینگونه باید باشد که یک فردی در سیستان برای دیده شدن فقط به تهران بیاید. در طرح برنامه‌هایی است که در هر جای کشور می‌توان دیده شد. فوتبالی که در آینده می‌بینیم می‌تواند فوتبال و کشور را سربلند کند. طرح‌های تشویقی که می‌تواند برنامه را جلو ببرد، محوریت توسعه و پیشرفت است. فیفا برای این موضوع تعریف دارد و کتابش را برای ما فرستاده است. این کتاب بالای ۳۰۰ صفحه‌ای را ترجمه کردیم. تمام جنبه‌های بخش توسعه و پیشرفت را فیفا به روشنی و شفاف مشخص کرده است. این می‌تواند با الزامات فیفا کاملا منطبق باشد. در درجه اول باید مصوب شود تا پس از آن وارد مرحله عملیاتی شود.

مجید جلالی از تشکیل ستاد اجرایی صحبت کرد و گفت: در این ستاد نمایندگان وزارت ورزش، وزارت کشور، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش حضور خواهند داشت. نهاد‌هایی نظیر ستاره مبارزه با مواد مخدر و شتاد مبارزه با تهاجم فرهنگی داریم. چنین ستادی مجموعه تمام نکات هاست.

او افزود: محور‌های راهبردی ذینفعان کشور هستند که ما ساعت‌ها در این خصوص جلسه و تبادل نظر کردیم. آموزش مربیان باید تغییر کند و اجتناب ناپذیر است. اعزام مربیان به رویداد‌های بین المللی بسیار مهم است. اتحادیه مربیان باید راه اندازی شود. طرح منشور اخلاقی و طرح سند برندینگ شخصی مربیان جزئی از این موضوع است.

رئیس کمیته فنی فدراسیون اضافه کرد: در بخش راهبرد دوم سازمان‌هاو ساختار‌های کلیدی می‌تواند در برنامه به ما کمک کند. این نقشه مهمی دارد که به عنوان مثال هیات‌های فوتبال را نشان می‌دهم که در پیشبرد کار برای ما بسیار حائز اهمیت هستند. اختیارات و فعالیت‌هایشان باید به این شکل باشد که در استان خود، برنامه راهبردی را اجرا کند. در حوزه راهبرد سوم، پیشران‌های موفقیت را دیدیم که برای هر یک برنامه‌ریزی کردیم. 

جلالی عنوان کرد: راهبرد چهارم ما توسعه مدیریت و منابع کلیدی است. مثلا آموزش مدرسان، مربیان و مدیران باید به روز شود. باید بتوانیم با مراجع بین‌المللی و باشگاه‌های بزرگ ارتباط پیدا کنیم. راهبرد پنجم ما به حوزه توسعه فنی می‌رود. مثلا در این حوزه بالای ۱۲ جلسه برگزار کردیم که فلسفه و سیستم بازی فوتبال ما چه باید باشد. همچنین رویکرد‌های فوتبال کشورمان مطابق با فوتبال روز دنیا را بررسی کردیم. هرکدام از آنها محتوایش صفحات زیادی است که در کنار برنامه است.

جلالی گفت: بعد از جلسات و بررسی زیاد به این تیجه رسیدیم که دی‌ان‌ای فوتبال ما به سه کشور خیلی نزدیک است. از آن ۳ کشور به اسپانیا رسیدیم. خیلی از خصوصیات ما به فوتبال اسپانیا نزدیک است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم شریک راهبردی فوتبال ما در آینده اسپانیا باشد. می‌توانیم از این کشور مربیان خوب در حوزه بانوان، فوتسال، فوتبال ساحلی و حتی باشگاه‌ها بیاوریم. نامه‌ای برای تاج نوشتم که جلساتی با فدراسیون اسپانیا داشته باشیم تا منجر به تفاهم نامه شود.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در خصوص آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید تصریح کرد: ما برای تعیین تکلیف تیم امید شاید در کمیته فنی جلسات زیادی داشتیم و حتی چند گزینه را هم آوردیم، اما طبق تجربیات، بعضی از دوستان به ما گفتند شما این گزینه را انتخاب کردید، ولی شاید کمیته ملی المپیک نپذیرد. ببینید تمام تیم‌های ما در تمام رده‌های سنی به جام جهانی صعود کردند، غیر از تیم المپیک، پس در این مسیر باید یک مشکل بزرگ و مشترک وجود داشته باشد. اصلی‌ترین مشکل این است که متولی این تیم دو مدیریت است، به نظر ما در درجه اول این موضوع باید تعیین تکلیف شود. یا کلاً تیم امید به‌طور صد درصد در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد و همه چیز در اختیار آنها باشد. ما در جلسه کمیته فنی با حضور آقای تاج هم این موضوع را اعلام کردیم و رئیس فدراسیون هم گفتند نامه بزنید که من به کمیته المپیک ارائه کنم.  نکته دوم این است که تیم امید به طور صد درصد در اختیار فدراسیون فوتبال قرار بگیرد. دو مدیریتی بودن باز هم ما را به جایی نمی‌رساند.

جلالی همچنین خاطر نشان کرد: ما گزینه‌های زیادی برای تیم امید داریم. ما چند گزینه داشتیم، ولی در ادامه فهمیدیم ابتدا باید جای اساسی‌تر تصمیم‌گیری کنیم و اینکه ابتدا مدیریت تیم امید را انتخاب کنیم  و صددرصد در اختیار کمیته المپیک قرار بگیرد یا تحت مدیریت فدراسیون فوتبال باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر عدم نتیجه‌گیری تیم نوجوانان در مسابقات کافا تأکید کرد: کمترین مقصر سرمربی این تیم است چون مقصر ما هستیم. وقتی که تیمی پیش از حضور در مسابقات تازه نفراتش را می‌شناسد، نباید انتظار نتیجه‌گیری داشته باشیم. وقتی من با سرمربی تیم صحبت کردم گفتم می‌خواهید در این مسابقات شرکت نکنید، آقای چمنیان گفته نه، این تیم اولین بار است که تیم در فضای بازی قرار می‌گیرد و می‌تواند برای آینده ما خوب باشد. ما به توانایی چمنیان باور داریم و می‌دانیم که می‌تواند یک تیم قدرتمند تشکیل دهد. ما برای آینده باید طوری طراحی کنیم که دست مربیان را برای کار کردن با تیم‌ها باز بگذاریم. ما همین کار را با تیم امید هم کردیم و وقتی تیمی را در روز آخر و در فاصله یک یا دو ماه تشکیل می‌دهیم، همین شرایط پیش می‌آید.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال درباره استعدادیابی در فوتبال ایران گفت: الان در بندر ترکمن و استان گلستان، بچه‌ها در رده‌های پایه لیگ برگزار می‌کنند. شما می‌دانید کشور ترکمنستان به ریز این برنامه‌ها را دنبال می‌کند و در آن مناطق در حال استعدادیابی هستند؟ ما پلک بزنیم بچه‌های‌مان را طی دو سه سال آینده در همین سن پایه می‌برند. بنابراین ما هیچ راهی نداریم جز اینکه یک برنامه بلندمدت برای فوتبال پایه داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر