صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۶۲)

فناوری نوین در صنعت خودرو پاسخی برای آمار حوادث رانندگی

عضو هیئت علمی، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو گفت: اولین اقدام برای افزایش ضریب ایمنی خودرو در تصادفات رانندگی، بالا بردن استحکام و مقاومت بدنه خودرو است که با استفاده از تکنولوژی نوین و به کار گیری روش‌های تولید جدید از جمله استفاده از فولاد‌های مستحکم ایمنی بدنه خودرو‌ها را افزایش دهیم.
کد خبر : 929559

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: تمهیدات ایمنی در صنعت حمل و نقل جاده‌ای به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که دسته اول پیش از بروز تصادف و حادثه و دسته دوم دوم پس از آن عمل می‌کنند. از جمله مواردی که پس از بروز تصادف کاربرد دارد، عملکرد خودرو و امداد جاده‌ای است. برخی دیگر از تمهیدات مانند فرهنگ رانندگی، عملکرد پلیس و وضعیت راه پیش از بروز حادثه عمل کرده و به نوعی از بروز تصادف جلوگیری می‌کنند.

عضو هیئت علمی، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که نسبت تعداد حوادث رانندگی در کشور به تعداد فوت شدگان، تقریبا با همین نسبت در ایالات متحده برابری می‌کند؛ اما تعداد حوادث رانندگی در کشور با وجود آن‌که جمهوری اسلامی ایران حدود یک چهارم آمریکا جمعیت دارد، تقریبا ۱۰ برابر حوادث رانندگی آن کشور است. این آمار نشان دهنده آن است که ما در بحث عملکرد خودرو و اورژانس عملکرد بدی نداریم، اما تعداد حوادث رانندگی در کشور بسیار زیاد است. بالا بودن آمار حوادث بدین معنی است که در زمینه فرهنگ رانندگی و عملکرد پلیس نواقصی وجود دارد.

{$sepehr_key_1585}

معاون سابق مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در اینجا علاوه بر القای فرهنگ صحیح رانندگی که از بروز حوادث جلوگیری می‌کند، لازم است که پلیس نیز با بهره گیری از تکنولوژی نوین و اعمال قوانین بازدارنده از افزایش آمار تخلفات رانندگی حاده ساز جلوگیری به عمل آورد. شایان ذکر است که سومین عامل مهم در خصوص بروز حوادث رانندگی وضعیت راه‌های کشور است. در حال حاضر بسیاری از جاده‌ها حادثه ساز بوده و بستر بروز تصادف را مهیا می‌کنند. در همین راستا لازم است که زمینه‌های ایجاد خطر در جاده‌ها را به وسیله بهره گیری از فناوری‌های نوین نقشه برداری گرفته تا تامین امکانات راهنمایی در طول جاده، برطرف نماییم.

به کار گیری تکنولوژی و فناوری نوین برای افزایش استحکام بدنه خودرو

خلخالی اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که از نقطه نظر خودرویی، باید شرایط ایمنی شاسی و بدنه و همچنین امکانات ایمنی خودرو‌ها افزایش یابد؛ اما باید توجه کنیم که شاید فقط ۳۰ درصد از خودرو‌های داخلی سطح ایمنی پایینی دارند. به هر جهت لازم است که ایمنی خودرو‌های داخلی را بیش از پیش افزایش دهیم و این کار نیز راه حل‌هایی دارد. اولین اقدام برای افزایش ضریب ایمنی خودرو در تصادفات رانندگی، بالا بردن استحکام و مقاومت بدنه خودرو است. در همین راستا لازم است که با استفاده از تکنولوژی نوین و به کار گیری روش‌های تولید جدید از جمله استفاده از فولاد‌های مستحکم ایمنی بدنه خودرو‌ها را افزایش دهیم.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: البته در این راستا کار‌هایی نیز به مرحله اجرا رسیده است و شاهد ایمنی بالاتر پلتفرم جدید خودروسازان نسبت به قبل هستیم؛ همچنین خودرو‌هایی که با همکاری شرکت‌های خارجی تولید می‌شوند نیز شرایط ایمنی مطلوب تری دارند. لازم به ذکر است که مباحث استفاده از فولاد‌های استحکام بالا و افزایش تعداد نقطه‌های جوش در زمینه ارتقا ایمن خودرو‌ها بسیار مهم است و نباید از این تکنولوژی و فناوری تولیدی غافل شد.

{$sepehr_key_1586}

افزایش میزان آپشن‌های ایمنی

عضو هیئت علمی، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو تاکید کرد: نکته مهم دیگر افزایش امکانات و آپشن‌های ایمنی مانند تعداد ایربگ‌های موجود در خودرو است؛ هرچه تعداد ایربگ‌ها افزایش پیدا کند ایمنی نیز بالا خواهد رفت. همچنین در مورد یدک کش‌ها و تریلر‌ها نیز باید توجه داشت که نصب حفاظ‌های جانبی از سوی قانون الزامی است، اما بسیاری از تریلر‌ها استاندارد نیستند. برخی از سازندگان تریلر‌ها علاوه بر رعایت نکردن استاندارد‌های ساخت با عبور از قانون نسبت به ثبت پلاک برای تریلر ساخته شده نیز اقدام نمی‌کنند.

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ادامه داد: شایان ذکر است که مطابق قانون تمامی تریلر‌ها بایستی جداگانه پلاک شده و نسبت پلاک کشنده بر روی تریلر اقدامی قانونی نیست؛ این قانون برای ایجاد زمینه اعمال قوانین در راستای ارتقاء ایمنی وضع شده است، اما متاسفانه نا دیده گرفته می‌شود. به همین جهت لازم است که با رعایت قانون تریلر‌ها با پلاک قانونی شناسایی شده و تریلر‌های نا ایمن ملزم به رعایت قانون و استفاده از فناوری‌هایی مانند ترمز‌های پیشرفته مستقل و همچنین حفاظ‌های جانبی شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر