صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یوتیوب و تلگرام راهنمای اخاذی از نوجوانان را منتشر کردند!

کارشناسان سایبری کشف کردند که دو رسانه اجتماعی تلگرام و یوتیوب «راهنما‌ی اخاذی» از نوجوانان و حق السکوت گرفتن از آن‌ها برای منتشر نکردن عکس‌های خصوصی‌شان را در اختیار کاربران قرار داده‌اند.
کد خبر : 929345

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مجله گاردین در گزارشی افشا کرده است که در دو پلتفرم «تلگرام» و «» فایل‌هایی برای آموزش اخاذی از کاربران آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، فایل‌های آموزش اخاذی در دو قالب مکتوب و ویدیویی و به صورت رایگان در تلگرام و یوتیوب قرار گرفته است و در آنها به کاربران آموزش داده می‌شود که چگونه برای اخاذی با انگیزه‌های مالی، افراد و به خصوص نوجوانان کم‌تجربه را به انتشار تصاویر خصوصی تهدید کنند تا در ازای آن پول بگیرند.

آدام پریستلی، مدیر ارشد «آژانس ملی جرم و جنایت» (NCA) در انگلیس گفت: «راهنما‌های مکتوب و راهنما‌های ویدیویی، که اغلب با عنوان «راهنما‌های اخاذی» نامیده می‌شوند، در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب در دسترس هستند. مواردی که در یوتیوب دیده‌ایم، آموزش گام به گام در مورد نحوه ارتکاب این جرایم باج‌گیری را از ابتدا تا انتها، از جمله ایجاد حساب‌های آنلاین جعلی، دریافت شماره پیامک، نکاتی در مورد نحوه هدف قرار دادن قربانیان و نحوه دریافت پول را آموزش میدهند.»

در این راهنما‌های تبهکارانه همچنین توصیه‌هایی برای هدف قرار دادن مدارس متوسطه و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تهدید قربانیان و نوع زبان مورد استفاده وجود دارد. برخی از راهنما‌ها هم با عنوان «راهنمای باج‌گیری کامل» با هزینه حدود ۵ پوند به فروش می‌رسند.

{$sepehr_key_1482}

سخنگوی یوتیوب در واکنش به این اتفاق گفت: «ما این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای محافظت از کاربران خود در برابر کلاهبرداری و سایر رفتار‌های مضر داریم. محتوایی که دستورالعمل‌های مربوط به فعالیت‌هایی مانند فیشینگ و رمزنگاری را ارائه می‌دهد در یوتیوب مجاز نیست و حذف خواهد شد.»

سخنگوی تیک تاک نیز گفت: «این پلتفرم جمله از طریق بررسی‌های تیم‌های نظارتی محتوایی از این نوع را شناسایی و حذف کرده است.»

همچنین سخنگوی تلگرام گفت: «اخاذی در پلتفرم تلگرام به صراحت ممنوع است. ناظران ما به طور فعال بخش‌های عمومی پلتفرم را رصد می‌کنند و گزارش‌های کاربران را بررسی می‌کنند تا محتوای نض‌کننده قوانین تلگرام را حذف کنند.»

در گزارش تحقیقی گاردین همچنین به یک راهنمای مکتوب ۸۰ صفح‌های اشاره شده که یک شرکت امنیت سایبری آن را کشف کرده است و در ماه فوریه در یکی از کانال‌های پیام‌رسان تلگرام در دسترس کاربران قرار گرفته بود. این راهنما با «آژانس ملی جرم و جنایت» به اشتراک گذاشته شد و تلگرام با فشار رسانه‌ای آن را حذف کرد.

این سند که به عنوان یک کتاب راهنما و راهنمای مجرمان طراحی شده است، توسط فردی ناشناس نوشته شده که مدعی است به مدت هفت سال هدف خود را دنبال میکرده و در این مدت ۵ هزار قربانی داشته است. این تبهکار اینترنتی ادعا می‌کند که در سه کشور بریتانیا، آمریکا و کانادا بیشترین موارد اخاذی آنلاین را به طور موفقیت آمیز انجام داده است.

{$sepehr_key_1483}

این راهنما همچنین به خوانندگان اجازه می‌دهد تا به متن‌های اخاذی خاص که توسط نویسنده استفاده می‌شود با قیمت ۵۰ دلار و سه ماه راهنمایی دقیق با قیمت ۲۵۰ دلار دسترسی داشته باشند. کارشناسان امنیتی شواهدی مبنی بر حداقل ۲۷۶ تراکنش مالی با این تبهکار کشف کرده‌اند که نشان‌دهنده خرید این خدمات توسط افراد است. انتشار راهنمای اخاذی نشان می‌دهد که این جرم چقدر حرفه‌ای شده و به مرحله یک تجارت سودآور رسیده است.

این گزارش از مجله گاردین به فارسی ترجمه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر