صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد و دولت چهاردهم/۷۱

نگاه فناورانه ۷ هزار بنگاه اقتصادی تجدیدپذیر با تامین اعتبار مالی

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه ۷ هزار بنگاه اقتصادی کشور در حوزه انرژی فعال هستند، گفت: برای توسعه فعالیت فناورانه این بنگاه‌ها باید علاوه بر حمایت دولت، پشتوانه حضور در بازار‌های جهانی نیز تقویت شود.
کد خبر : 929324

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، محدودشدن استفاده از انرژی‌های فسیلی در جهان دلیل بر ترغیب استفاده خیلی از کشور‌ها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. در حالی میزان تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۹.۱ درصد را نشان می‌دهد که ظرفیت نصب شده آن به بیش از ۷۰۰ مگاوات رسیده است.

توسعه استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند راهکاری برای رفع ناترازی تولید برق در کشور باشد.بر اساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، نیروگاه‌های خورشیدی کشور از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۴۱۵ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی برق تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۱ درصد رشد تولید انرژی داشته است.

{$sepehr_key_1477}

امروزه پنل‌های خورشیدی با راندمان تبدیل بیش از ۲۰ یا حتی ۲۵ درصد به کار می‌روند؛ پنل‌هایی که می‌توانند تقریبا یک‌چهارم نور خورشیدی را که دریافت وبه انرژی پاک و تجدیدپذیر تبدیل کنند. این راندمان‌های بالاتر انرژی خورشیدی را به گزینه‌ای بسیار مناسب‌تر و جذاب‌تر بری صاحبان املاک مسکونی، کسب‌وکار‌ها و حتی کل شهر‌ها تبدیل کرده است.

پشتوانه حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی با تقویت انرژی

در همین خصوص حمیدرضا صالحی، رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، اظهار کرد: توسعه و تعامل بیشتر دانشگاه، مراکز علمی با فعالان حوزه انرژی‌های خورشیدی ضروری است چراکه با توجه به ناترازی‌های انرژی در کشور بهترین راهکار استفاده از فناوری‌های روز به عنوان جایگزین مطمئن است.

وی گفت: افزایش بی‌رویه مصرف انرژی‌های در سا‌ل‌های اخیر و اثرگذاری آن بر تمام بخش ها بر آن شد که فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و توسعه استفاده از منابع تجدیدپذیر، راه‌حلی پایدار و مورد توافق در سطح بین‌المللی قرار بگیردکه شکل‌گیری و توسعه بازار این فناوری‌ها مسئله‌ای کلیدی و کاربرد گسترده انرژی‌های تجدیدپذیر است.

{$sepehr_key_1478}

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه ۷ هزار بنگاه اقتصادی کشور در حوزه انرژی فعال هستند، گفت: برای ادامه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باید علاوه بر حمایت، پشتوانه حضور در بازار‌های جهانی نیزبا توجه به نیاز بیشتر کشور‌ها تقویت شود. با توجه به پتانسیل بالای تابش در مناطق وسیعی از کشور از میان این منابع، انرژی خورشیدی دارای جذابیت بیشتری است.

به روزرسانی دانش در حوزه انرژی های تجدید پذیر تا رسیدن به بازارهای هدف

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران ادامه داد: برای توسعه بخش‌های مختلف در حوزه انرژی می‌بایست انتقال تکنولوژی و دانش فنی هر چه سریعتر انجام بگیرد چراکه فناوری و به روزرسانی دانش دراین بخش ها، دستیابی به بازار‌های هدف را تسهیل می‌بخشد.

صالحی تصریح کرد: کشور با توجه به نخبگان و صاحبان کسب و کار‌های علمی دارای امکانات و انتقال علم و فناوری در توسعه حوزه انرژی خورشیدی است، اما به دلیل عدم مدیریت و همچنین سرمایه لازم، هنوز این بخش مهم نتوانسته حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیربا اشاره به وضعیت و جایگاه انرژی‌های نو در اقتصاد کشور، گفت: بر اساس برنامه ششم، پیش‌بینی احداث و تولید ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر انجام شد، اما تا کنون هزار مگاوات هم نیروگاه احداث نشده است. حدود سه دهه از ایجاد و شکل گیری پروژه‌های تجدید پذیر در کشور می‌گذرد، اما به دلیل عدم سرمایه گذاری، این بخش همچنان از برنامه‌های اصلی عقب مانده است.

وی تصریح کرد: به دلیل فراوانی و ارزانی سوخت‌های فسیلی، سرمایه گذاری و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر همچنان به تعویق افتاده و رغبتی برای به کارگیری از انرژی‌های نو دیده نمی‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیرگفت: کلیه این سیاست‌ها ابتدا نیاز به یک اراده جدی دارد و سپس بایستی در این سیاست‌ها بودجه و برنامه‌ریزی برای منابع لازم را در نظر بگیریم، صرفاً با حرف‌های زیبا، آرزو و آمال نمی‌توان این موضوعات را به سرانجام رساند.

{$sepehr_key_1479}

بازار‌های صادراتی انرژی‌های نو

به گفته صالحی؛ در حال حاضر بهترین بازار‌ها و شرکای قابل‌دسترسی برای ایرانی‌ها بازار‌های منطقه اوراسیا و CIS هستند. دولت جدید باید در معاملات اقتصادی به ویژه در حوزه تولید انرژی حضور خود را حداقلی کرده و فضای مبادلات را برای بخش خصوصی فراهم کند تا از این طریق علاوه بر تامین نیاز داخل، درآمد‌های صادراتی کشور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی در شرایط امروز جایگاه و نقش آن‌چنانی در پروژه‌های کشور ندارند شایسته بخش خصوصی نیست ازاین‌رو اگر دولت در جهت تقویت ظرفیت‌های بخش خصوصی گام بردارد خیلی زودتر دولت به نتایج و اهداف خود در بخش اقتصاد خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر