صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برداشت آب از خاک ماه ممکن می‌شود

دانشمندان چینی روشی نوآورانه برای به دست آوردن آب از تنها قمر زمین پیدا کردند.
کد خبر : 929199

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، دانشمندان چینی پس از مطالعه نمونه‌های خاکی که توسط کاوشگر چانگ‌ای‌۵ بازگردانده شده است، روشی برای به دست آوردن آب از خاک ماه کشف کرده‌اند که یک یافته مهم برای طراحی ایستگاه تحقیقاتی ماه آینده است.

تیمی از محققان آکادمی علوم چین دریافتند که مواد معدنی موجود در خاک ماه حاوی مقدار زیادی هیدروژن پس از تابش باد خورشیدی است که قدمت آن به بیش از صد میلیون سال می‌رسد.

به گفته دانشمندان، هنگامی که هیدروژن گرم می‌شود، با اکسید آهن موجود در مواد معدنی واکنش ردوکس انجام می‌دهد و در نتیجه آب و آهن صفر ظرفیتی تولید می‌کند؛ در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد، خاک از بین می‌رود و بخار آب در هوا آزاد می‌شود.

این تیم، پس از آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مکرر، تأیید کرده‌اند که یک گرم خاک ماه می‌تواند ۵۱ تا ۷۶ میلی‌گرم آب تولید کند. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که یک تن خاک ماه می‌تواند ۵۱ تا ۷۶ کیلوگرم آب یا بیش از ۱۰۰ بطری آب حاوی ۵۰۰ میلی لیتر آب تولید کند و بنابراین نیاز روزانه ۵۰ نفر به آب آشامیدنی تامین می‌شود.

پس از مقایسه بیشتر بین مواد معدنی مختلف، این تیم دریافتند که ایلمنیت می‌تواند پتانسیل بیشتری داشته باشد به این دلیل که امکان ساخت همزمان مقادیر زیادی آب و آهن صفر ظرفیتی را دارد.

بر اساس این تحقیقات، تیم روشی را برای توسعه منابع آب در ماه پیشنهاد کرد که تمرکز نور خورشید از طریق یک آینه مقعر یا عدسی فرنل، گرم کردن خاک ماه تا ذوب شدن، متراکم کردن بخار آب به آب مایع و در نهایت ذخیره سازی آن در یک مخزن آب است.

بر اساس این طرح، آب می‌تواند به اکسیژن و هیدروژن تبدیل شود که به ترتیب برای تنفس و انرژی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آهن نیز می‌تواند به مواد مغناطیسی برای وسایل الکترونیکی و همچنین مصالح ساختمانی تبدیل شود؛ خاک ذوب شده ماه را می‌توان به صورت آجر برای ساخت یک پایه قمری درآورد.

محققان بر این باورند که این روش مبنای مهمی برای طراحی ایستگاه‌های تحقیقاتی ماه و ایستگاه‌های فضایی آینده خواهد بود.

این تیم همچنین قصد دارد دستگاه‌هایی را در طول ماموریت‌های ماه آینده بفرستد تا ایده خود را عملیاتی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر