صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

نقش ویتامین D در تأمین سلامت عمومی بدن

کمبود ویتامین D می‌تواند به مشکلات استخوانی، ضعف عضلانی، افسردگی، مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی و ضعف در سیستم ایمنی بدن منجر شود.
کد خبر : 929066

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، کمبود ویتامین‌های در بدن می‌تواند مشکلات متعددی را برای افراد به وجود آورد در این میان ویتامین D نقش بسیار مهمی در سلامت افراد دارد هرگونه اختلال می‌تواند به مشکلات متعددی شامل مشکلات استخوانی، ضعف سیستم ایمنی، خستگی و ضعف عضلانی، افسردگی، مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی مانند آسم، دیابت نوع ۲ و مشکلات پوستی منجر شود.

مشکلات استخوانی عمدتا به دلیل عدم جذب مقدار کافی کلسیم ناشی شود، ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری بوده و کمبود آن می‌تواند به بیماری‌‎هایی مانند راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان منجر شود. از سوی دیگر ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و کمبود آن می‌تواند فرد را مستعد انواع عفونت‌ها کند.

نشانه‌های کمبود ویتامین D

برای هر بیماری یا مشکلی یکسری نشانه وجود دارد که می‌تواند وجود آن بیماری را هشدار دهد. برای کمبود ویتامین D نیز نشانه‌هایی مانند خستگی و ضعف عمومی، درد استخوان و مفاصل، ضعف یا درد در عضلات، به ویژه در نواحی نزدیک به استخوان‌ها، افسردگی یا تغییرات خلقی، عفونت‌های مکر به دلیل ضعف ایمنی، مشکلات خواب، خشکی یا مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس و رشد ضعیف در کودکان از جمله نشانه‌های کمبود ویتامین D باشد.

درمان کمبود ویتامین D

پزشک ممکن است مکمل‌های ویتامین D (مانند ویتامین D۲ یا D۳) تجویز کند. دوز مصرفی بستگی به سطح کمبود و نیاز‌های فرد دارد.
افزایش مصرف غذا‌های غنی از ویتامین D، مانند ماهی چرب (سالمون، تن)، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو، و محصولات لبنی غنی‌شده (شیر، ماست) نیز برای جبران کمبود ویتامین D می‌تواند مفید باشد.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت معین (حدود ۱۵-۳۰ دقیقه در روز) می‌تواند به تولید طبیعی ویتامین D در پوست کمک کند. البته باید به میزان نور خورشید و نوع پوست توجه کرد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بهبود وضعیت کلی سلامت کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ویتامین D
ارسال نظر