صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

حوزه نظم و نثر متون ادبی شیعی، گسترده‌ای وسیع برای فعالیت‌های علمی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: حوزه نظم و نثر متون ادبی شیعی، گسترده‌ای وسیع برای فعالیت‌های علمی بوده که با وجود آثارِ متعدد، پرمحتوا و فاخر در آن، تاکنون به نگاهِ علمی و دانشگاهی کمتر به آن نگریسته شده است.
کد خبر : 928534

ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان ظرفیت‌های این استان اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری، واقع در زاگرس مرکزی، به دلیل همجواری با اصفهان، از دیرباز این زمینه ادبی در آن فراهم بوده تا شاعران و سرایندگانش بتوانند با محیط ادبی آنکهن‌شهر در تعامل و مراوده باشند و از امکانِ تأثیر و تأثر بر کانون‌های شعری یکدیگر برخوردار شوند.

وی  افزود: شاهد این امر، فعالیت شاعرانی توانا در این استان از دوره بازگشت ادبی بوده که همزمان در انجمن‌های ادبی اصفهان نیز حضوری فعال داشته‌اند. نمونه اعلای این سرایندگان نامدار که در ظلم‌ستیزی و در عین حال عشق ورزیدن به اهل بیت عصمت و طهارت، شهرتی فراوان کسب کرد«فرخی بروجنی» است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: «بحرالطویل فرخی بروجنی» با موضوع انتقاد صریح از حکومت جابرانه فتحعلی شاه قاجار، سندی گویا بر آزادگی و ظلم‌ستیزی این شاعر است. همچنین مثنوی «هنر نامه» او نیز کارنامه‌ای درخشان از محبت صادقانه و خالصانه این شاعر نسبت به ائمه هدی به شمار می‌آید.

رحیمی عنوان  کرد: وجود این زمینه‌های دیرینه سال ادبی، شورای سیاست‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری را به این امر رهنمون کرد تا برای برگزاری چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنریِ امامت و مهدویت، موضوع شعر اعتقادی و آیینی، با عنوان «شعرِ بوی سیب» را در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: این جشنواره در استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد که مصادف با میلاد باسعادت حضرت امام حسین علیه‌السلام است. برگزاری این جشنواره، با موضوع شعر آیینی و اعتقادی، علاوه بر تحقق اهداف مورد نظر، زمینه‌ای مناسب را برای توجه هرچه بیشتر به «هنر شیعی» در حوزه متونِ نظم و نثر، فراهم خواهد ساخت. حوزه نظم و نثر متون ادبی شیعی، گسترده‌ای وسیع برای فعالیت‌های علمی بوده که با وجود آثارِ متعدد، پرمحتوا و فاخر در آن، تاکنون به نگاهِ علمی و دانشگاهی کمتر به آن نگریسته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این عدم التفات، موجب شده تا دانشگاهیان متخصص، اهل قلم و صاحب‌نظر برای احیا و بازمعرفی متون ارزشمند ادبی و هنری شیعی، تاکنون کمتر تلاش و کوشش از خود نشان داده باشند.

رحیمی افزود: از سوی دیگر با توجه به ضرورت تقویت رابطه معنویِ عموم شیعیان با ائمه اطهار، کمیته سیاست‌گذاری جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفت به‌منظور رفع آن نقیصه پژوهشی، و در عین‌حال تقویت رابطه نسل امروز با معصومین علیهم‌السلام با برگزاری جشنواره «شعر بوی سیب» اولاً در جلب نظر محققان برای پرداختن به گستره پژوهشیِ هنر شیعی تلاش کند. ثانیاً نظر مساعد مسئولان امر را بر حمایت از این فعالیت‌های علمی ـ فرهنگی و هنری معطوف سازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: به این منظور، در قالب برنامه علمیِ جشنواره، و تحققِ یکی از محور‌های آنکه تولید اثر است، این تمهید اندیشیده شد تا در گام نخست منتخبی از اشعارِ عاشورایی ـ کربلاییِ یکی از ادیبان شیعه در دوران قاجار (متخلص به راثی نایینی) که هنوز به زیور طبع آراسته نشده به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد چاپ و نشر شود.

رحیمی تبیین کرد: چاپ این مجموعه شعری به این قصد خواهد بود تا در گام بعدی و در صورت موافقتِ مسئولان مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به‌عنوان مجریان اصلی جشنواره و به شرط مهیا شدن زمینه‌های لازم، یکی از متون فاخر شیعی به زبان فارسی، موسوم به «لسان‌الذاکرین» اثر میرزا محمدهادی شریف نایینی (راثی) که در حوزه ادبی اصفهان شکل گرفته، دائره‌المعارف باور‌های اعتقادی شیعیان در رابطه با امامان معصوم محسوب می‌شود، معرف هنر و فرهنگ شیعی نیز بود و در یک بازه زمانی چند ساله، در قالب برنامه‌ای علمی در شانزده جلد، احیا، چاپ و نشر شود.پ

وی گفت: برای برگزاری هرچه بهتر اختتامیه جشنواره،و اطلاع‌رسانی مناسب به جامعه مخاطب و تشویق آنان به ارسال آثار، برگزاری پیش رویداد‌های متعدد در نظر گرفته شده به همین منظور، قرار بر آن است تا شرکت در جشنواره امامت و مهدویت فقط به دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری محدود و منحصر نشود؛ بلکه از همه کانون‌های ادبی دانشگاه‌های سراسر استان برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آید.

رئیس دبیرخانه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه عنوان کرد: همچنین در نظر است برای عمومیت بخشیدن به جشنواره و زمینه‌سازی برای شرکت حداکثری جامعه مخاطب در آن از همه انجمن‌های ادبی شهرستان‌های مختلف استان که وابسته به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند (و این انجمن‌ها در حقیقت محل اصلی حضور و گردهمایی شاعران به شمار می‌آیند) دعوت شود تا با ارسال اثر در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کنند.

رحیمی بیان کرد: در همین راستا، نشست‌ها متعدد با کانون‌های فرهنگی و ادبی دانشگاه‌های استان و همچنین با انجمن‌های ادبی سراسر استان، تدارک دیده شده  در این جلسات، برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت برای مخاطبان تشریح و تبیین خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر