صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۴؛

«حلزون باغچه» ۱۴ هزار دندان دارد! +فیلم

شاید تعجب کنید که چرا یک جانور باید این همه دندان داشته باشد. پاسخ در رژیم غذایی این حلزون‌ نهفته است. حلزون‌های باغچه اغلب گیاهان سفت می‌خورند. دندان‌های زیاد شکستن برگ و ساقه‌های سخت را آسان‌تر می‌کند.
کد خبر : 928137

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حلزون‌ها موجودات جذابی هستند که به خاطر پوست منحصربه‌فرد و حرکات آهسته خود شناخته می‌شوند. این نرم‌تنان در گونه‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، از حلزون‌های کوچک زمینی گرفته تا گونه‌های بزرگ دریایی. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این جانداران توانایی آنها در تولید مخاط است که نه تنها با کاهش اصطکاک به حرکتشان کمک می‌کند بلکه اجازه می‌دهد بتوانند روی سطوح مختلف بچسبند. حلزون‌ها عمدتاً گیاهخوار هستند و از برگ‌ها، مواد در حال پوسیدگی و جلبک‌ها تغذیه می‌کنند. برخی از گونه‌ها مانند حلزون غول‌پیکر آفریقایی، به دلیل سرعت تولیدمثل سریع خود شناخته می‌شوند. به رغم اینکه اغلب افراد وجود حلزون‌ها را نادیده می‌گیرند اما از طریق بازیافت مواد به طور قابل توجهی در سلامت محیط زیست خود نقش‌آفرینی می‌کنند.

یکی از حلزون‌های رایج در طبیعت، «حلزون باغچه» (Garden Snail) است. مسئله بسیار شگفت انگیز در مورد حلزون باغچه تعداد دندان‌هایش است. این جانور کوچک بیش از 14000 دندان دارد! بله درست خواندید. این تعداد دندان بیشتر از دندان‌های ما پستانداران است! اما دندان‌های حلزون شبیه دندان‌های ما نیستند. آنها کوچک هستند و روی ساختار کالبدشناختی خاص به نام سوهانک (radula) قرار می‌گیرند.

{$sepehr_key_1246}

سوهانک نوعی زبان منحصر به فرد است که به حلزون‌ها در خورد غذا کمک می‌کند. ما پستانداران در حین تغذیه، غذا را می‌جویم. با این حال حلزون‌های باغچه، به جای جویدن غذای خود را می‌تراشند! آنها ممکن است گیاهان، برگ‌ها یا حتی مواد پوسیده را بخورند. سوهانک همانطور که از اسمش پیداست مانند یک سوهان کوچک است که خوراکی‌های حلزون را رنده می‌کند.   

وقتی حلزون می‌خواهد غذا بخورد، سوهانک خود را از دهان بیرون می‌آورد. دندانک‌های روی سوهانک به صورت ردیفی قرار گرفته‌اند و می‌توانند به جلو و عقب حرکت کنند. این حرکت به حلزون کمک می‌کند تا غذای خود را روی سطوح زبانش بتراشد.

شاید تعجب کنید که با این اوصاف 14 هزار دندان به چه دردی می‌خورد. پاسخ در رژیم غذایی این جاندار نهفته است. حلزون‌های باغچه اغلب گیاهان سفت می‌خورند. دندان‌های زیاد شکستن برگ‌ها و ساقه‌های سخت را آسان‌تر می‌کند. به علاوه، حلزون‌ها کُند هستند و بنابراین باید از منابع موجود بیشترین مواد مغذی را به طور مؤثر دریافت کنند.

آنها بدن نرمی دارند که توسط یک پوسته به نسبت سخت محافظت می‌شود. این پوسته ایمنی‌شان را در برابر شکارچیان تضمین می‌کند. دانشمندان از روی پوسته این جانور می‌توانند چیزهای زیادی را در مورد سن و سلامت حلزون تشخیص دهند.

حلزون‌ها محیط‌های مرطوب را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل است که به خصوص بعد از باران (بیش از هر زمان دیگری) بیرون می‌آیند. نکته جالب دیگر در مورد حلزون‌های باغچه توانایی آنها در تولید مثل است. آنها هرمافرودیت (hermaphrodites) هستند، به این معنی که هر حلزون همزمان دارای اندام تولیدمثل نر و ماده است. این ویژگی به آنها که بسیار کُند هستند کمک می‌کند تا شریک زندگی خود را راحت‌تر پیدا کنند. آنها در خاک نرم تخم می‌گذارند. وقتی حلزون‌های نوزاد از تخم بیرون آمدند به تنهایی سفر زندگی خود را آغاز می‌کنند و بلافاصله شروع به تغذیه از گیاهان می‌کنند. حلزون‌ها ممکن است کوچک و کند باشند، اما بسیار شگفت انگیزند و داشتن بیش از 14000 دندان با سبک زندگی آنها کاملاً سازگار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر