صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
با امضای سرلشکر باقری؛

دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر تصویب شد

دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تهدیدات ناشی از مراکز پرخطر در کانون‌های جمعیتی، تصویب و ابلاغ شد.
کد خبر : 928080

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه هشتاد و ششمین کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل ساماندهی و اَمن‌سازی مراکز پرخطر به تصویب رسید که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تهدیدات ناشی از مراکز پرخطر در کانون‌های جمعیتی تهیه شده است.

این دستورالعمل با تاکید بر ضرورت ساماندهی مراکز پرخطر که می‌توانند به دارایی‌ها، منافع و جان مردم آسیب برسانند، تنظیم شده است. مراکز پرخطر به چهار دسته تقسیم شده‌اند و شامل مراکزی می‌شوند که در صورت آسیب دیدن، گستره آسیب یا پیامد‌های آن در سطح ملی، استانی، شهرستانی و محلی متفاوت خواهد بود.

هدف این سند، تعیین سازوکار‌ها و مسئولیت‌ها برای اَمن‌سازی و ساماندهی مراکز پرخطر، به‌ویژه در نزدیکی کانون‌های جمعیتی است. این دستورالعمل شامل تمامی دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت‌های پرخطر بخش خصوصی می‌شود.

در این سند، تهدیدات از جمله اقدامات تروریستی، تهدیدات سایبری و عملیات پهپادی به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدات برای مراکز پرخطر مطرح شده‌اند. همچنین، به مخاطرات ناشی از فعالیت‌های شیمیایی، زیستی، پرتویی و انفجاری در این مراکز توجه شده است.

برای اجرای این دستورالعمل، کارگروه ملی ساماندهی و خروج مراکز پرخطر با مسئولیت وزیر کشور تشکیل می‌شود. این کارگروه وظیفه شناسایی، درجه‌بندی، ساماندهی و خروج مراکز پرخطر به بیرون از شهر‌ها را بر عهده دارد. همچنین، کارگروه‌های استانی نیز با مسئولیت استانداران و فرمانداران برای اجرای این برنامه‌ها در سطح محلی تشکیل می‌شوند.

تصویب این دستورالعمل، گامی در جهت کاهش مخاطرات و تهدیدات مراکز پرخطر و ارتقاء ایمنی و امنیت کانون‌های جمعیتی کشور است.

این دستورالعمل مشتمل بر هفده مـاده و شش تبصره که در تاریخ ۱۹/ ۰۴/ ۱۴۰۳ در هشتادوششمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به‌تصویب رسید، به استناد تبصره ۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور برای اجرا، ابلاغ شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر