صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۸۸)؛

دقت ۹۸ درصدی هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها از رنگ زبان

محققان یک الگوریتم هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند با دقت ۹۸ درصدی بیماری‌های افراد را از رنگ زبان آنها تشخیص دهد.
کد خبر : 927428

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک پست، محققان در عراق و استرالیا می‌گویند یک الگوریتم کامپیوتری توسعه داده‌اند که می‌تواند رنگ زبان فرد را تجزیه و تحلیل کند تا وضعیت پزشکی او را در زمان واقعی و با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد.

علی الناجی، نویسنده ارشد این مطالعه که در دانشگاه فنی بغداد و دانشگاه استرالیای جنوبی تدریس می‌کند، توضیح داد: به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت زبان زرد دارند؛ بیماران سرطانی زبان ارغوانی با پوشش ضخیم چرب دارند؛ و بیماران مبتلا به سکته حاد زبان قرمز غیرمعمولی دارند.

بررسی زبان برای نشانه‌های بیماری از مدت‌ها پیش در طب چینی رایج بوده است.

الناجی ادامه داد: زبان سفید می‌تواند نشان دهنده کم خونی باشد؛ افراد مبتلا به کووید -۱۹ به احتمال زیاد زبان قرمز دارند و زبان نیلی یا بنفش رنگ نشان دهنده مشکلات عروقی و گوارشی یا آسم است.

الناجی می‌گوید سیستم تصویربرداری پیشنهادی او از روش طب سنتی چین برای بررسی زبان برای نشانه‌های بیماری تقلید می‌کند.

از ۵۲۶۰ تصویر برای آموزش مدل هوش مصنوعی برای شناسایی رنگ زبان و شرایط مربوطه استفاده شد. محققان آن را با ۶۰ تصویر  از دو بیمارستان آموزشی در خاورمیانه آزمایش کردند.

یک مطالعه در دانشگاه «یو سی ال ای» (UCLA) نشان داد که یک ابزار هوش مصنوعی قادر است سرطان پروستات را با سرعت بهتری نسبت به پزشکان انسانی شناسایی کند.

در این روش بیماران حدود ۸ اینچ از یک لپ تاپ مجهز به وبکم فاصله داشتند که از زبان آنها عکس می‌گرفت. این برنامه تقریبا در تمام موارد توانست بیماری را تعیین کند.

جاوان چال، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید این فناوری در نهایت برای یک اپلیکیشن گوشی هوشمند مورد استفاده قرار خواهد گرفت که می‌تواند دیابت، سکته مغزی، کم خونی، آسم، مشکلات کبدی و کیسه صفرا، کووید -۱۹ و سایر شرایط را تشخیص دهد.

چال گفت: این نتایج تایید می‌کند که تجزیه و تحلیل کامپیوتری زبان یک روش ایمن، کارآمد، کاربرپسند و مقرون به صرفه برای غربالگری بیماری است که از روش‌های مدرن با یک عمل چند صد ساله پشتیبانی می‌کند.

هنوز موانعی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد، از جمله بی میلی بیمار به ارائه داده‌ها و بازتاب‌های ثبت شده توسط دوربین که الگوریتم را گمراه می‌کند.

همچنین، بررسی پنج سال تجزیه وتحلیل تصویر زبان توسط هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ نگرانی‌هایی را در مورد اینکه محققان باید مجموعه داده‌های خود را بسازند، ایجاد کرد؛ زیرا مجموعه داده قطعی در این زمینه وجود ندارد.

با این حال، مشخص شد که این فناوری ارزش زیادی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر