صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وسوم مرداد (۱۳ اوت)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 927395

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1114}

تصویر روز ناسا

این تصویر سحابی مار (Serpens) را نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ثبت شده است. اخترشناسان گروهی از جریان‌های پیش‌ستاره‌ای را در گوشه بالا سمت چپ تصویر پیدا کرده‌اند. سحابی مار از نوع سحابی‌های بازتابی، یعنی ابری از گاز و غبار است و خود نوری تولید نمی‌کند. در عوض به دلیل انعکاس نور از ستارگان مجاور می‌درخشد.

تصویر روز apod

فضانورد متیو دومینیک (Matthew Dominick) در ایستگاه فضایی بین المللی هنگام گردش به دور زمین یک فواره یا جت غول پیکر (gigantic jet) را دیده است. این رعد و برق غیر معمول به رنگ قرمز و آبی در سمت چپ تصویر دیده می‌شود. این جت‌ها با رعد و برق مرتبط هستند و تا یونوسفر زمین می‌رسند. قسمت پایینی تصویر زمین را طی شب نشان می‌دهد. می‌توانید نور شهر را ببینید که تابش سفیدی را در ابرها ایجاد می‌کند. بالا ستاره‌های دوردست را در آسمان تاریک نشان می‌دهد. محققان هنوز در حال مطالعه جت‌های غول پیکر و ارتباط آنها با انواع دیگر رعد و برق‌ها، مانند جت‌های آبی و قرمز هستند.

تصویر skyandtelescope

عکاس این تصویر (Canon Lau) این عکس را در هنگ کنگ با تجهیزات Celestron C14، ASI290MM، Televue 2.5x powermate، فیلتر خورشیدی Baader (OD3.8)، فیلتر قرمز مارک 7، Losmandy G11   ثبت کرده است. در تصویر ناحیه خورشیدی AR3780 را می‌بینید. تصویر از 8 تا 11 آگوست گرفته شده است. عکاس از تلسکوپ C14 با پاور میت Televue 2.5x استفاده کرد.

تصویر روز Earthsky

در 2024/08/12 در ساعت 21:39، الماری ون روین (Elmarie van Rooyen) در دریاچه اسموکی کانادا این تصویر را در زمانی که آسمان صاف نبود از روی اسکله ثبت کرده است . من از روی عرشه به دنبال ماه بودم. من آن را به وضوح می‌دیدم، اما آسمان صاف نبود. عکاسی با تجهیزات دوربین فوجی XT3  280 میلی متری با تنظیمات دستی ثبت شده است. عکس برش خورده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر