صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

القای حس «عدم اطمینان» مؤثرترین سلاح ایران علیه اسرائیل است

آنگونه که از روایت رسانه‌های صهیونیستی برمی‌آید، انتظار برای پاسخ ایران، اسرائیلی‌ها را به مرز جنون رسانده و افزایش تقاضا برای مصرف الکل، دارو‌های آرام‌بخش و مراجعه به مراکز بهداشت روان را به طور چشمگیری افزایش داده است.
کد خبر : 927241

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» از افزایش آمادگی اسرائیلی‌ها برای پاسخ ایران به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران خبر داد که این آمادگی‌ها شامل انبار کردن آذوقه و خرید لوازم برای ماندن در پناهگاه‌ها برای مدت طولانی است.

به نوشته این روزنامه، افزایش آمادگی اسرائیل برای مواجهه با این امر در بحبوحه تشدید احساس اضطراب و نگرانی در جامعه اسرائیل رخ می‌دهد که بازتاب آن را در افزایش تقاضای مصرف الکل، دارو‌های مسکن، درخواست مشاوره روانی و افزایش میانگین خروج مردم از سرزمین اشغالی می‌توان دید.

پس از ترور «فؤاد شکر» رهبر نظامی برجسته حزب‌الله در بیروت در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) و ترور شهید هنیه به فاصله یک روز بعدازآن، نگرانی‌ها در مورد وقوع یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه در منطقه در حال افزایش است.

درنتیجه این جنایات، ایران و حزب‌الله هر دو متعهد شدند که به ترور شکر و هنیه پاسخ قوی و مؤثری بدهند، و این در حالی است که تماس‌ها و تحرکات منطقه‌ای برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت منطقه ادامه دارد.

افزایش تقاضای الکل

افزون بر افزایش تقاضای مواد غذایی و وسایل بهداشتی برای ماندن در پناهگاه‌ها برای طولانی‌مدت؛ تقاضای الکل هم افزایش یافته، اما نه تنها برای ذخیره بلکه برای استفاده روزانه برای مقابله با ترس‌ها و اضطراب‌های ناشی از تهدید‌های جنگی.

نکته جالب آنکه فروش مشروبات الکلی در نوبت بعدازظهر به‌عنوان راهی برای کنترل اضطراب و فرار از ترس، افزایش یافته است.

به گفته یک کارشناس، «وضعیت فعلی خیلی ما را به یاد دوران کرونا می‌اندازد. چراکه مردم مظطرب‌اند و منازلشان را از بعدازظهر دیگر ترک نمی‌کنند و در این میان الکل برای آنان راه فراری از حجم اضطرابات روزانه است.»

افزایش مشکلات روحی و روانی

بر اساس گزارش یدیعوت آحارونوت، حوزه بهداشت روان ازجمله حوزه‌هایی است که این روز‌ها شاهد تقاضای بسیار در بین اسرائیلی‌ها بوده است تا آنجا که به دلیل حجم بالای تقاضا، گرفتن وقت ملاقات از روان‌پزشک دشوار شده است.

یک روانشناس از منطقه مرکزی اسرائیل در گفتگو با این روزنامه گفت: «تقاضا برای ارائه خدمات دیوانه کننده است و مردم نگران هستند و من باید سعی کنم با درک بیشتری با مراجعین صحبت کنم».

همچنین، استفاده از اپلیکیشن‌های آرامش‌بخش ذهنی افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش این روزنامه، تقاضای اسرائیلی‌ها برای خرید دارو‌های خواب‌آور و آرام‌بخش که استرس را کاهش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فرار از اسرائیل و رزرو بدون وقفه بلیت به اروپا

به نوشته این روزنامه عبری، اسرائیلی‌ها فقط می‌خواهند از اینجا فرار کنند و همیشه پرواز رزرو می‌کنند.

«اورن کوهن ماگوری» معاون بازاریابی و فروش شرکت گردشگری «هشاتیح موف» در اسرائیل، می‌گوید: «ما در آغاز ماه آگوست هستیم و این ماه یکی از شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری سال است. امسال و در این بازه زمانی شاهد افزایش تقاضا برای شرکت‌هایی هستیم که پرواز‌های خود را به اسرائیل لغو نکرده‌اند، مانند شرکت «کورندون» اروپا که پرواز‌های ما به لارناکا، مونته نگرو، رودس و کرت را ترتیب می‌دهند و فروش بلیت‌هایشان حتی برای یک لحظه متوقف نشد.

ماگوری تاکید کرد که در حال حاضر، مهم‌ترین چیز برای اسرائیلی‌ها تضمین سفر آنان به خارج از کشور است.

ایجاد احساس «عدم‌اطمینان» مؤثرترین سلاح ایران علیه اسرائیل

«بن کاسپیت» کارشناس صهیونیست در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» به وضعیت پرتنش و هیستریک شهرک‌نشینان صهیونیست در سایه ترس از پاسخ ایران و محور مقاومت اشاره و تأکید کرد: اسرائیلی‌ها اکنون با چشمانی خسته و نگران به اتفاقاتی که می‌افتد نگاه می‌کنند و هرلحظه منتظر حمله ایران، حزب‌الله و حوثی‌ها (یمنی‌ها) هستند و کسی نمی‌داند واقعاً چه اتفاقی قرار است بیفتد.

این نویسنده صهیونیست تأکید کرد: وضعیت روحی و روانی اسرائیلی‌ها فاجعه‌بار است و به نظر می‌رسد مؤثرترین سلاحی که ایرانی‌ها علیه ما به‌کاربرده‌اند، سلاح «عدم اطمینان» است. درحالی‌که ما از ترس خیس عرق شده‌ایم، این وضعیت ما برای نتانیاهو و کابینه آن به‌مانند سرگرمی است.

«سیما کادمون» تحلیلگر صهیونیست «یدیعوت آحارنوت» نیز در توصیف وضعیت فعلی شهروندان فلسطین می‌گوید: شهرک‌های شمال سرزمین اشغالی به خاطر ترس از حزب‌الله تخلیه شده‌اند. هتل‌ها پر از آوارگانی هستند که از جنوب سرزمین اشغالی آمده آمده‌اند و فرودگاه‌ها پر از مسافرانی است که قصد ترک اسرائیل را دارند.

با این اوصاف، عملیات‌های محور مقاومت و از سوی دیگر قمار‌های مکرر نتانیاهو بر سر حقیقت وجودی اسرائیل، روان شهرک‌نشینان اراضی اشغالی را به‌خوبی نشانه گرفته و هر روز آنان را به مرز جنون و فروپاشی روانی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

نرگس عبدلی

انتهای پیام/

ارسال نظر