صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زمان در سیستم جی‌پی‌اس هک شد!/ اختلال عجیب در ساعت هواپیما‌ها

اختلال در سیستم موقعیت‌یاب جهانی (جی پی اس) اخیراً افزایش چندصد درصدی داشته و در دستگاه‌های مهم و از جمله هواپیما‌ها و خطوط هوایی اختلال جدی ایجاد کرده است. نوع جدید این سیگنال‌های جعلی به طور عجیبی می‌تواند ساعت هواپیما‌ها را هک کند.
کد خبر : 926962

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز به گفته محققان امنیت سایبری، افزایش اخیر سیگنال‌های جعلی در جی پی اس که می‌تواند هواپیما‌های مسافربری را از مسیر خارج کند، وارد مرحله ای عجیب به نام توانایی «هک زمان» شده است.

به گفته سازمان مشاوره هوانوردی اپس گروپ (OPSGROUP)، در ماه‌های اخیر سیگنال‌های جعلی که در جی‌پی‌اس اختلال ایجاد می‌کنند افزایش ۴۰۰ درصدی داشته و حوادث هواپیما‌های مسافربری را بیشتر کرده است. بسیاری از این حوادث ناشی از سیگنال سیستم‌های جی پی اس غیرقانونی زمینی است که به ویژه در اطراف مناطق تحت درگیری و جنگ ایجاد می‌شود. این سیگنال‌ها موقعیت‌های نادرست را به حریم هوایی اطراف پخش می‌کنند تا پهپاد‌ها یا موشک‌های ورودی را گیج کنند.

کِن مونرو، بنیانگذار پِن تست پارتنرز (Pen Test Partners)، یک شرکت امنیت سایبری بریتانیایی، در کنفرانسی که در لاس وگاس آمریکا با موضوع هک برگزار شد گفت: «ما به طور اغراق آمیز تصور می‌کنیم که جی پی اس منبع مکان است، اما در واقع منبع زمان است. ما گزارش‌های مربوط به رویداد‌های مخاطره آمیز و ناشی از سیگنال‌های جعلی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در چنین شرایطی ساعت داخل هواپیما کار‌های عجیب و غریبی می‌کند.»

مونرو در مصاحبه‌ای با رویترز به یک حادثه اخیر اشاره کرد که در آن ساعت یک هواپیمای متعلق به یکی از خطوط هوایی در غرب ناگهان ساعت‌ها به جلو رفته و باعث شده که دسترسی هواپیما به سیستم‌های ارتباطی رمزگذاری‌شدۀ دیجیتالی از دست برود. به گفتۀ مونرو این هواپیما چندین هفته زمین‌گیر بوده است و مهندسان مدت‌ها برای بازنشانی سیستم‌های آن تلاش کردند.

در ماه آوریل، خط هوایی فنلاند (Finnair) به طور موقت پرواز‌های خود به شهر تارتو در شرق استونی را به دلیل سیگنال‌های جعلی جی پی اس متوقف کرد.

جی پی اس، سیستم موقعیت‌یاب جهانی، تا حد زیادی جایگزین دستگاه‌های زمینی گران قیمتی شده است که سیگنال‌های رادیویی را به سوی هواپیما‌ها می‌فرستند تا آنها را به سمت فرود هدایت کنند. با این حال، مسدود کردن یا تحریف سیگنال‌های جی پی اس با استفاده از قطعات نسبتاً ارزان با دانش فنی محدود نیز بسیار آسان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر