صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۶ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

دانشگاه‌های انگلستان به نقطه بحرانی رسیدند

چندی است موضوع بحران مالی پیش روی دانشگاه‌های انگلستان به یکی از موضوعات اصلی اخبار علمی دنیا تبدیل شده است. با کاهش تعداد دانشجویان بین المللی و افزایش هزینه‌های عملیاتی، بسیاری از دانشگاه‌ها در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند. این مسئله نه تنها موجب نگرانی مدیران دانشگاه‌ها شده، بلکه ممکن است نیازمند مداخله فوری دولت برای جلوگیری از سقوط این موسسات باشد. 
کد خبر : 926852

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه‌های انگلستان با خطر مواجهه با یک «نقطه بحرانی» در پاییز امسال روبرو هستند که این امر ممکن است برخی از آنها را در بحران مالی فرو ببرد. معاونین دانشگاه‌ها می‌گویند که ممکن است نیاز به مداخله فوری دولت باشد تا از ورشکستگی این موسسات جلوگیری شود.

این هشدار‌ها در حالی داده می‌شود که صد‌ها هزار دانش‌آموز دبیرستانی در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی در انتظار نتایج امتحانات A-level خود در هفته آینده هستند. تصمیمات آنها در مورد اینکه کجا و چه زمانی تحصیلات عالی را آغاز کنند، برای چندین دانشگاه حیاتی خواهد بود.

«دیوید مگوایر»، معاون دانشگاه آنگلیا شرقی گفت که با کاهش شدید در جذب دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌ها مجبور به جذب بیشتر دانشجویان داخلی از طریق فرآیند پذیرش شده‌اند. او اظهار داشت: فکر می‌کنم نقطه بحرانی پس از پذیرش‌ها رخ خواهد داد. معمولاً تا ۱ اکتبر نمی‌دانیم که هر دانشگاه چند دانشجو جذب کرده است.امسال، فرآیند پذیرش ممکن است برای دانشجویانی که نتایج کمتر از حد انتظار دارند، پرچالش‌تر باشد. پیش‌بینی شده است که تعداد نمرات بالای A و A* نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

{$sepehr_key_1197}

«بریجت فیلیپسون»، وزیر آموزش بریتانیا، اعلام کرده که دانشگاه‌ها نباید انتظار کمک مالی از دولت داشته باشند، زیرا آنها مؤسسات خودمختاری هستند که باید به منابع خود تکیه کنند.

یکی از معاونین دانشگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت که فرآیند پذیرش دانشجو در امسال بسیار خطرناک است، زیرا کاهش تعداد دانشجویان داخلی و بین‌المللی با افزایش هزینه‌ها همراه شده و دانشگاه‌ها مجبورند بیشتر خرج کنند در حالی که درآمد کمتری دریافت می‌کنند.

در حال حاضر ۶۷ موسسه در حال اجرای برنامه‌های اخراج و بازسازی هستند که به درگیری‌های حزبی منجر شده است.

دو گزارش که در آنها به بررسی نهاد نظارتی آموزش عالی در انگلستان پرداخته پیش‌بینی کرده‌اند که ۴۰ درصد از دانشگاه‌های انگلستان امسال با کسری بودجه مواجه خواهند شد.

دانشگاه‌های انگلستان هنوز در انتظار کمک برای جلوگیری از بحران مالی هستند

به گفته یکی از اساتید، محتمل‌ترین نتیجه این بحران «یک فروپاشی نرم» خواهد بود که شامل افزایش اخراج‌ها و تعطیل کردن دوره‌های تحصیلی خواهد بود. همچنین ممکن است نگهداری ساختمان‌ها، بخش‌های حمایت از سلامت روان و امکانات ورزشی نیز هدف کاهش هزینه‌ها قرار گیرد.

«مارک کورور»، مدیرعامل شرکت مشاوره آموزش عالی DataHE، هشدار داد که دانشگاه‌ها در صورت کاهش بودجه ممکن است در بلندمدت با خطراتی روبرو شوند که ممکن است دانشجویان آینده را دلسرد کند.

ریشه مشکل این است که از سال ۲۰۱۲، زمانی که شهریه‌های سالانه برای هر دانشجوی داخلی به ۹۰۰۰ پوند افزایش یافت، تقریباً در طول ۱۲ سال پس از آن شهریه‌ها با وجود وعده دولت برای افزایش شهریه‌ها متناسب با تورم چندان افزایش نیافته است و فقط یک بار در سال ۲۰۱۶ افزایش کم شهریه رخ داد که شهریه به ۹۲۵۰ پوند افزایش یافت.

برای چند سال به دلیل نرخ‌های پایین تورم دهه ۲۰۱۰، شهریه ثابت یک مشکل مهم نبود اما از آن زمان فرایند تورم تسریع شده و هزینه‌های کارکنان نیز افزایش یافته است.موسساتی که خوش‌شانس‌تر بودند، توانسته‌اند با جذب دانشجویان بین‌المللی که شهریه‌های بسیار بالاتر و بدون سقف می‌پردازند، هزینه‌های خود را حفظ کنند.

اما این کار سخت‌تر شده است، به ویژه به دلیل اینکه آمار‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که درخواست‌های ویزای دانشجویی بین‌المللی تاکنون در سال جاری ۱۶ درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود کاهش‌های بیشتری رخ دهد. در نتیجه، یک بحران مالی آهسته‌رو به وقوع است که هر سال بدتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر