صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر ناسا به کاوشگر ماه ژاپن برچسب زد

مدارگرد شناسایی ناسا درنهایت موفق شد به کاوشگر اسلیم یک برچسب لیزری بچسباند که بواسطه آن امکان ارتباط و رصد ماه‌نشین ژاپن فراهم می‌شود.
کد خبر : 926594

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) پس از چندین شکست درنهایت موفق شد یک برنامه بسیار جالب با اسلیم، فرودگر هوشمند ژاپنی، پیاده کند که بواسطه آن امکان ارتباط و رصد اسلیم مهیا می‌شود.

اسلیم به منظور بررسی تنها قمر زمین ژانویه سال جاری میلادی بر سطح ماه فرود آمد.

فرودگرشناسایی ناسا برچسب لیزری که ساختار گنبدی شکل و به اندازه کوکی دارد را به پشت فرودگر، درست در زیر صفحات خورشیدی آن چسبانده است. 

مدارگرد شناسایی ناسا پیش از این هشت بار برای اجرای این برنامه عمل کرده بود که در همگی آنها ناکام ماند.

این قطعه که به عنوان رفلکتور‌ها شناخته می‌شود وسیله بسیار ساده‌ای است که اساساً فقط مجموعه‌ای از آینه‌هاست که نور را به منبع خود منعکس می‌کند. بدین ترتیب نور را به عقب بازتاب می‌دهد و راهی برای اندازه گیری بسیار دقیق فاصله بر اساس سرعت نور فراهم می‌کند و برای کار کردن به هیچ قدرتی نیاز ندارند. 

اسلیم که چندین ماه پیش روی سطح ماه فرود آمده هنوز نمی‌تواند نور لیزر را به فضا بازتاب دهد.

پروژه ناسا در واقع یک آزمایش اولیه برای فناوری ارتباط لیزری با اجسام در مدار ماه است که هدف از آن، آماده سازی برای همکاری‌های آینده با آژانس‌های فضایی دیگر در مأموریت‌های مشترک به ماه است.

مدارگرد شناسایی ناسا که به طور موفقیت آمیز اسلیم را پیدا کرده بود شروع به برقراری ارتباط لیزری با فرودگر ژاپنی کرد و درنهایت موفق به اتصال به آن شد. این آزمایش به ناسا اجازه داد تا کارایی و قابلیت‌های فناوری ارتباط لیزری را در شرایط واقعی بسنجد و آزمایش انتقال داده‌ها با استفاده از اشعه لیزر در فاصله بین ماهواره و فرودگر را پیاده‌سازی کند. از سوی دیگر ناسا به دنبال آن بود که نحوه تنظیم دقیق قطعه را برای برقراری ارتباط بین دو جسم در مدار و سطح ماه درک کند تا در ماموریت‌های مهم بعدی با چالش کمتری مواجه شود.

این آزمایش گام مهمی در توسعه فناوری‌های ارتباطی پیشرفته برای مأموریت‌های آینده به ماه است و ناسا امیدوار است که بتواند از این دستاورد‌ها در همکاری‌های آتی با دیگر آژانس‌های فضایی بهره ببرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر