صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
در نشست مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد تأکید شد؛

نخبگان دانشگاهی در تربیت نسل جوان ضد صهیونیست کوشا باشند

تربیت نسل جوان ضد صهیونیست از سوی نخبگان دانشگاهی و به‌ویژه بانوان نقش‌آفرین عرصه علم و معرفت در تعامل سازنده با زنان و دختران در بیانیه پنجمین نشست حضوری مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد مورد تأکید قرار گرفت.
کد خبر : 926232

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پنجمین نشست حضوری مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «زوجیت در خلقت و الگوی زیست اجتماعی» (بررسی وقایع المپیک ۲۰۲۴ پاریس) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار و در پایان این نشست بیانه‌ای از سوی عاصمه قاسمی مشاور رئیس و رئیس امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

{$sepehr_key_982}

در این بیانیه آمده است: رواج مفهومی به نام «جنسیت» از میانه قرن بیستم میلادی برای توصیف و تبیین بر ساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و نهادی زنانگی و مردانگی سبب شد ویژگی‌ها، استعداد‌ها و تمایزات زنان مورد توجه قرار نگیرد. اگرچه جریان‌های غالب فمینیستی در تشریح عوامل اصلی ظلم و تبعیض علیه زنان، «پدرسالاری» در خانواده و در نظام اجتماعی را اصل قرار دادند؛ اما با تمرکز بر «جنسیت» به‌عنوان محصول نظام پدرسالاری بر رفع هر گونه نابرابری جنسیتی تلاش کردند. در این راستا قوانین و دستورالعمل‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی بین‌المللی با راهبرد برابری جنسیتی تنظیم شد.

این بیانیه می‌افزاید: گفتمان غرب در تأکید بر برابری جنسیتی در همه ابعاد به جای ایجاد فرصت‌های برابر و متعادل برای زنان در جامعه، نادیده انگاشتن هویت زنان و زنانگی را به همراه داشته و مشکلات و چالش‌های جدی برای زنان در خانواده و جامعه ایجاد کرده به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «مردواره کردن زن، یعنی زن را متشبه به مرد قرار دادن» بخش مهمی از گفتمان غربی درباره زن را نشان می‌دهد.

این بیانیه آورده است: مبتنی بر اسناد بین‌المللی که ادعای به رسمیت شناختن افراد فارغ از هر گونه رنگ، نژاد و جنسیت و.. را. دارند، دنیای امروز مواجه با مسئله‌ای به نام جنس، جنسیت و گرایش‌های متعدد جنسی شده که تهدیدی جدی برای نهاد خانواده و سرآغازی برای نابودی ارزش‌های اخلاقی – انسانی و از همه مهم‌تر از بین رفتن نقش و جایگاه اصلی زنان به‌عنوان انسان‌سازان اصلی جوامع است. آنچه در رویداد‌ها و مناسبت‌های مهم سیاسی، ورزشی، هنری و اجتماعی در دهه اخیر در دنیا مشاهده شده حاکی از اصرار بر «هویت جنسیتی مبتنی بر گرایش جنسی» بوده؛ هویتی که با انکار زن و مرد بودن، هویت‌های ساختگی جنسی را بها بخشیده و به رسمیت شناخته است.

{$sepehr_key_981}

در این بیانیه تأکید شده است: نتیجه و محصول سیاست برابری جنسیتی، بی‌هویتی جنسیتی و نفی زنانگی و مردانگی بوده است. المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازنمایی جریان فکری انحرافی در غرب بوده که با عبور از دین، خانواده و ملیت، هویت فطری بشر را هدف قرار داده؛ آنچه در نمایشی از قاب «شام آخر» رخ داد نمونه‌ای از آن است.

در این بیانیه آمده است: ماه‌هاست جهان شاهد آن بوده که غزه در آتش و خون می‌سوزد و در این ظلم آشکار قربانیان اصلی این کشتار‌های خونین زنان و کودکان مظلوم غزه هستند در حالی که جهان مدعی حمایت از زنان و کودکان در پس اسناد بین‌المللی، کشتار زنان و کودکان غزه را در سکوت نظاره‌گر است. انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ حضور زنان در عرصه اجتماع بوده؛ انقلاب اسلامی با توصیف و تبیین «الگوی سوم زن»، الگوی نه شرقی و نه غربی، هویتی از زن مبتنی بر هویت مستقل انسانی فارغ از نگاه‌های جنس زده و جنسیت زده را به منصه ظهور گذاشت.

این بیانیه می‌افزاید: این رویکرد متعالی منبعث از جهان‌بینی قرآنی، زن و مرد را در ارزش‌گذاری انسانی و جنسیتی برابر دانسته و برگرفته از اصل زوجیت در خلقت، زن و مرد را زوج می‌شمارد. رشد و پیشرفت چشمگیر زنان در عرصه‌های مهم اجتماع مانند علم، پژوهش، اقتصاد و سیاست در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از همین نگاه مترقی به زن در جامعه نشئت می‌گیرد.

در این بیانیه تأکید شده است: شبکه بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی در نشست فیروزکوه با تأکید بر ضرورت روشنگری جریان ضد بشری غرب در موضوع جنسیت که در قالب مفاهیم زیبای برابری جنسیتی، آزادی و حق زندگی برای همگان مطرح می‌شود؛ آنچه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس درهتک حرمت فطرت، اخلاق، دین و هویت اتفاق افتاد را محکوم می‌کند. شبکه بانوان دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که نخبگان دانشگاهی و به‌ویژه بانوان نقش‌آفرین عرصه علم و معرفت باید در رویارویی با این سیل خانمان‌سوز در نهایت هوشیاری و آگاهی باشند تا بتوانند در تعامل سازنده با زنان و دختران دانشگاهی، مبانی غنی دینی و قرآنی را تبیین کرده، آنان را به هویت‌یابی صحیح سوق دهند و در تربیت نسل جوان ضد صهیونیست کوشا باشند.

در پایان این بیانیه آمده است: شبکه بانوان نقش‌آفرین در راستای تحقق همه‌جانبه الگوی سوم زن و دستیابی به نقطه مطلوب زیست اجتماعی زنان بر اساس جهان‌بینی قرآنی تأکید دارد علاوه بر جریان سازی و گفتمان سازی در این زمینه، نیاز به شبکه‌سازی، نهادسازی، نمادسازی و رفتارسازی است. بر این اساس با اولویت‌بخشی به شبکه‌سازی بانوان و ارتقا آن، خلق مفاهیم جدید، تعالی فکر و ارائه الگوی عملی برای زیست اجتماعی زنان بر مبنای زوجیت در خلقت را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر