صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

گام دوگانه برای شناخت زن؛ از بررسی شرایط اجتماعی جامعه عرب تا راهکار قرآن برای بهبود آسیب حوزه زن

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: زن را تنها در ترجمه نمی‌توان فهم کرد و برای بررسی دقیق نیاز به دو گام داریم؛ نخست بررسی شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه عرب و دوم ارزیابی راهکار قرآنی برای بهبود آسیب حوزه زن.
کد خبر : 926029

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روز نخست پنجمین نشست حضوری مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، کارگاه «زن در قرآن» با سخنرانی حجت‌الاسلام مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در این نشست اظهار کرد: زن را تنها در ترجمه نمی‌توان فهم کرد و برای بررسی دقیق نیاز به دو گام داریم؛ گام نخست مطالعه و بررسی دقیق شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه عرب که قرآن نازل شد و سیاست جنسیتی قرآن در جامعه عرب و در گام دوم اینکه در حال حاضر چه بهره‌ای از مباحث قرآنی در موضوع زن خواهیم برد و چگونه آسیب‌های این حوزه را بهبود می‌بخشد.

{$sepehr_key_952}

دهقان با توصیف زن و مرد در جامعه عرب افزود: اگرچه جامعه عرب قبیله‌محور بود و خانواده به‌معنای مستقل معنا نداشت و قرآن با ادبیات پدر مادر فرزند وارد و زن و مرد به معنای انسانی در قرآن بیان شد.

وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از واژه‌هایی که در آن زمان برای زنان استفاده می‌شد در قرآن منسوخ و واژه‌هایی که بار انسانی و کرامت گونه داشت برای زنان استفاده شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: قرآن نسبت به مسئله زنان حساس است نه نسبت به مادر یا همسر. در قرآن خود زن مهم است؛ در صورتی که در جامعه آن زمان اصل قبیله بود و بزرگان قبیله تصمیم‌گیران اصلی و ازدواج در جهت تولید نسل مهم به‌شمار می‌رفتند.

دهقان متذکر شد: سیاست جنسیتی قرآن ازطریق اصلاح مردانگی پیش رفته و مردان را مخاطب قرار داده، چراکه مشکل مردان بودند و قدرت و زور در دست آنان بود.

وی خاطرنشان کرد: قرآن نگاه مردان به زنان را مبتنی بر میل رد و بر شاخص عدالت تأکید می‌کند، سیاست برابری جنسیتی دنیای غرب سیاست حذف مردانگی در خانواده را به همراه داشته و سبب شده شکست‌های زندگی آنان به فضای کاری کشانده شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تأکید کرد: نیاز به آموزش پسران و مردان داریم تا رویکرد محبت‌آمیز احترام‌گونه انسانی به زن در آنها نهادینه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر