صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

تجسم هنر از «پی» تا «کلید» با طعم فناورانه؛ روایت «هنری» و تکنیکی در نسیان‌زدایی از تجسمی‌ها

یک هسته فناور با تمرکز روی هنرهای تجسمی موفق به تربیت هنرمندان زیادی شده تا این هنر اصیل در نسیان‌ نسوزد و از زیر سایه برخی هنرهای من‌درآوردی و فاقد خلّاقیت خارج شود.
کد خبر : 925751

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ هنرهای تجسمی در جوامع اهمیت زیادی دارند، به‌طوری‌که بیان تاریخ و فرهنگ یک کشور از طریق این هنر امکانپذیر است و می‌توان به پیشرفت‌های اجتماعی و فردی یک کشور کمک فراوانی کرد.

هنر تجسمی است که خلّاقیت‌ها را تحریک کرده و تفکر خلّاقانه یک فرد را می‌انگیزد؛ بنابراین این هنر دیگر مانند گذشته محدود به مجسمه‌سازی، پیکرتراشی یا تندیسگری نیست؛ بلکه هنر تجسمی فراتر از ساخت و پرداخت مجسمه است، در حقیقت این هنر تعامل مستقیمی با حس بینایی افراد دارد و روح انسان را به سمت زیبایی سوق می‌دهد.

فردی قادر به درک درست از یک اثر تجسمی می‌شود که به ابزار و عناصر احاطه داشته باشد و امکان تجربه مستقیم واقعیت اشیاء بدون پی بردن به حقیقت درونی آن غیرممکن است.

دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله نهادهایی است سرمایه‌گذاری روی هنرهای تجسمی را مهم قلمداد می‌کند؛ چراکه هرچقدر روی هنرمندان هنرهای تجسمی سرمایه‌گذاری شود، بازار این هنر در کشور رونق خواهد گرفت، بازاری که علاوه بر هنرهای سنتی، زنگ خطر فراموشی را برای هنرهای تجسمی هم به صدا درآورده است.

بنابراین آموزش رشته هنرهای تجسمی در مراکز آموزش عالی نه‌تنها هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری است و می‌توان از این راه فرهنگ و تاریخ یک کشور را بدون کم و کاست به نسل‌های آینده تحویل داد.

هسته فناور «چهره‌نگار» از جمله واحدهای فناوری است که به‌صورت کاربردی روی هنرهای تجسمی فعالیت و آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان این هنر ارائه می‌کند.

خبرنگار آنا جزئیات راه‌اندازی، فعالیت و اهداف این هسته فناور را با میثم رئیسی مدیر این هسته در میان گذاشته تا بر مبنای رسالت خبری گامی هرچند کوچک در مسیر تداوم موفقیت هنرهای تجسمی در کشور و عدم فراموشی این هنر اصیل بردارد.

از تولید آثار هنری تا جذب هنرجو

رئیسی که اهل چهارمحال و بختیاری و ساکن شهر اردل است با بیان اینکه این هسته فناور سال ۱۳۹۹ در محل دانشگاه آزاد اسلامی اردل راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با همت، پشتکار و توکل بر خداوند کار را شروع کردم و تغییرات محسوسی در دیزاین محل هسته به‌وجود آوردم و تمامی هزینه‌های هسته فناور هم برعهده خودم بوده است.

وی درباره اینکه زمینه فعالیت‌تان در هسته فناور چیست؟ چنین پاسخ داد: فعالیت‌های هنری و تجسمی انجام می‌دهیم و گام‌های مهم و بزرگی در زمینه جذب استعداد صورت گرفته و محصولات و خدمات هسته فناور هم شامل آثار هنری، آموزش، پذیرش سفارش و فروش اثر است.

مدیر هسته فناور «چهره‌نگار» در پاسخ به سؤال دیگر که تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ بیان کرد: در مسیر فعالیت‌های این هسته موفقیت‌های زیادی داشتیم؛ از تولید آثار هنری تا جذب هنرجو، استعدادیابی و فروش و پذیرش سفارشات هنری. همچنین زمینه‌های هنری در شهر اردل و منطقه هم مهیا شده است.

رئیسی درباره اینکه آیا هسته فناور شما در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ مطرح کرد: بله. با استفاده از تبلیغات گسترده و وسیع درراستای جذب هنرجو و استفاده از همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر اردل و مرکز استان چهارمحال و بختیاری در تبلیغات خود و تخفیف ویژه ۲۵ درصد به دانشجویان و فرزندان مسئولان دانشگاه محل توانسته‌ایم با دانشگاه همکاری لازم را داشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در حد توان ابزار و وسایلی برای راه‌اندازی کار در اختیارم قرار دادند و تعهد در قبال آنها و لیست تمامی وسایل تحویلی نیز موجود است.

مدیر این هسته فناور یادآور شد: دستاورد‌هایی که هسته فناور در این زمینه داشته، کشف و استعدادیابی دانشجویان در هر دوره تحصیلی، فرزندان مسئولان دانشگاه و ارائه خدمات هنری به آنان بوده است.

رئیسی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا نوع خدمت هسته فناور را هم اینگونه برشمرد: نوع خدمت هسته فناور هنری ـ تجسمی بوده و در سه گروه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان فعالیت می‌کند، براین اساس تلاش کردیم تا نیاز‌های هنری و تجسمی مردم شهر و منطقه خود را رفع کرده و گامی در پیشبرد فعالیت‌های هنری و تجسمی مردم این شهر و منطقه برداریم، امیدوارم تا این لحظه حرکت انجام شده مؤثر و مفید واقع شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری (واحدهای اردل و شهرکرد) همکاری‌های لازم را با ما داشته‌اند، ادامه داد: مسئولان در حد توان هسته فناور  را در مسیر رسیدن به اهداف هنری یاری داده‌اند و واقعاً با ما همسو بودند.

مدیر این هسته فناور افزود: انتظاری که از مسئولان دانشگاه آزاد داشتیم تاکنون برآورده کرده‌اند، امیدوارم که در ادامه راه و مسیر تعیین شده نیز مانند قبل مرا درمسیر بالا بردن سطح هنری جامعه، منطقه و شهر خود یاری کنند.

مسئولان از هنرمندان حمایت کنند

رئیسی، برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که مسئولان بالارتبه و مرتبط با این مراکز صاحب‌نظر و تصمیم‌گیرنده نهایی هستند؛ بنابراین باید برای رشد و شکوفای مراکز رشد از جوانان دارای استعداد، توانایی و بهره هوشی بالا استفاده کرد.

وی مطرح کرد: مسئولان باید از جوانان حمایت کنند تا آنان بتوانند به رونق شهر و منطقه خودشان بپردازند و جذب نیرو، استعداد و تربیت آنان به رونق کار جوانان و مملکت خواهد انجامید.

مدیر این هسته فناور، تازه‌ترین فعالیت و برنامه‌های آینده این هسته را چنین برشمرد: جدیدترین برنامه‌ای که مدنظر داریم، اضافه شدن یک کلاس هنری به فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری آموزشگاه و هسته فناور است و برای آینده در نظر دارم با وسیع‌تر کردن دامنه فعالیت خود درمسیر رشد و تعالی زمینه هنری، کلاس‌های متعددی برگزار کرده و مربیان و هنرجو‌یان بیشتری در زمینه هنری جذب کنم.

رئیسی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره سهم هسته فناور در اشتغالزایی دانشجویان و جوانان گفت: این هسته فناور در جذب و استعدادیابی دانشجویان، اشتغالزایی آنان و توانایی هنری فردی اعم از قبول سفارش‌های هنری و کسب درآمد پایدار نقش داشته و چشم‌انداز این نوع فعالیت برای هر هنرجو در آینده مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که تاکنون چه تعداد دانشجو را به مهارت‌های هنری مجهز کرده‌اید و برنامه‌تان برای آینده چیست؟ خاطرنشان کرد: تعداد زیادی دانشجو جذب و آموزش داده‌ام و توانسته‌ام به مراحل بالای هنری برسانم که حتی کسب درآمد کرده‌اند.

مدیر این هسته فناور افزود: با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود تاکنون نیاز هنرجویان را برآورده کرده‌ام و برای آینده هم در نظر دارم با حمایت مسئولان ابزار و تجهیزات بیشتری در راستای فعالیت هسته فناور مهیا کنم و به بالا بردن نیاز‌های به‌روز هنرجو‌یان پاسخ دهم.

انتهای پیام/

ارسال نظر