صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

سبک زندگی پیرغلامان را به جامعه معرفی کنیم/ دوام زیارت عاشوراخوانی چهل‌روزه برای ۴۳ سال

حاج ولی نوروزی پیرغلام آذربایجانی گفت: ۴۳ سال است که زیارت عاشورا را در یکی از مساجد قدیمی خوی به اسم حجتیه در ۴۰ روز از عاشورا تا اربعین حسینی اجرا می‌کنم.
کد خبر : 925601

حاج ولی نوروزی، پیرغلام ۶۹ ساله‌ای است که در شهر دارالمؤمنین خوی در آذربایجان غربی متولد شده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از زمان طفولیت و با درس گرفتن از محضر پدر بزرگوارم که از مداحان به نام شهر بود، پایم به مجالس امام حسین (ع) باز شد.

این استاد دانشگاه که به عنوان پیرغلام نمونه استان نیز معرفی شده است، درباره شروع فعالیتش در حوزه مداحی گفت: مداحی را به شکل حرفه‌ای از ۱۶ سالگی شروع کردم و تا به امروز در خدمت هیئت‌های عزاداری استان آذربایجان غربی هستم.

وی رسم ادب را به جای آورده و درباره تاثیر انتخاب این راه به واسطه روش تربیتی پدرش تصریح کرد: پدرم فردی خوش ذوق، باصفا و متدین بود و همین صفای باطنی ایشان بنده را به مسیر اهل‌بیت (ع) و خدمت به این خاندان هدایت کرد؛ حسی که قابل توصیف نیست و به حق، عنایت خدای متعال در این امر دخیل بوده است.

نوروزی درباره مجالس حسینی گفت: ۴۳ سال است که زیارت عاشورا را در یکی از مساجد قدیمی خوی به اسم حجتیه در ۴۰ روز از عاشورا تا اربعین حسینی اجرا می‌کنم. بیشتر لحظات خوش، معنوی و احساسی بنده در مجالس حسینی رقم می‌خورد، در این مجالس وقتی با جوانان شریف و صادق هم کلام می‌شوم و ذوق آنان را در این مسیر می‌بینم، بر خود وظیفه می‌دانم همچون دوستی معنوی هم مسیر و همراه آنان شوم. اینکه بنده برای این اجلاس انتخاب شدم، لطف دوستان بوده و امیدوارم خدا بپذیرد. در این زمان و هر لحظه و هر جا که اسم امام حسین (ع) باشد، آنجا خوش هستم و بقیه را هیچ می‌انگارم.

وی درباره آیین‌های عزاداری در استان آذربایجان غربی و در هیئتی که حضور دارد، اظهار کرد: در آذربایجان از سبک‌هایی، چون سنتی، شور، سنگین، شاه حسین گویان بهره گرفته می‌شود؛ ولی عزاداری هیئتی که بنده در آن حضور دارم، به شکل سنتی است و از هیچ گونه ادوات مثل طبل و سنج استفاده نمی‌شود. با اینکه از ادوات استفاده نمی‌‌شود، جوانان این شهر تمایل بسیاری به این سبک از عزاداری دارند و نمود آن را می‌توان در تعداد عزاداران حسینی به عینه مشاهده کرد.

این پیرغلام ادامه داد: افتخار داشتم که در چهار دوره این اجلاس حضور داشتم و هر سال شاهد ارتقای محتوایی و معنوی آن بین پیرغلامان و جامعه هستم. این اجلاس هم تأثیر بسزایی در محیطی مثل کرمان که اجلاس در آن برگزار می‌شود، دارد و هم در افزایش شور حسینی در بین جوانان. وقتی جوانان این نوع مراسم‌ها را می‌بینند، با قافله امام حسین (ع) و یاران ایشان هم‌نوا شده و حس  و حال عاشورایی پیدا می‌کنند و در گستره این مسیر به تعامل و تفاهم می‌رسند.

وی رسالت اجلاس پیرغلامان را چنین تشریح کرد: اصل بر این است که در محضر این پیرغلامان سازوکاری داشته باشیم که بتوانیم سبک زندگی، رفتار و معلومات آنان را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم و خروجی و تأثیرات جلسات را به نمایش بگذاریم. رهبر فهیم و فرزانه دو کلام تلنگرانه به همه ما دارند که می‌فرمایند«اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم». ایشان در جایی دیگر نیز فرمودند که «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است». متأسفانه بدخواهان ایران اسلامی با جذاب سازی این فضا بهترین بهره‌برداری را از فضای مجازی دارند و ما باید به هر شکلی شده، از این قافله عقب نمانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر