صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۵)

ابزار تجارت آزاد دانش‌بنیان‌های صادراتی چیست؟

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در مورد احتمال حذف ارز چندنرخی در دولت چهاردهم مطابق با اظهاراتی که تاکنون مطرح شده است، گفت: آنچه مسلم است اقتصاد کشور باید آزاد، شفاف و رقابت‌پذیر باشد از این جهت باید فضای تجارت آزاد به ویژه در حوزه دانش‌بنیان‌های صادراتی باز گذاشته شود و تحقق این مهم با تک نرخی شدن ارز میسر می‌شود.
کد خبر : 925495

محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو با گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتظاراتی که تجار صادرکنندگان و واردکنندگان در بخش فعالیت‌های گمرکی از دولت چهاردهم دارند، اظهار کرد: به طور معمول، مشکل عمده‌ای در فرآیند‌های جاری گمرکی وجود ندارد و خدمت‌گیرندگان نیز در این زمینه مشکلی ندارند، اما آنچه باعث می‌شود کالا در اماکن گمرکی متوقف شده و رسوب کالا به وجود آید تصمیمات سازمان‌ها و سیاستگذاری‌هایی است که گمرک متاثر از آن بوده یا مکلف به اجرای آن شده است.

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران افزود: گمرک سازمانی اجرایی بوده و چندین سال است که عملیات روان و سهلی را مهیا کرده است، اما مقرراتی برای این سازمان در نظر گرفته می‌شود که گمرک مکلف به اجرای آنها است. تخصیص ارز، ثبت سفارش و اصلاحات و ویرایش‌هایی که باید در آن انجام شود از جمله موضوعاتی است که واردکنندگان و تجار را در بحث فعالیت‌های گمرکی با مشکل مواجه می‌کند.

{$sepehr_key_882}

طولانی‌بودن زمان تخصیص ارز زمینه‌ساز رسوب کالا از گمرک شد

فاروقی عنوان کرد: یکی از معضلات کنونی در بحث واردات کالا از گمرک طولانی بودن زمان تخصیص ارز است و برای برخی از اولویت‌های کالایی اگرچه ثبت سفارش انجام شده، اما تخصیص ارز صورت نگرفته است امکان ترخیص کالا از گمرک وجود ندارد. بخش زیادی از کالا‌هایی که اسناد تجاری آن آماده است، اما در گمرک رسوب کرده اند مشکل تخصیص ارز دارند.

تک‌نرخی‌شدن ارز بسترساز تجارت آزاد خواهد شد

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در مورد احتمال حذف ارز چندنرخی در دولت چهاردهم مطابق با اظهاراتی که تاکنون مطرح شده است، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اقتصاد کشور باید آزاد، شفاف و رقابت پذیر باشد از این جهت باید فضای تجارت بازگذاشته شود و جریان واردات و صادرات کالا به ویژه در بخش کالاها و محصولات فناورانه به راحتی انجام شود؛ تحقق این مهم با تک نرخی شدن ارز میسر می‌شود.

فاروقی خاطرنشان کرد: به غیر از ارز ترجیحی که در درگاه‌های رسمی مانند بازارگاه و شبکه رسمی توزیع داروی وزارت بهداشت هستند موافق حذف فاصله بین ارز نیمایی و آزاد هستم. چون انتفاع آن مشخص نیست و اثرات آن در جامعه دیده نمی‌شود و اصلا معین نیست که چه کسانی از آن بهره‌مند هستند.

تجدیدنظر دولت چهاردهم در الزام به بازگردان ارز حاصل از صادرات

وی با اشاره به الزام به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات عنوان کرد: تولیدکننده کالای خود را با نرخ ارز ازاد تولید می‌کند، اما باید با نرخ ارز نیمایی ارز حاصل از صادرات را بازگرداند. این الزام سبب کاهش میزان صادرات شده و باید در دولت چهاردهم مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

اثر ملموس ارز نیمایی در مورد کالا‌های وارداتی نیز دیده نمی‌شود

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: درمورد واردات نیز اثر ملموس ارز نیمایی در بازار دیده نمی‌شود و بهتر است به سمت تک نرخی شدن حرکت شود، اما در مورد ارز ترجیحی و حمایتی که برای کالا‌های خاص مانند کالا‌های اساسی، دارو، نهاده‌های دامی وجود دارد باید اختصاص این ارز ادامه داشته باشد و حذف یکباره آن ممکن است تبعات مناسبی نداشته باشد.

رفع موانع تجارت باید در دولت جدید مدنظر قرار گیرد

{$sepehr_key_883}

فاروقی درباره اعتقاد به اقتصاد آزاد در اظهارات رئیس جمهور آینده نیز عنوان کرد: اگرچه اقتصاد آزاد شیوه مناسبی است، اما قابلیت اجرایی چندانی ندارد و باید تجارت آزاد را در بخش داخلی به سمت رفع موانع سوق داد تا آنجا که ممکن است رفع موانع تجارت باید در دولت آتی مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد باید به سمت تسهیل‌گری تجارت حرکت کند. در بحث تجارت آزادبه ویژه در حوزه دانش بنیان ها، نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. ایران کشوری در حال توسعه است و در کشور‌های در حال توسعه ملاحظاتی وجود دارد که زمینه تجارت آزاد را فراهم نخواهد کرد.

نظر آقای پزشکیان از تجارت آزاد رفع موانع تجاری است

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد نظر آقای پزشکیان از تجارت آزاد رفع موانع تجاری است و اینگونه نباشد که ورود کالا برای تولیدکننده باز و برای تجار ممنوع باشد. در احکام بالادستی کشور نیز پیش‌بینی‌هایی برای تجارت وجود دارد.

وی عنوان کرد: معنای تجارت آزاد می‌تواند این باشد که محدودیت‌هایی بر سر راه صادرات و واردات کالا وجود نداشته باشد. اکنون ۹۰ درصد واردات کالا به کشور مواد اولیه و ماشین‌الات مورد نیاز تولید است و کالای لوکس به کشور وارد نمی‌شود. در صادرات نیز سعی شده تا به سمت کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و دانش محور ترحرکت شود.

فاروقی تصریح کرد: اقتصاد آزاد می‌تواند به معنای تسهیل‌گری در هر دو بخش واردات و صادرات باشد و با رفع موانعی که در واردات مواد اولیه یا تکنولوژی‌های مورد نیاز تولید وجود دارد شرایط بهتری را برای تولیدات داخلی فراهم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر