صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛

نقش مؤثر بستنی در رشد و ترمیم‌ بافت‌ها

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش مؤثر پروتئین موجود در بستنی در رشد و ترمیم بافت‌ها و همچنین اثر کلسیم و فسفر آن در سلامت دندان و استخوان، گفت: البته با توجه به اینکه بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است توصیه می‌شود که اعتدال در خوردن آن رعایت شده و تا حد امکان انواع ساده آن مصرف شود.
کد خبر : 925166

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مینا کاویانی اظهار کرد: تاریخ تهیه و مصرف بستنی را به حدود چهار قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ در ابتدا نوعی بستنی یخی تهیه و مصرف می‌شد و به‌تدریج موادی مثل شیر، خامه، رنگ خوراکی و نظایر آن به بستنی اضافه شد و این دسر دارای تنوع بسیاری شد.

این متخصص تغذیه با اشاره به ویژگی‌های تغذیه‌ای بستنی گفت: به‌غیراز بستنی یخی که مخلوطی از شربت‌ها، آبمیوه‌ها، شکر و رنگ‌های مجاز خوراکی است، سایر انواع بستنی بر پایه شیر هستند.

وی افزود: براین اساس بستنی را می‌توان به‌عنوان محصول لبنی منجمدی تعریف کرد که از ترکیب و فرایند مناسب شیر، خامه و برخی فراورده‌های لبنی همراه با شکر و مواد طعم‌دهنده به دست می‌آید و می‌تواند حاوی پایدار کننده‌ها، قوام دهنده‌ها و رنگ خوراکی نیز باشد.

کاویانی ارزش غذایی بستنی را وابسته به ارزش غذایی مواد اولیه‌ای دانست که در ساخت آن مصرف می‌شوند و ادامه داد: چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. در ضمن بستنی می‌تواند حاوی مواد غذایی دیگری مانند میوه، تخم‌مرغ و شکر نیز ‌باشد که این مواد ارزش غذایی بستنی را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که بستنی حدود دو برابر شیر چربی دارد و بیشتر از نصف مواد جامد آن قند (ساکاروز و لاکتوز) است؛ به‌ویژه اگر بستنی خامه داشته باشد، یک منبع غذایی سرشار از انرژی به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه مواد جامد بدون چربی بستنی را شامل پروتئین باکیفیت بالا، قند و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر برشمرد که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.

وی یادآور شد: پروتئین موجود در بستنی می‌تواند در رشد و ترمیم بافت‌ها مؤثر باشد. همچنین کلسیم و فسفر آن در سلامت دندان و استخوان نقش داشته باشد.

به گفته کاویانی بستنی دارای برخی ویتامین‌های گروه B و بستنی‌های میوه‌ای مقداری ویتامین C است که این ویتامین‌ها در تنظیم واکنش‌های بدن نقش داشته و یا عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارند.

این متخصص تغذیه با توجه به نتایج پژوهش‌های علمی به غنی‌سازی بستنی با مواد مغذی نظیر روی و اسیدفولیک از ویتامین‌های گروه B اشاره کرد و یادآور شد ارزش غذایی بستنی‌های غنی‌شده نسبت به بستنی‌های ساده بیشتر است.

وی با توجه به اینکه شیر یکی از مواد اولیه بستنی و محیط بسیار خوبی برای رشد میکروب‌ها و ایجاد بیماری و مسمومیت است تأکید کرد که هنگام انتخاب بستنی باید حتماً به پاستوریزه بودن و تاریخ‌مصرف آن توجه کرد.

کاویانی افزود: با توجه به اینکه بستنی یک ماده غذایی پرانرژی است توصیه می‌شود که اعتدال در خوردن آن رعایت شده و تا حد امکان انواع ساده آن مصرف شود و این موضوع درباره کودکان هم صادق است.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: مصرف بیش‌ازحد بستنی با داشتن مقدار قابل‌توجهی شکر و چربی می‌تواند باعث اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه افزود: به دلیل اینکه بستنی حاوی شکر است باید بعد از مصرف آن حتماً دندان‌ها و لثه را تمیز کرد تا مانع پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه شود.

وی با توجه به اینکه بستنی‌های صنعتی معمولاً حاوی مواد افزودنی، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و مواد نگه‌دارنده هستند، یادآور شد: مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند مضرات زیادی برای سلامت بدن داشته باشد؛ زیرا ممکن است زمینه‌ساز بروز حساسیت، التهاب و سایر بیماری‌ها شود.

 

وی با اشاره به انواع بستنی شامل بستنی‌های ساده، شکلاتی، میوه‌ای، حاوی خشکبار و ...، گفت: بستنی سنتی را از بستنی‌های محبوب ایرانیان بوده که علاوه بر شیر و سایر مواد اولیه دارای خامه نیز است و همین امر موجب می‌شود که انرژی بالایی داشته باشد بنابراین توصیه کرد که در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد.

کاویانی نکته مهم دیگر درباره بستنی سنتی ایرانی را نحوه تهیه آن برشمرد زیرا امکان دارد در مواردی این بستنی به‌صورت غیرپاستوریزه تهیه شود. به همین دلیل برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری، باید بستنی سنتی را حتماً از مکان‌های مطمئن تهیه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر