صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
یک متخصص در گفت‌وگو با آنا؛

30 درصد مردم جهان به آپنه خواب مبتلا هستند

یک متخصص گوش، حلق و بینی یا اشاره به آمار 30 درصدی مبتلایان به آپنه خواب در جهان، گفت: عدم درمان آپنه خواب منجر به از دست دادن حافظه، سکته مغزی، فشارخون بالا و حملات قلبی می‌شود.
کد خبر : 924968

غلامرضا بیاضیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: آپنه انسدادی خواب به این معنی است که بافت نرم پشت گلو در هنگام خواب فرو ریخته و همین امر باعث توقف تنفس فرد می‌شود.

وی بابیان اینکه در این شرایط بدن با بیدار کردن فرد، تنفس را از سر می‌گیرد، افزود: این چرخه می‌تواند چندین بار در طول شب اتفاق بیفتد.

این متخصص گوش، حلق و بینی احساس خستگی، بیدار شدن مکرر از خواب، خروپف و حرکت زیاد در شب را به‌عنوان علائم آپنه خواب برشمرد و یادآور شد: هرکسی حتی کودکان ممکن است از آپنه خواب رنج ببرد اما این مشکل در مردان بالای ۴۰ سال که اضافه‌وزن دارند، شایع‌تر است.

وی بابیان اینکه جراحی خواب یک‌راه حل مناسب است که می‌تواند مشکل آپنه خواب را درمان کند، افزود: ازآنجایی‌که چاقی یک عامل خطر برای آپنه انسدادی خواب است، شیوع آپنه انسدادی احتمالاً در مواجهه با بدتر شدن اپیدمی چاقی بیشتر افزایش می‌یابد.

بیاضیان گفت: آپنه انسدادی خواب شایع و یک مشکل جهانی است. به‌طوری‌که بر اساس داده‌های اخیر تخمین زده می‌شود که حدود 30 درصد از جمعیت جهان دارای آپنه انسدادی خواب متوسط ​​تا شدید هستند.

وی همچنین اظهار کرد: از دست دادن حافظه و از دست دادن تمرکز، سکته مغزی، فشارخون بالا، افسردگی و دیابت و نارسایی قلبی و حملات قلبی از عوارض آپنه خواب هستند.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: افراد مبتلابه آپنه انسدادی خواب دارای راه هوایی فوقانی باریک‌تر و انسداد مکرر راه هوایی فوقانی در طول خواب هستند. انسداد راه هوایی فوقانی منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز، قلب و سایر اندام‌ها شده و باعث می‌شود قلب برای تأمین اکسیژن بافت‌ها سخت‌تر کار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر