صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشمندان:

روز‌های سیاره زمین طولانی‌تر می‌شود

دانشمندان می‌گویند، سیاره زمین در حال لرزش است و در اثر آن گذر روز‌ها طولانی‌تر می‌شود.
کد خبر : 924401

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مطالعات جدید که از هوش مصنوعی برای نظارت بر اثرات تغییرات آب و هوایی بر چرخش زمین استفاده کردند، نشان داده‌اند که گذر روز‌های سیاره زمین به مرور زمان به طور فزاینده‌ای طولانی‌تر و سیاره ما در آینده متزلزل‌تر می‌شود.

دانشمندان هشدار می‌دهند، این تغییرات می‌تواند پیامد‌های مهمی برای آینده بشریت داشته باشد.

تحقیقات جدید حاکی از آن است که طول روز‌های زمین و جهت گیری سیاره ما از تعادل به این دلیل خارج می‌شود که تغییرات آب و هوایی ناشی از عاملیت انسان به طور مداوم چرخش زمین را تغییر می‌دهد.

محققان می‌گویند در ابتدا، این تغییرات برای ما نامحسوس است، اما می‌تواند اثرات ضربه‌ای جدی نظیر تداخل در سفر‌های فضایی و تغییر هسته درونی سیاره زمین را به دنبال داشته باشد.

پژوهشگران توضیح می‌دهند، زمین همواره با محور خود به شکل نامنظم در حال چرخش است. این حرکت لرزشی به «لرزش قطب‌های زمین» معروف است. مطالعات نشان می‌دهد که دامنه این لرزش در حال افزایش است. به عبارت دیگر، زمین به طور فزاینده‌ای در حال لرزیدن و چرخیدن است.

دلایل اصلی این افزایش لرزش را دانشمندان به دو عامل مرتبط با انسان نسبت می‌دهند.

ذوب شدن یخ‌های قطبی و گرم شدن آب اقیانوس‌ها که باعث تغییر در توزیع جرم زمین و در نتیجه افزایش لرزش قطب‌های آن می‌شود و استخراج بیش از حد آب زیرزمینی که برداشت بیش از اندازه آب از لایه‌های زیرزمینی نیز موجب تغییر در توزیع جرم زمین و افزایش لرزش آن می‌شود.

در نتیجه عاملیت انسان در تغییر شرایط آب و هوایی و داده‌های به دست آمده از مطالعات، زمان چرخش زمین به دور خود در حال افزایش است و هر سال حدود ۱.۸ میلی‌ثانیه به طول روز زمین افزوده می‌شود.

این تغییرات در چرخش و مدار زمین نشان می‌دهند که فعالیت‌های انسان بر سیاره زمین فراتر ار تصور همگی تأثیر گذاشته و باعث تغییر در برخی از ویژگی‌های اساسی سیاره زمین شده که در درازمدت پیامد‌های قابل توجهی بر محیط زیست و زندگی انسان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر