صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازیگران «در انتهای گلو» در گفت‌وگو با آنا مطرح کردند؛

نمایشی برای قدرت‌نمایی فرهنگ خاورمیانه/ وطن و خاک خط قرمز ماست

امیربهادر قرقانی بازیگر نمایش «در انتهای گلو» گفت: این نمایش قدرت نهان فرهنگ خاورمیانه را به رخ می‌کشد که پس از جنگ‌های صلیبی به اوج رسید.
کد خبر : 924237

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «در انتهای گلو» به کارگردانی سیدمحمدجواد سیدی‌زاده از چهاردهم تیر تا هفتم مرداد 1403 در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه است.

نمایشِ به رخ کشیدن قدرت نهان فرهنگ خاورمیانه

امیربهادر قرقانی، بازیگر نقش عسفور گفت: عسفور نقشی است در خیال مردی که در خطر است.

وی با بیان اینکه چالش‌های هویتی بسیاری در راه رسیدن به نقش وجود دارد، ادامه داد: چالش‌هایی در بدن و زبان برای این نقش وجود داشت که رسیدن به شخصیتی دو تکه را کمی پیچیده می‌کرد.

این هنرمند افزود: پرداختن به ذهنیتی که در برابر استعمارِ امپریالیستی منفعل نیست و با اینکه در برابر این قدرت بدن و ذهنی تکه پاره دارد، در صدد مبارزه‌ای فرهنگی است.

قرقانی بیان کرد: این نمایش، قدرت ِ نهانِ فرهنگ خاورمیانه را به رخ می‌کشد. قدرتی که در تاریخ، پس از جنگ‌های صلیبی به اوج رسیده و بعد از دوران روشنگری در اروپا به محاق می‌رود. فرهنگی که تمامی ادیان و اساطیر وامدار آنند، فرهنگی که در پی ِ رسیدن به اقتدار خویش است. اقتداری فرهنگی و نه میلیتاریستی و تروریستی.

انسان ها بسته به موقعیت، به نفع خودشان تصمیم می‌گیرند

مرسده افشار، دیگر بازیگر این نمایش در گفت وگو با آنا گفت: برای پرداختن به نقش در نظر گرفتن موقعیت و تقابل اتفاقات در لحظه‌ها و عکس العمل شخصیت در آن اهمیت زیادی دارد. به نظرم آدم‌ها بسته به موقعیت‌ها هر کدام به نفع خودشان تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: ممکن است نگاه نژادپرستانه به خصوص نسبت به خاورمیانه و جهان سوم در صورت موقعیت خاصی وجود داشته باشد. در این نمایش ما به این نتیجه می‌رسیم که نگاه صفر و صد نسبت به این موضوع اشتباه است و عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها نتیجه اتفاق‌ها است.

نام کارل از ذهنم پاک نخواهد شد

علی پیمان‌دوست با بیان اینکه اسم کارل از ذهن او پاک نخواهد شد، به خبرنگار آنا گفت: در تمام دوران بازیگری ام بعد از۵ سال اولین باری است که آن نقشی که انتظار می کشیدم توسط محمد سیدی زاده به من پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: این هم از مزایای تئاتر دانشجویی بود که ما را بر مسیر یک دیگر قرار داد. نمایشنامه را که خواندم، گفتم این دیوانه را هیچکس بهتر از من نمیتواند بازی کند. سربازی که در خاورمیانه جنگیده و به نظرم رنج عجیبی در وجود او پنهان است.

این بازیگر بیان کرد: برای من همیشه حضور سربازانی از آن سوی کره خاکی در خاورمیانه مبهم است. این حضور برای چیست؟ دفاع، حمله، حقوق بشر و جالب‌تر اینکه منطق شخصی هر سرباز برای حضور در یک سرزمین دیگر چیست؟ در هر حال برای من سخت بود که نقش آدمی را زندگی کنم که همیشه از کودکی تا به اکنون برای من آنتاگونیست تعریف شده است. نقش یک سرباز آمریکایی.

وی اظهار کرد: من برای رسیدن به این شخصیت با دیدن فیلم‌های سینمای هالیوود و اروپا رفته رفته با خلق و خوی سربازان آمریکایی آشنا شدم. سردمدار این آثار هم فیلم «brothers» به کارگردانی جیم شریدان بود.

پیمان دوست در پایان گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ام برای ایفای نقش پیشینه او بود. اینکه چرا کارل به خاورمیانه رفته است؟ چه اتفاقی در آنجا برایش رقم خورده؟ چه نگاهی نسبت به این مردم دارد؟ حالا در کشور خود چگونه با یک خاورمیانه‌ای تقابل می‌کند. آن هم بعد از یک حادثه دلخراش برای کشورش. من کارل را در یک جمله برای خودم خلاصه می‌کنم. وطن، خاک، خط قرمزِ ماست، باید به کارم برسم و از آن دفاع کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر