صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
در گزارش آنا بخوانید؛

اما و اگر‌های استفاده از لباس فرم و سرویس مدرسه دانش‌آموزان

حاشیه‌های فراوانی در رابطه با سرویس مدرسه و لباس فرم دانش‌آموزان ایجاد شده است و گفته‌های مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش حاکی از آن است که خانواده‌ها در صورتی‌که لباس فرم سال گذشته دانش آموزان قابل استفاده باشد، می‌توانند از آن استفاده کنند و نیازی به تهیه لباس جدید نیست.
کد خبر : 923581

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ تطبیق فرم و رنگ لباس دانش‌آموزان با اهداف آموزش و پرورش از جمله مواردی است که باید در اولویت قرار بگیرد؛ از این رو وزارت آموزش‌وپرورش اهدافی که در طول دوره ابتدایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است را در هشت گروه تحت عناوین اهداف‌های اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی و زیستی، سیاسی و اهداف اقتصادی تقسیم بندی می‌کند.

این روز‌ها شاید به طرح و روان‌شناسی رنگ‌ها در لباس فرم کم‌توجهی بسیار زیادی شده است؛ بنابراین باید در ابتدا اهداف فرم و رنگ لباس را برای پایه‌های مختلف تفکیک کنیم و این مهم را جدی بگیریم؛ اما برای اینکه خانواده‌ها تحت فشار قرار نگیرند، اگر لباس سال قبل امکان استفاده دارد، مدارس نباید خانواده‌ها را اجبار به تهیه روپوش جدید کنند.

عاطفه سادات مدبرنژاد مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر لباس فرم دانش آموزان به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: سالیان سال است که در آستانه بازگشایی مدارس انتخاب رنگ، جنس پارچه و طراحی لباس مورد بازنگری قرار می‌گیرد؛ اما باید این موضوع در نظر گرفته شود و مدارس به صورت سالانه طرح و رنگ لباس را تغییر ندهند.

مدارس نباید خانواده‌ها را اجبار به تهیه روپوش جدید کنند

مدبرنژاد با بیان اینکه طبق ماده ۸۵ آیین نامه اجرایی مدارس، انتخاب نوع و رنگ لباس دانش آموزان با مشارکت شورای دانش آموزی به عهده شورای مدرسه و برنامه ریزی و اقدام برای تهیه آن باهماهنگی شورای مدرسه به عهده انجمن اولیا و مربیان است، ابراز کرد: برای آنکه خانواده‌ها تحت فشار قرار نگیرند اگر لباس سال قبل امکان استفاده دارد، مدارس نباید خانواده‌ها را اجبار به تهیه روپوش جدید کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه نرخ نامه‌های ابلاغی از سوی مراجع مربوطه با ذکر نوع و مقدار پارچه و سایر مولفه‌ها تهیه و به مدارس و اطلاع خانواده‌ها می‌رسد، رعایت این نرخ نامه از سوی تولیدی‌ها الزامی است، خاطرنشان کرد: انجمن اولیا و مربیان به عنوان مسئول برنامه ریزی برای تهیه لباس دانش‌آموزن باید بر اجرای دقیق نرخ و کیفیت لباس نظارت کنند.

هزینه لباس فرم از طرف صمت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین می‌شود

وی با اشاره به اینکه شکایات اولیا توسط مدیر مدرسه، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های نظارتی بر این موضوع قابل پیگیری خواهد بود، خاطرنشان کرد: هزینه لباس فرم از طرف صمت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین می‌شود.

آموزش و پرورش مرجع تصمیم گیری برای نرخ لباس دانش آموزان نیست

مدبرنژاد با بیان اینکه آموزش و پرورش مرجع تصمیم گیری برای نرخ لباس دانش آموزان نیست، تصریح کرد: ادارات کل صمت در استان‌ها و اتحادیه‌های مربوط نرخ را مشخص می‌کنند.

والدین با مراجعه به تولیدی‌ها روپوش فرزندان خود را می‌توانند تهیه کنند

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در حال حاضر نرخ مصوب براساس کیفیت در استان‌های مختلف و مقاطع مختلف متفاوت است، برنامه ریزی برای روپوش مدارس از اردیبهشت ماه انجام شده، اکنون نرخنامه‌ها مصوب شده، والدین می‌توانند با مراجعه به تولیدی‌ها روپوش فرزندشان را تهیه کنند.

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین و خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس و مهر حمل و نقل و انتخاب سرویس مدارس است که هرساله با پیشرفت و توسعه جامعه فرآیند انتخاب مدرسه دستخوش تغییرات می‌شود. افراد با مراجعه به سامانه هوشمند سپند می‌توانند کارهای ثبت نام اینترنتی خود را انجام دهند.

آموزش و پرورش حق دخالت در سرویس مدارس را دارد؟

علاوه بر لباس فرم، یکی دیگر از دغدغه های والدین در آستانه سال جدید تحصیلی سرویس مدارس است؛ مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره سرویس مدارس نیز عنوان کرد: از شهریور 1402 آیین نامه ای مصوب و ابلاغ شده که براساس آن بحث سرویس مدارس به وزارت کشور و به طور دقیق دهیاری ها و شهرداری ها واگذار شد و عملا بر اساس آیین نامه جدید آموزش و پرورش حق دخالت در سرویس مدارس را ندارد و فقط اطلاع رسانی به والدین جهت ثبت نام در سامانه سپند را برعهده دارد که ثبت نام در این سامانه تا 26 تیرماه نیز تمدید شده بود اما باتوجه به اینکه نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی هنوز اعلام نشده است، به وزارت کشور درخواست درخواست تمدید مهلت ثبت نام را داده ایم تا جاماندگان مردادماه در سامانه سپند ثبت نام کنند، امیدواریم که به بهترین شکل برنامه ریزی از سوی وزارت کشور انجام شود.

ثبت نام بیش از 450 هزار نفر در سامانه سپند

براساس اعلام مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش؛ بیش از 450 هزار نفر درخواست خود را در سامانه سپند ثبت کرده اند و قطعا با ثبت نام جاماندگان آمار بیشتر می‌شود.

با این حال حاشیه‌های فراوانی در رابطه با سرویس مدرسه و لباس فرم دانش‌آموزان ایجاد شده است و گفته‌های عاطفه مدبرنژاد، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش حاکی از آن است که خانواده‌ها در صورتی‌که لباس فرم سال گذشته دانش آموزان قابل استفاده باشد،‌ می‌توانند از آن استفاده کنند و نیازی به تهیه لباس جدید نیست، همچنین مدارس نیز نباید سالانه طرح و رنگ لباس فرم را تغییر دهند. در رابطه با سرویس مدارس، آموزش و پرورش حق دخالت ندارد و فقط اطلاع رسانی به والدین جهت ثبت نام در سامانه سپند را برعهده دارد که ثبت نام در این سامانه تا 26 تیرماه نیز تمدید شده بود؛ اما باتوجه به اینکه نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی هنوز اعلام نشده است به وزارت کشور درخواست درخواست تمدید مهلت ثبت نام داده شد تا جاماندگان مرداد در سامانه سپند ثبت نام کنند. باید منتظر بود که تا زمان آغاز سال جدید تحصیلی موضوع لباس فرم و سرویس مدارس به چه سامانی می رسد؟! آیا همه دانش آموزان خواهند توانست بدون توضیح دادن لباس فرم سال گذشته را استفاده کنند؟! و در نهایت سرویس مدارس چه میزان از اقتصاد خانوارهای دارای دانش آموز را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

انتهای پیام/

ارسال نظر