صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۲۹؛

پروانه‌ها با پای خود طعم‌های مختلف را می‌چشند! +فیلم

هنگامی که یک پروانه روی گیاهی فرود می‌آید، از طریق پای خود می‌فهمد که آن گیاه حاوی مواد مغذی مناسب است یا خیر!
کد خبر : 923432

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پروانه‌ها موجودات جذابی هستند که با ظرافت و زیبایی مسحورکننده خود قلب بسیاری از مردم را در سراسر جهان تسخیر کرده‌اند. این حشرات دلربا زندگی خود را به صورت کرم‌هایی ریز آغاز می‌کنند و در نهایت به شکل پروانه‌های رنگارنگ درمی‌آیند. پروانه‌ها جدای از منظر زیبایی‌شناختی، در اکوسیستم نقش مهمی را به عنوان گرده‌افشان ایفا می‌کنند و باعث تکثیر گونه‌های مختلف گیاهی می‌شوند.  

{$sepehr_key_673}

برخی از این موجودات جذاب توانایی عجیبی دارند. آنها می‌توانند با پاهای خود خوراکی‌ها را مزمزه کنند! موجودات معمولاً غذاها را با زبان خود می‌چشند اما پروانه‌ها، گیرنده‌های چشایی مختلفی از جمله در پاهایشان دارند. موهای ریز روی پای پروانه‌ها حاوی اندام‌های حسی است. این اندام‌های ریز می‌تواند مواد شیمیایی مختلف را در گیاهانی که روی آنها فرود می‌آید تشخیص دهد.

پروانه‌ها از این توانایی منحصربه‌فرد به منظور یافتن گیاهان مناسب برای تخم‌گذاری و تغذیه استفاده می‌کنند. هنگامی که یک پروانه روی گیاهی فرود می‌آید، با پای خود به آن ضرباتی می‌زند تا بفهمد که آن گیاه برای تخم گذاری حاوی مواد مغذی مناسب است یا نه.

به فرآیند چشیدن طعم‌ها از طریق پا، کیموریسپشن (chemoreception) اطلاق می‌شود. پروانه‌ها از طریق این فرایند می‌توانند سیگنال‌های شیمیایی گیاهانی را که با آنها در تماسند تشخیص دهند. آنها همچنین می‌توانند با پاهای خود تشخیص دهند که آیا گیاه برای خوردن بی‌خطر است یا نه.

دانشمندان گیرنده‌های شیمیایی روی پای پروانه‌ها را بررسی کرده‌ و دریافته‌اند که گونه‌های مختلف پروانه درجات حساسیت یکسانی ندارند. برخی از پروانه‌ها به برخی مواد شیمیایی حساس‌تر هستند و برخی دیگر ترجیحات خاصی در میان گیاهان مختلف دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر