صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

آرتروز قاتل خاموش مفاصل

آرتروز بیماری تخریبی پیش رونده‌ای است که از آن به عنوان قاتل خاموش مفاصل نام برده‌اند.
کد خبر : 923236

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵۴.۴ میلیون نفر از بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به انواع آرتروز هستند. از این تعداد، ۲۳.۷ میلیون نفر دچار محدودیت فعالیتی هستند. آرتروز در افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است، اما می‌تواند افراد را در همه سنین، از جمله کودکان تحت تاثیر قرار دهد.

آرتریت تورم و حساس شدن یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتریت درد و سفتی مفاصل است که معمولا با افزایش سن بدتر می‌شود. شایع ترین انواع آرتریت، آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

استئوآرتریت باعث می‌شود غضروف بافت سخت و لغزنده ای که انتهای استخوان ها را در جایی که مفصل تشکیل می‌دهند، تجزیه شود. آرتریت روماتوئید بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می کند و از پوشش مفاصل شروع می‌شود.

کریستال‌های اسید اوریک که زمانی که اسید اوریک بیش از حد در خون شما وجود دارد تشکیل می‌شوند، می‌توانند باعث نقرس شوند. عفونت‌ها یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند پسوریازیس یا لوپوس می‌توانند انواع دیگر آرتریت را ایجاد کنند. درمان بسته به نوع آرتریت متفاوت است. اهداف اصلی درمان آرتریت کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی است. متأسفانه در ایران با توجه الگوهای غلط در راه رفتن، بالا و پایین آمدن از پله، خوابیدن و... بسیاری از افراد درگیر این بیماری سخت و طاقت فرسا هستند.

روماتیسم مفصلی

در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن به پوشش کپسول مفصلی حمله می‌کند، غشایی سخت که تمام قسمت‌های مفصلی را در بر می‌گیرد. این پوشش (غشای سینوویال) ملتهب و متورم می‌شود. روند بیماری در نهایت می‌تواند غضروف و استخوان داخل مفصل را از بین ببرد.

عوامل خطر برای آرتریت عبارتند از:

سابقه خانوادگی: برخی از انواع آرتریت در خانواده‌ها دیده می‌شود، بنابراین اگر والدین یا خواهر و برادر شما این اختلال را داشته باشند، ممکن است احتمال ابتلا به آرتریت بیشتر باشد.

سن: خطر بسیاری از انواع آرتریت - از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و نقرس - با افزایش سن افزایش می‌یابد.

جنسیت شما: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند، در حالی که اکثر افرادی که به نقرس، نوع دیگری از آرتریت، مبتلا هستند، مردان هستند.

آسیب مفاصل قبلی: افرادی که ممکن است در حین انجام یک ورزش مفصل آسیب دیده باشند، در نهایت احتمال ابتلا به آرتروز در آن مفصل بیشتر است.

چاقی: حمل وزن اضافی به مفاصل، به ویژه زانوها، باسن و ستون فقرات فشار وارد می‌کند. افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت هستند.

یادداشت از علیرضا عباسی

انتهای پیام/

ارسال نظر