صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۷ - ۳۱ تير ۱۴۰۳
حقایق علمی ۲۸؛

بدن انسان حدود ۳۷.۲ تریلیون سلول دارد! +فیلم

سلول‌ نقش کلیدی در فعل و انفعالات بدن انسان ایفا می‌کند. دفعه بعد که در آینه نگاه می‌کنید، به شگفتی‌های جسم خود بیشتر فکر کنید و به یاد داشته باشید که به لطف این سلول‌های کوچک است که زنده‌ایم!
کد خبر : 923135

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سلول‌های بدن انسان مانند کارگران یک کارخانه بزرگ هستند که هر کدام شغل خاص خود را دارند. برخی مانند کارگران یک انبار هستند که مواد مهم را ذخیره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه پیام‌رسان هستند و اطلاعات را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌کنند. هر سلول در انجام وظیفه خاصی تخصص دارد و با سلول‌های دیگر کار می‌کند تا بافت‌ها و اندام‌هایی مانند ماهیچه‌، استخوان‌ و قلب کار خود را به درستی انجام دهد.

{$sepehr_key_635}

ازقضا بدن انسان کارخانه شلوغی هم است و از حدود 37.2 تریلیون سلول تشکیل شده است! هر کدام از این سلول‌ها نقش مهم خود را در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کنند.  هر یک را به عنوان یک کارگر کوچک تصور کنید که با دیگران همکاری می‌کند تا از عملکرد صحیح بدن اطمینان حاصل شود. این سلول‌ها بلوک‌های سازنده حیات هستند و برای حفظ سلامت و رفاه ما به صورت سازمان یافته و هماهنگ کار می‌کنند. بدون آنها، بدن ما قادر به رشد، ترمیم خود و یا حتی اجرای عملکرد عادی‌اش نخواهد بود.  

 سلول‌ بلوک‌ اساسی حیات است و نقش کلیدی در فعل و انفعالات بدن انسان ایفا می‌کند. انواع مختلف سلول نقش‌های مجزایی را در اندام‌ها و بافت‌های گوناگون بدن دارند. به عنوان مثال سلول‌های عصبی انتقال‌دهنده سیگنال‌ها هستند، گلبول‌های قرمز اکسیژن را انتقال می‌دهند و گلبول‌های سفید در برابر عفونت‌ از بدن دفاع می‌کنند. بدن انسان بدون سلول‌ها، قادر به انجام فرآیندهای حیاتی خود نخواهد بود.

ماهیچه‌ها را تصور کنید، بدون سلول‌هایی که ماهیچه‌های بدنمان را تشکیل می‌دهند، اصلاً نمی‌توانیم حرکت کنیم! با انقباض و شل شدن این سلول‌هاست که می‌توانیم راه برویم، بدویم، بپریم و تقریباً هر کاری که به حرکت کردن مربوط است را انجام دهیم. به طور مشابه سلول‌های مغز و سیستم عصبی به ما کمک می‌کنند تا فکر کنیم، احساس کنیم و به دنیای اطرافمان پاسخ دهیم. شگفت‌آور است که چگونه این سلول‌های کوچک می‌توانند چنین تأثیر عظیمی بر زندگی روزمره ما داشته باشند!

وقتی قسمتی از تن‌مان زخمی می‌شود یا جایی از بدن کبود می‌شود، این سلول‌ها هستند که وارد عمل می‌شوند و به طور خستگی ناپذیری بافت آسیب‌دیده  را ترمیم می‌کنند.

اگرچه بدن ما از تعداد سلول بسیار زیادی تشکیل شده است، اما مایه آرامش است که بدانیم هر کدام نقش و هدف منحصر به فرد خود را دارند. همانطور که هر فرد در یک اداره نقش خاصی دارد (از مدیر و معاون گرفته تا حسابدار و کارمند و...) سلول‌ها نیز نقش‌هایی متفاوت دارند. همه آنها با هم کار می‌کنند و هر کدام وظیفه خود را برای حفظ سلامت و انجام کارهای کلی بدن انجام می‌دهند.

اگرچه 37.2 تریلیون ممکن است عددی حیرت‌انگیز باشد، اما باید پذیرفت که این رقم سلول لازم است تا  بدن یک موجود زنده پیچیده مانند انسان به درستی کارش را انجام دهد. بنابراین، دفعه بعد که در آینه نگاه می‌کنید، به شگفتی‌های جسم خود بیشتر فکر کنید و به یاد داشته باشید که به لطف این سلول‌های کوچک است که ما زیست می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر