صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در باغ کتاب تهران رقم می‌خورد؛

برگزاری پنجمین جشنواره فیلم کوثر با «محوریت الگوی سوم زن تمدن ساز» در آخرین روز تیرماه

باغ کتاب تهران در آخرین روز تیرماه میزبان آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم کوثر با «محوریت الگوی سوم زن تمدن‌ساز» است.
کد خبر : 922635

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر پیش از ظهر امروز در مجتمع شهید رسول زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فرحروز فاتحی رئیس پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر و مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) عنوان کرد: ما به منظور پاسداشت زنان ایثارگر و ارتقای منزلت اجتماعی خانواده‌های ایثارگران، این جشنواره را در بنیاد آیه‌های ایثارگر و تلاش طراحی کردیم. ما یک‌محموعه غیردولتی و غیر انتفاعی هستیم و جمعی از بانوان فرهیخته و ایثارگر در این بنیاد فعالیت می‌کنند.

«الگوی سوم زن تمدن‌ساز»؛ محور جشنواره پنجم کوثر

وی اظهار کرد: در زمان طراحی این جشنواره و برگزاری ادوار اول آن بسیاری از اهالی سینما عنوان کردند که سینمای ایران به اندازه کافی به نقش زنان نپرداخته است. آن چه محور سیاستگذاری جشنواره قرار دارد، «الگوی سوم زن تمدن‌ساز» است که توسط مقام معظم رهبری طرح شد.



فرهاد قائمیان رئیس هیئت داوران جشنواره نیزبا گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کربلا و یادآوری ایام اسارت اهل بیت پیامبر پس از واقعه عاشورا عنوان کرد: باید سعی کنیم اهداف نهضت امام حسین را پرنگ‌تر و وسیعتر ببینیم. از این که جشنواره فیلم کوثر که به نام خانم حضرت فاطمه زهرا (س) است، بعد از پانزده سال دوباره پاگرفته بسیار خرسندم. تصویر و سینما می‌تواند مهم‌ترین عامل برای شناخت اهداف سیره ائمه باشد و امیدوارم در سال‌های بعد هم به شکل وسیع تری در خدمت دوستان باشم.

وی اظهار کرد: من بار‌ها گفته‌ام که دوره این که صرفاً  از زنان یک شخصیت حاشیه‌نشین و خانه‌نشین در سینما نشان دهیم گذشته است. فراموش نکنیم که پشتوانه شهدای بزرگ و سرداران و ایثارگران ما در جبهه‌های جنگ همین بانوان بودند.

 معرفی اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کوثر

وی در ادامه به معرفی اعضای هیئت داوران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوثر پرداخت. طبق گفته قائمیان، انسیه شاه حسینی، هادی مقدم‌دوست و مهدی بیاتی اعضای هیئت داوران بخش فیلمنامه ۱۳۵ ثانیه‌ای در این دوره از جشنواره هستند. همچنین مهناز مظاهری، سعید توکلیان، حمیدرضا مدقق، مهدی عظیمی و جمال شورجه نیز اعضای هیئت داوری بخش فیلم‌های مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ را بر عهده دارند.

قائمیان افزود: در بخش بین‌الملل نیز داوری بر عهده خانم‌ها «اروی جمال» از لبنان و «الهام سلطان» از سوریه و فاطمه فراهانی از ایران است. فرهاد قائمیان و پرویز فارسیجانی نیز دیگر اعضای هیئت داوران این بخش هستند. در بخش مسابقه سینمای ایران، نادره ترکمانی، محمدحسین لطیفی، عبدالله باکیده، محسن علی‌اکبری و مهدی سجاده‌چی ترکیب هیئت داوران را تشکیل می‌دهند.

درخواست دبیر جشنواره از اهالی رسانه

ناصر باکیده دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر نیز گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوثر از سال ۱۳۸۸ تا امسال متوقف شده بود. من از دوستان رسانه ای خواهش می‌کنم که حتماً زبان گویای ما باشند و این پرسش ما را منعکس کنند که چرا مدیران سینمایی و فرهنگی ما در این سال‌ها از برگزاری این رویداد غافل بودند؟

وی اظهار کرد: پس از جلسات چندماهه و مقدماتی، از اسفندماه سال گذشته به شکل جدیپیگیر برگزاری جنشواره بودیم و فراخوان آن را پس از تعطیلات نوروز منتشر کردیم. ما تلاش کردیم که در ابتدا این جشنواره را احیا کنیم. در ادامه تلاش کردیم ابعاد مختلف «الگوی سوم زن تمدن‌ساز» را در بخش‌های مختلف فراخوان خودمان داشته باشیم. دامنه فعالیت‌های فرهنگی کشور را به دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه صداوسیما بردیم.همچنان معتقد بودیم وهستیم که برای احیای این رویداد نباید به مقطع زمانی این‌ جشنواره محدود شویم. بنابراین نشست ها و مجموعه فعالیت های فرهنگی وابسته به جشنواره را دنبال کردیم.

باکیده عنوان کرد: ما در پی این بودیم که آسیب‌های سینمایی مرتبط با موضوع  بانوان را بررسی کنیم. بازه زمانی تولید آثار را نیز از سال ۱۳۹۵ به این سو تعریف کردیم. ما به حوزه بین‌الملل هم نگاهی جدی داشتیم تا بتوانیم موضوع محوری جشنواره را در عرصه بین‌الملل و به ویژه در کشور‌های اسلامی دنبال کنیم.



دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر گفت: بخش ویژه‌ای را برای زنان و کودکان غزه تعریف کردیم. بخش ویژه دیگر ما بحث «زیست عفیفانه» بود که سعی کردیم در فراخوان برجسته شود.

 چند عدد و رقم از پنجمین جشنواره فیلم کوثر

وی افزود: تعداد کل آثار رسیده به جشنواره در بخش‌های مختلف ۱۱۹۹ اثر است. از این تعداد ۵۲۴ عنوان در بخش ملی و ۳۹۰ عنوان از ۵۴ کشور در بخش بین‌الملل هستند. در بخش فیلمنامه‌های ۱۳۵ ثانیه‌ای نیز ۲۸۵ اثر به دبیرخانه جچشنواره رسیده است که از این تعداد ۳۷ فیلمنامه به مرحله نهایی این بخش رسیده است.

باکیده عنوان کرد: در بخش ملی ۱۲۱عنوان فیلم در بخشهای مختلف ارسال شده که فقط  ۲۳ فیلم یعنی معادل ۱۹ درصد آثار توسط فیلمسازان زن تولید شده است. در بخش داوری از ۳۵ داور استفاده کردیم که یازده نفر از آنان از جمع بانوان بودند که معادل ۳۱درصد از خانم ها بود.

وی اظهار کرد: در بخش فیلمنامه های ۱۳۵ثانیه ای حدود ۴۶ درصد از آثار دریافتی توسط بانوان نوشته شد که نشان می دهد بانوان در حوزه نگارش فیلمنامه و ایده پردازی از بخش تولید اثر فعال تر هستند. در بخش بین الملل، ۴۸ فیلم انتخاب شد که ۱۵فیلم‌ معادل ۳۱درصد از این آثار توسط فیلمسازان زن ساخته شده است.

 وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره اکران آثار نیز اظهار کرد: ما به دلیل اتفاق تلخ حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات، فرصت اکران آثار را نداشتیم و در این دوره فقط برگیاری مراسم اختتامه  را داریم. آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز  عصر روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.

در پایان این مراسم، با حضور خانواده شهید مهدی قاضی‌خانی(شهید مدافع حرم) از پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر