صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا ورزش می‌تواند روند پیری را کُند کند؟

تحقیقات مستمر علمی بیانگر نقش ورزش در کاهش روند پیری است.
کد خبر : 922569

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چشمه جوانی ممکن است یک افسانه باشد، اما اگر عمر طولانی‌تراز نوشیدنی نشئت نمی‌گرفت چه؟ تحقیقات نشان می‌دهد که یک برنامه ورزشی هوازی خاص ممکن است سال‌ها از سن بیولوژیکی شما کم کند.

در این مطالعه بخشی از کروموزوم ها به نام تلومرها یا کلاهک‌های انتهایی کروموزوم‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تلومرها با تقسیم سلولی و پیرتر شدن شما کوتاه‌تر می‌شوند، به جزء یک استثنا. محققان دریافتند افرادی که فعالیت بدنی بالایی داشتند، تلومرهای بلندتری داشتند. در واقع، از نظر بیولوژیکی، آنها نه سال جوانتر از افراد کم تحرک بودند. 

تمرینات قلبی ضد پیری

مطالعه‌ای دانشگاه  نشان داد افرادی که پنج روز در هفته ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با شدت بالا می‌دویدند نسبت به افرادی که برنامه‌های ورزشی متوسط تری را دنبال می‌کردند یا سبک زندگی کم تحرک داشتند، از نظر بیولوژیکی جوان‌تر بودند. تمرین «شدت بالا» به این معنی است که شما عرق می‌کنید و در برقراری مکالمه مشکل دارید.

دونده نیستید؟ اشکالی ندارد؛ می‌توانید ورزش هوازی دیگری را جایگزین کنید، مانند:

*شنا كردن
*دوچرخه سواری
*استفاده از دستگاه های بدنسازی بیضوی یا پله نوردی
*شرکت در کلاس‌هایی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد (فکر کنید: کیک بوکسینگ و استپ ایروبیک)

هر چیزی که انتخاب می‌کنید، مهم است که آن را به طور مداوم انجام دهید. برای حفظ انگیزه، فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید یا می‌توانید با یک دوست انجام دهید و با اختصاص دادن زمانی برای ورزش در تقویم روزانه خود، ورزش را در اولویت قرار دهید.

ویلیام اسپار، پزشک متخصص قلب و عروق شبکه پزشکان فرانسیسکن در شهر بهداشت میشیگان، گفت: حتی ورزش‌های هوازی متوسط ​​حداقل سه بار در هفته به پیشگیری از مشکلات سکته مغزی، حملات قلبی، افزایش فشار خون و پیشگیری یا مدیریت دیابت کمک می‌کند. فعالیت همچنین به تراکم استخوان کمک می‌کند.

مزایای تعادل از ورزش منظم

براد کک، فیزیوتراپیست در شهر بهداشت ایندیاناپولیس یکی دیگر از طرفداران ورزش منظم به ویژه پیاده‌روی است که به گفته او ابزاری کلیدی برای کمک به سالمندان در تعادل و پیشگیری از سقوط است. کک گفت: «برای اینکه روی تعادل خود کار کنید، باید ثابت و پایدار باشید و خود را در برابر جاذبه نگه دارید. پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید برای پیشگیری انجام دهید.»

فیزیوتراپیست شهر بهداشت ایندیاناپولیس می‌گوید: سرعت راه رفتن ششمین علامت حیاتی نامیده می‌شود زیرا اندازه برای سلامتی افراد پیش‌بینی می‌کند. با سرعتی راحت و بدون فشار مضاعف پیش روید. سرعت عادی برای افراد ۷۰ ساله حدود ۱ متر در ثانیه است.

در حالی که پیاده‌روی برای مشکلات تعادلی بهترین است، دکتر اسپار گفت هر ورزشی که بتوان به طور منظم انجام داد، مثبت است و هرگز برای شروع دیر نیست. او تأکید کرد: «بدن دوست دارد حرکت کند. در هر سنی که هستید، می‌توانید حرکتی را انجام دهید که به شما احساس بهتری بدهد.»

شروع با ورزش

قبل از شروع یک تمرین جدید، مهم است که موارد زیر را انجام دهید:

*اگر وضعیت سلامتی دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا برنامه ورزشی برای شما مناسب است یا خیر.
*وسایل لازم مانند کفش و لباس باشگاه، محافظ در برابر آفتاب و بطری آب را تهیه کنید.
*۱۰ دقیقه به زمانی که برای تمرینات گرم کردن و سرد کردن اختصاص می‌دهید اختصاص دهید.

مزایای اضافی ورزش هوازی

ورزش هوازی مکرر فوایدی دارد که فراتر از کند کردن روند پیری است. می تواند:

*به کاهش وزن کمک می‌کند.
*ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
*سطح کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.
*کاهش خطر بیماری قلبی را به همراه دارد.
*روحیه شخص را بالا می‌برد.

ورزش بخش اصلی ایجاد یک سبک زندگی سالم است که می‌تواند احساس خوب و فعال بودن را تا سال‌های ارشد حفظ کند. یکی از نکاتی که دکتر اسپار به کسانی که ورزش کردن را «خسته کننده» می‌دانند توصیه می‌کند این است که آن را با یک شریک یا دوست امتحان کنند. او گفت: «این ذهن شما را از تمرین واقعی دور می‌کند و بعد از مدتی متوجه نمی‌شوید که زمان می‌گذرد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر