صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۶ - ۲۰ تير ۱۴۰۳
حقایق نجومی ۲۳؛

بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی روی زمین نیست!

بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی روی زمین نیست، بلکه در مریخ است و المپوس نام دارد.
کد خبر : 921751

به گزارش خبرگزاری علم  و فناوری آنا، بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی روی زمین نیست، بلکه در مریخ قرار دارد و المپوس  نام دارد. این آتشفشان عظیم ارتفاعی نزدیک به 22 کیلومتر دارد که حدود دو و نیم برابر ارتفاع کوه اورست، بلندترین کوه روی زمین است.

المپوس آنقدر عظیم است که تقریباً به اندازه ایالت آریزونا است. این کوه وسیع شیبی ملایم دارد و به نوعی شبیه سپر جنگجویان است.

{$sepehr_key_457}

یکی از دلایل بزرگ بودن کوه المپوس این است که مریخ مانند زمین صفحات تکتونیکی ندارد. این بدان معنی است که یک آتشفشان قادر بوده برای مدت بسیار طولانی در همان نقطه ثابت فوران کند بدون اینکه پوسته در اطراف حرکت کند و آن را بپوشاند. 

اگرچه کوه المپوس در حال حاضر فعال نیست، دانشمندان فکر می کنند زمانی بسیار فعال بوده است. شکل آتشفشان و جریان گدازه های اطراف آن نشان می دهد که در گذشته بارها فوران کرده و اندازه عظیم آن را در طی میلیون ها سال ایجاد کرده است.

در حالی که  کوه المپوس یکی از مناظر جذاب در سیاره مریخ است، تنها یک نمونه از شگفتی های زمین شناسی منحصر به فردی است که در سیارات دیگر منظومه شمسی یافت می شود. مطالعه این خصوصیات زمین شناسی به دانشمندان کمک می‌کند تا بیشتر در مورد فرآیندهایی که سایر اجرام سیاره‌ای را شکل می‌دهد، درک کنند و همچنین بینش‌های ارزشمندی در مورد تاریخ و پتانسیل جهان‌های دیگر فراتر از زمین دریباند. با کاوش و مطالعه این ویژگی های خارق العاده، می توانیم درک بهتری از کیهان و جایگاه خود در آن به دست آوریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر