صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

انعقاد تفاهم‌نامه علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد و اداره کل آموزش‌وپرورش فارس

تفاهم‌نامه علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و اداره کل آموزش‌وپرورش منعقد شد.
کد خبر : 921385

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از شیراز، جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی فارس و اداره کل آموزش‌وپرورش فارس  برگزار و در راستای ارتقای همکاری‌های دوجانبه این دو نهاد تفاهم‌نامه آموزشی، پژوهشی با رویکرد ویژه تسهیل طرح پویش دانشجویان منعقد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس در این جلسه اظهار کرد: یک از راهبرد‌هایی که دانشگاه‌ها و مدارس در قبال آن وظایفی دارند و باید در این زمینه فعال باشند مسئله تربیت است. بحث‌های بسیار مفصلی در تربیت دینی، تربیت اسلامی و تربیت نسل جوان داریم که در این زمینه عنوان پرورش از قدیم برای آموزش‌وپرورش آمده و این بحث پرورش خیلی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد چه در مراحل قبل از دانشگاه و چه در مراحل بعدی مانند دانشگاه.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی تأکید کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه اسرا تعبیری دارد که می‌فرماید همه انسان‌ها بر اساس شاکله‌ای که کسب کرده‌اند رفتار می‌کنند. در مباحث روانشناسی رفتار‌های انسان به ۴ شکل تقسیم می‌شود رفتار، عادت، ملکه و شاکله که این شاکله بالاتر از همه است و شخصیت نهادینه شده در وجود انسان است، یکی از سنینی که می‌توان بحث‌های تربیتی را در وجود شخص به حد شاکله وجودی او پیش برد سن نوجوانی و جوانی است که آنان تحت تعلیم مدارس و دانشگاه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ویژگی‌های تربیتی قیام امام حسین(ع) این حرکت عظیم و تاریخی را دارای محورهای مختلف تربیتی دانست و عنوان کرد: خانواده محور بودن قیام اباعبدالله و همراه داشتن افراد با سنین مختلف از خانواده امام در این حرکت، الگوی واضح و پررنگی برای درک مسائل تربیتی با نهادینه کردن جایگاه خانواده است.

 تأسیس دانشکده‌های موضوع محور

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی فارس نیز با ارائه گزارشی از وضعیت مدارس سما و دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی این دانشگاه گفت: با تغییراتی که جدیداً در چارت دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده به تأسیس دانشکده‌های موضوع محور با دو بخش پایه و عرصه توجه شده تا در این دانشکده‌ها استادان در پایه به تدریس مطالب تئوری و یا آکادمیک بپردازند و سپس در عرصه دانشجویان بتوانند تجاربی برای شغل مرتبط با تحصیل خویش را تجربه کنند.

محمد شعبانی حضور حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف مرتبط با علوم تربیتی در دانشکده‌های تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی فارس را فرصت مناسبی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای کمک به تأمین نیروی آموزش‌وپرورش برشمرد و اضافه کرد: در بخش دیگری از کارکرد‌های دانشکده تعلیم و تربیت، مدارس سمای دانشگاه هم تحت پوشش این دانشکده قرار گرفته که اکنون ۷۶ مدرسه سما در ۱۸ شهرستان استان فارس با دارا بودن نزدیک به ۱۳ هزار دانش‌آموز به این حلقه پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: در برنامه اعلامی به این دانشکده مقرر است از ظرفیت استادان دانشکده برای تکمیل و ارتقای سطح علمی مدارس در سطوح پایه و عرصه استفاده شود.

استفاده از ظرفیت شورای آموزش‌وپرورش برای تصمیم‌سازی‌های کلان

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس با اشاره به شورای آموزش‌وپرورش این استان مطرح کرد: با توجه به ظرفیت بی‌بدیل این شورا برای تصمیم‌سازی‌های کلان آموزش‌وپرورش و جایگاه اندیشه ورزی اعضای شورا برای ارتقای تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی و کشف و بروز استعدادها، عضویت محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این شورا کمک شایانی به اهداف آن خواهد کرد.

فرشید قاسمی افزود: در اداره آموزش‌وپرورش مرکزی به نامن جبارین وجود دارد برای آموزش و به‌روزرسانی علوم معلمان مراکز غیردولتی که نیازمند مؤلفه‌هایی است تا بتواند مدارک و ابلاغ‌های معلمان تحت آموزش خود را تحت لیسانس مراکز آموزش عالی صادر کند که در این زمینه پیشنهاد می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی ارائه و صدور گواهی اینم دوره‌ها را بر عهده گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به وجود ظرفیت بالای استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز حضور تعدادی از استادان در شورای آموزش و پژوهش این اداره کل کمک شایانی به آن خواهد کرد. خصوصاً با توجه با این نکته که این ظرفیت بی‌نظیر استادان و نگاه عمیق و همه جانبه وی به مسئله آموزش و تربیت در برخی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده که از آنان به‌عنوان بزرگان تعلیم و تربیت یاد کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس با اشاره به ظرفیت موجود در دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری همایش‌های مختلف پژوهشی و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی، از آمادگی این دانشگاه برای همکاری متقابل آموزشی و پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

ظرفیت گسترده آموزش‌وپرورش برای ایجاد جامعه‌پذیری 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با بیان ظرفیت گسترده آموزش‌وپرورش برای ایجاد جامعه‌پذیری در ذهن نوجوانان و جوانان اظهار کرد: جامعه‌پذیری و انتقال تجارب از یک نسل به نسل بعد فقط در ساختار کلاس‌های درس امکان تحقق پیدا می‌کند و پیوستگی حاکمیت با مردم هم با همین نهاد‌های تعلیمی مانند آموزش‌وپرورش و دانشگاه امکان‌پذیر می‌شود.

محمدرضا قائدی به ظرفیت گسترده ۸۰ هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: حضور دانشجویان در رشته‌ای مختلف اعم از علوم پزشکی و علوم انسانی فرصت بسیار مناسبی را برای این دانشگاه فراهم کرده تا بتواند نقش اجتماعی خود در ادامه روند تعلیمی آموزش‌وپرورش را ایفا کند.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را دارای قابلیت فراگیری برشمرد که از پیش‌دبستانی تا دبیرستان در قالب مدارس سما و کاردانی تا دکتری را در خود جای داده و بیان کرد: تشکیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در این دانشگاه فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد تعامل و رابطه متقابل با اداره کل آموزش‌وپرورش است. وجود یک هزار و ۵۰۰ هیئت علمی در رشته‌ای مختلف ازجمله روانشناسی، مدیریت و سایر رشته‌ای مرتبط با نظام آموزش‌وپرورش موقعیت ویژه‌ای را برای بهره‌مندی از استادان در برنامه‌های مشترک فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که در قالب طرح پویش یا اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان، زمینه‌ای فراهم شود که دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته‌های مرتبط، امکان حضور در مدارس را بیایند تا در کنار آموختن مطالب تئوری بتوانند در عمل هم به تجربه آموخته‌های خویش بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر