صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
شاهانی در گفت‌وگو با آنا:

استادان با ارجاع بالا در مقالات به مرجعیت علمی دست پیدا می‌کنند

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ایران باید مرجع علمی سایر کشور‌ها شود، تأکید کرد: مرجعیت علمی شامل تمام رشته‌ها حتی در زبان فارسی و انگلیسی است که احتمال دارد افراد در این رشته‌ها مرجع جهانی هم بشوند.
کد خبر : 919838

شاهانی: در رشته‌های انگلیسی زبان هم می‌توان مرجع علمی بود

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تعریف مشترک از مرجعیت علمی اظهار کرد: معنای لفظی مرجعیت علمی به این معناست که انسان‌ها سرشار از منابع علمی فراوان و قوی باشند تا دیگران برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنند. 

وی افزود: مرجعیت علمی دارای بخش‌های گوناگون است، مثلا استادان و معلمان می‌توانند در حیطه کاری خود در دانشگاه‌ها یا مدارس، در مقیاس‌های ملی و کشور یا فراتر از آن در سطح بین المللی به عنوان مرجع علمی شناخته شوند. بر همین اساس؛ طبیعی است که بگوییم مرجعیت علمی بر حسب زحمات استادان و معلمان محقق می‌شود. 

شاهانی با بیان اینکه استادان با ارجاعات بالا در نوشتن مقالات گوناگون به مرجعیت علمی دست پیدا می‌کنند، تاکید کرد: ارجاعات به معنای این است که یافته‌های محققان برای دنیا در سطح بسیار زیاد مرجع باشند. 

{$sepehr_key_1154}

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: مرجعیت علمی علاوه بر اشخاص برای دانشگاه‌ها و کشور‌ها هم تعریف می‌شود، البته اگر تعداد استادان دارای مرجعیت علمی در کشوری افزایش یابد، همان کشور به عنوان کشور منبع علمی برای سایر کشور‌ها به حساب خواهد آمد که امیدوار هستیم کشور ایران هم مرجع علمی سایر کشور‌ها شود. 

شاهانی درباره چگونگی تفکیک مسئله محوری و مقاله محوری در مرجعیت علمی گفت: از آنجایی که تولید از علم منجر به تکنولوژی می‌شود و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس اگر علمی که تولید می‌کنیم کاربردی باشد و ساختار تبدیل علم به تکنولوژی و هدایت آن در صنعت را ایجاد کنیم شاهد علمی خواهیم بود که به مرحله محصول رسیده است. 

وی با بیان اینکه علم همیشه دارای اهمیت است، منتهی هنر مدیریتی کشور میزان استفاده از علم به نفع جامعه و بشریت و تبدیل آن به محصول تکنولوژی و صنعت است؛ تاکید کرد: مرجعیت علمی شامل تمام رشته‌ها حتی در زبان فارسی و انگلیسی است که احتمال دارد افراد در این رشته‌ها مرجع جهانی هم شوند. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره اهمیت علوم پایه در مرجعیت علمی گفت: علوم پایه، ریاضی، فیزیک و ... به عنوان مادر و پایه تمام علوم شناخته می‌شوند، یعنی علمی که ارزشمند است تبدیل به تکنولوژی شده و سپس وارد صنعت می‌شود، حتی اگر به تکنولوژی هم تبدیل نشوند هم مهم خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر